• Senap

Bugaboo-tråd nr 21

Här håller vi Bugaboo-frälsta till! Vi kan allt om Bugaboo. {#lang_emotions_wink}

Bugaboos modeller:
    Cameleon - Huvudmodellen.
    Bee - ny uppgraderad modell kommer nu under våren.
    Gecko - har numera utgått ur sortimentet.
    Frog - har utgått men säljs i USA.

Information om vagnarna finns på Bugaboos hemsida:
    What you get - för info om vad som ingår.
    Välj land USA för att få info om Frog.

Info och jämförelsetabell finns i vår FAQ:
    Läs gärna vår egna FAQ innan du ställer frågor i tråden!

Bildtråd:
    Här visar vi upp våra Buggor - även pimpade.

Svammel-tråd:
    Inget svammel i den här tråden. Vill man svamla får man gärna komma hit!

~ ~ ~ OBS! ~ ~ ~
    Vi undanber oss frågor om begagnatpriser då det kan ses som annonsering av FL. Vårt stående råd är att kolla Blocket eller FLs köp & sälj.
    ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Välkomna! {#lang_emotions_smile}

Bugaboo rules!
  • Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21
  • Joddan

Standby
    Med sonen så bytte jag vagn när han var tio mån för att han inte kunde sova bra tyvärr. Han försökte sova på mage i sittdelen . Blev swift o bee för honom då. Hoppas lillasyster gillar den ändå för hon sover mest på sidan redan nu...

• annat82
    standby skrev 2011-06-22 15:27:44 följande:

Någon som haft ett barn som gärna sover på sidan eller magen? Hur har det gått sen när ni bytt till sittdelen?
    Kommer gråta blod om lillen ej gillar vagnen :S
    Han sover kasst på rygg så jag är "ogudaktig" och låter honom sova på magen på hans längsta sovpass under dagen.

(sover 3 h på mage, 20 min max på rygg..)

Dottern har bara sovit på mage sen hon föddes, annars max 10 minuter i sträck. Hon sover fortfarande helst på mage nu 1,5 år. Det händer att hon sover på rygg och nu funkar det  på rygg även i andra vagnar
    Dock med undantag för buggan Hon har alltid sovit bra i cam:ens sittdel, så för oss har den varit toppen. Plus att det faktiskt va den enda vagn där hon va nöjd när vi bytte till sittdel, just därför vi bytte till bugga från första början
    så hoppas det funkar bra för er också. Tror det är en fördel att de ligger lite ihopkurade i sittdelen, men man vet ju inte hur det funkar innan man testat
  • Armani
    standby skrev 2011-06-22 16:11:01 följande:
    Armani - skönt att höra! Hoppas det blir samma här, just nu är han inte så förtjust i vagnen alls, ser ju ingenting roligt från liggdelen men han får härda ut i den ngr månader till :)
    Vår minsta hatade oxå liggdelen, det var ren pina att styra honom i vagnen dom första 4½ månaderna tills vi bytte till sittdelen, då vart han en glad kille som älskar att åka vagn Den stora fördelen med ergonomisk sits enligt mig är att man kan sätta även små barn i den och dom sitter bra, till skillnad från vanliga sitsar då man oftast får vänta väldigt länge på att barnet ska kunna sitta bra utan att kasa ner.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥Alicia 081015 & Noel 100503♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • standby

Du anar inte hur gärna jag vill att det blir likadant men vår son! Jättetråkigt att inte kunna gå långpromenader utan att med 100% säkerhet veta att man får bära i sele stor del = tungt.

Armani skrev 2011-06-22 16:36:07 följande:
    Vår minsta hatade oxå liggdelen, det var ren pina att styra honom i vagnen dom första 4½ månaderna tills vi bytte till sittdelen, då vart han en glad kille som älskar att åka vagn Den stora fördelen med ergonomisk sits enligt mig är att man kan sätta även små barn i den och dom sitter bra, till skillnad från vanliga sitsar då man oftast får vänta väldigt länge på att barnet ska kunna sitta bra utan att kasa ner.
  • annat82
    standby skrev 2011-06-22 17:04:03 följande:

Du anar inte hur gärna jag vill att det blir likadant men vår son! Jättetråkigt att inte kunna gå långpromenader utan att med 100% säkerhet veta att man får bära i sele stor del = tungt.

