• jean1

Bugaboo-tråd nr 21

Supersmurfen skrev 2010-06-11 10:46:35 följande:
    Hej!
    Slänger in en liten fråga här eftersom ni verkar ha bra koll på det här med Bugaboos vagnar..

Väntar tillökning och är lite sugen på en Cameleon men funderar lite på om det är något speciellt man ska tänka på. Vagnen i sig verkar ju inte vara sådär superbillig..

*Är det några grejer som man väldigt gärna vill ha till när man väl börjar använda vagnen?
    *Hur länge kan man använda den? Barnets ålder, vikt, längd?
    *Något annat man bör tänka på när man ska ge sig ut i Bugaboos jungel?
    Hej!

Vi köpte Bugaboo Cameleon till vår dotter som föddes i dec, vårt första barn och vår första vagn . Vi bor i mellansverige och hade en vinter med rejält med snö i år så terränghjulen var ett måste för oss, annars hade det aldrig gått att köra vagnen i den snö som kom. Dessa hjul är även bra att ha om man går mycket på grusvägar med grövre grus eller om man vill gå i mer terräng. Det går med de små också, men oavsett vad folk säger så är terräghjulen bättre för det ändamålet. jag upplevde även vagnen som något stötig mot för "vanliga" vagnar men det är inget som stört oss så värst mycket. man vänjer sig och lär hur man ska köra.

Annars så älskar vi vagnen och är väldigt nöjda med dess smidighet, den är otroligt lättkörd och rymlig i liggdelen vilket också var ett plus för oss som behövde ha en tjock åkpåse i vinter. men får man barn på våren/sommaren behövs ju inte det .

Ganska snabbt kände jag att jag ville köpa fler klädslar så man kan variera färgerna på vagnen. Det är det enda jag har känt att vi "måste" ha, förutom terränghjulen då.

Lycka till med vagnvalet!
  • jean1
    Supersmurfen skrev 2010-06-12 09:22:17 följande:
    Vi väntar också barn till vintern så det blir säkert lite samma för oss ang. åkpåsen..
    Tusen tack! :)
    Kom ju på en sak som faktiskt varit oumbärlig för oss, adaptrarna till chassit så vi kan fästa babyskyddet på det. Dessa har vi använt jättemycket, det är så smidigt när man åker och handlar, åker till BVC osv. Så ett babyskydd och adaptrar som passar skulle jag rekomendera.
  • jean1
    JoiPoi skrev 2010-06-16 21:13:10 följande:
    HEJ!

Finns det nån "regel" om att barnet måste ha passerat en viss ålder för att byta från ligg till sitt delen?
    Vår dotter blir 6 mån till veckan och vi har fortfarande liggdelen . Hon är så nöjd med att ligga ner (somnar nästan alltid när vi går ut) och jag har tyckt hon varit för liten för sittdelen så därför har vi inte bytt. BVC rekomenderar från ca 6 mån.

Visst är den skålad, men de små benen står ju rakt upp i fullt liggläge, tycker benen ska domna på dem då ?

Men visst blir det skoj att byta till sittdelen och visa henne en "ny värld". Tror det blir till veckan när hon blir 6 mån.
  • jean1
    piggelinlycka skrev 2010-06-16 11:12:59 följande:
    Jag är också intresserad av att veta vilka skötväskor som ni andra har.
    Jag har precis köpt en all black edition och är såklart sugen på att hitta en snygg å praktiskt skötväska till.

Buggan har ju ett lite annorlunda handtag så frågan är även vilken skötväska man ska ha för att den ska sitta bra på och inte kana ner för mycket?

tex. Oioi hobo ser ju ut att sitta bra på plats.
    Jag har en SkipHop och den sitter utmärkt på handtaget, utan krokar.
  • jean1

Hej!
    Är det någon av er som har varit med om "punka" på de skumfyllda däcken?? Idag tyckte vi det ena däcket såg lite väl mjukt ut men tänkte att dotterna har väl aldrig blivit så tung (drygt 7 kg) så att däcket trycks ihop. Vi klämde på det och kände att det var jättemjukt, som punka. Som tur var var vi i en park intill butiken där i köpte vagnen så vi gick direkt dit och tjejen som sålde vagnen till oss blev jätteförvånad. Vi fick direkt ett "nytt" däck från ett av hennes skyltex och så skulle hon reklamera vårt trasiga däck. Någon som varit med om detta eller hört om det är vanligt? Trodde inte detta skulle kunna hända med skumfyllda, punkteringsfria däck .

• jean1
    tilde72 skrev 2010-07-06 23:24:37 följande:
    Vill höra med er andra med Buggavagnar. När gör ni om eran vagn till sittdel egentligen?
    Min dotter närmar sig om några veckor sex månader och hon gillar inte alls något vidare att ligga i liggdelen i vagnen. Vad tros... är det ännu för tidigt att bygga om vagnen nu och är det lätt att göra det själv?  Någon som gjort det?
    Tjingeling Tilde
    Vi bytte till sittdelen en vecka innan hon blev sex månader. Inte för att hon inte ville ligga ner i vagnen, hon trivdes super att göra det (somnade oftast) men jag tyckte ändå hon var redo om man tänker på styrka i rygg osv, och jag längtade dessutom efter att få köra buggan med sittdelen . Ångrade inte att vi bytte, hon har varit vaken och mer social på våra vagnturer sedan dess och hon älskar att sitta och spana när vi är ute och går. Tycker absolut du kan byta!
  • jean1
    imsel skrev 2010-07-08 21:21:49 följande:
    Hmm, jag vet inte hur det är nu här på FL, får man undra om nån har vagn att sälja?..
    Nej . Jag gjorde det misstaget nyligen ang en varukorg och det inlägget togs bort snabbt som blixten....
  • jean1
    Favvo skrev 2010-07-13 20:46:44 följande:
    Hej hopp!
    När ni använde liggdelen till cam tog ni bort handtaget som sitter ovanpå liggdelen?
    Hade inte ens reflekterat över det då en kompis påpekade att jag borde ta bort den...
    Har inte börjat använt den än då lill bebisen inte har kommit =)
    Jag tog bort bågen ibland, ex när jag inte hade locket på eller när hon låg vaken. Kunde störa mig lite på att den gick precis över ansiktet (i synfältet) så man inte såg ögonen på dottern . Så, den var på ibland och av ibland!
  • jean1

Är det någon här som har en 7am åkpåse i sin Bugga (sittdel)? Vilken modell har ni isf och hur tycker ni den funkar/passar?

Fritt fram att tipsa om andra varma goa åkpåsar som passar också!

• jean1
    ami skrev 2010-07-25 23:47:29 följande:
    Vi hade en 7 am enfant b212 evolution i liggdel + sittdel. Jag tyckte den satt jättebra i sittdelen, iom att man knöt fast den så den inte gled. Supertjock, vilket var bra eftersom Mini sov ute ett par timmar även vintertid. Han var alltid varm o go, men aldrig svettig. Tror den andas ganska bra. När han var vaken o större var den perfekt att ha öppen och bara sno om honom när han ville i och ur vagnen hela tiden. Gilla att den går att korta av, i liggdelen var den också bra. Mysig o mjuk.
    Ok, låter bra . Vi kör väl på buggans egna åkpåse ett tag först men gissar att vi behöver nåt varmare i vinter om det blir så kallt som i fjol.
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21