Så var det för oss innan dottern fick sitta upp. Hon började klaga strax innan hon var 3 månader, vägrade sitta med kudde bakom ryggen. Bytte till sittdel id 4 månader och kunde gå långa promenader igen utan problem.
    Hon har iofs alltid blivit mycket buren, men att veta att man troligtvis slipper bära om man inte vill var så skönt
  • standby

Ok, så du bytte redan vid 4 månader och det gick bra? I manualen står det 6 månader men eftersom det inte blir ansträngt för barnet på samma sätt som i en "vanlig" sittdel tänkte jag byta lite tidigare.

Sonen har alltid klagat i vagnen, liiite bättre nu när han kan kolla på en vagnsleksak men hoppas så klart han blir mer nöjd när han kan se omgivningen. Han är också en som mkt gärna blir buren.

annat82 skrev 2011-06-22 17:23:31 följande:
    Så var det för oss innan dottern fick sitta upp. Hon började klaga strax innan hon var 3 månader, vägrade sitta med kudde bakom ryggen. Bytte till sittdel id 4 månader och kunde gå långa promenader igen utan problem.
    Hon har iofs alltid blivit mycket buren, men att veta att man troligtvis slipper bära om man inte vill var så skönt
  • annat82
    standby skrev 2011-06-22 17:45:19 följande:

Ok, så du bytte redan vid 4 månader och det gick bra? I manualen står det 6 månader men eftersom det inte blir ansträngt för barnet på samma sätt som i en "vanlig" sittdel tänkte jag byta lite tidigare.

Sonen har alltid klagat i vagnen, liiite bättre nu när han kan kolla på en vagnsleksak men hoppas så klart han blir mer nöjd när han kan se omgivningen. Han är också en som mkt gärna blir buren.

Vi hade en Emmaljunga city cross med citykorg som första vagn och där klagades det alltid till vi skaffade en Mountain buggy swift med liggdel. Den liggdelen är ganska så smal och då gick det mycket bättre. Bäddade riktigt trångt i city korgen och då funkade den också men så fort hon blev så stor att hon ville se så var det tråkigt att ligga ned och hon vägrade sitta uppallade med en kudde eller liknande.
    Bytte till slut till sittdelen på emmaljungan och då gick det bättre, men ganska korta stunder så hon blev nog trött av att inte sitta bra. Fick testa lite bekantas vagnar och i en bugaboo cameleon så klagade hon inte det minsta och var hur nöjd som helst
    Hon har varit tidigt på allt motoriskt och satte sig nästan upp själv redan vid 4 månader, hon kröp som en galning vid 5. Fortfarande så föredrar hon bugaboon framför andra vagnar. Hon vill sitta plant och rak i ryggen så det mesta annat klagar hon på efter ett tag.

Finns flera i tråden som bytt tidigt och jag tror de flesta barn klagar om de inte trivs eller blir trötta i ryggen. Om man har ett barn som ofta somnar i vagnen så är det ju bara att fälla sittdelen då så behöver det inte alltid bli så långa sittpass heller. Tror det är just den skålade sittdelen som gör att de sitter bättre också och får lite mer stöd
  • Pandamamma

Nu har jag beställt vagn! :)
    Det blev grå bas och röd topp till slut, en kompromiss mellan att jag ville ha svart topp och mannen orange...
    Beställde från en sida som hade kampanj med 1000 kr i presentkort vid köp av vagn så vi resonerade så att då får vi vinterhjul "på köpet".

3-6 veckors leveranstid får jag dock räkna med och det känns ju som en evighet när man vill ha sin ny leksak på en gång... ;)

• TinkyWinky

har en liten fråga hur i H*lvete man låser swirvel hjulen? Har kollat på bilderna och läst instruktions boken men får dem ej o fastna i ett läge, o det står man ska dra upp de stora vita fram men det hjälper ej hur mkt jag hålle rpå så låses de inte..

och angående regnskyddet, är det ngn som använder ngt annat för det verkar helt knas o krångligt o sätta på. plus det sitter ej helt ok, iaf inte enligt mig plus det skyddar ej ryggen på sittdelen så den blir ju blöt..  

٩(͡๏̮̮̃̾͡๏)۶ Kewin 9/7-09 ♥ Http://Heromer.blogg.se
  • thisissarah

Tinkywinky: jag var inte alls nöjd med regnskyddet och köpte regnskydd från tullsa. Sitter hur bra som helst.