• Senap

Bugaboo-tråd nr 21

Här håller vi Bugaboo-frälsta till! Vi kan allt om Bugaboo. {#lang_emotions_wink}

Bugaboos modeller:
    Cameleon - Huvudmodellen.
    Bee - ny uppgraderad modell kommer nu under våren.
    Gecko - har numera utgått ur sortimentet.
    Frog - har utgått men säljs i USA.

Information om vagnarna finns på Bugaboos hemsida:
    What you get - för info om vad som ingår.
    Välj land USA för att få info om Frog.

Info och jämförelsetabell finns i vår FAQ:
    Läs gärna vår egna FAQ innan du ställer frågor i tråden!

Bildtråd:
    Här visar vi upp våra Buggor - även pimpade.

Svammel-tråd:
    Inget svammel i den här tråden. Vill man svamla får man gärna komma hit!

~ ~ ~ OBS! ~ ~ ~
    Vi undanber oss frågor om begagnatpriser då det kan ses som annonsering av FL. Vårt stående råd är att kolla Blocket eller FLs köp & sälj.
    ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Välkomna! {#lang_emotions_smile}

Bugaboo rules!
  • Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21
  • Mammas Kalle

Luscious: vi hade akta graco babyskydd + adapter, funkade helt perfekt. Håller med, stor prisskillnad på stolarna. Vi köpte ny inkl bas för 1495:- sen fyndade ja beg adapter på tradera. Fördelen med gracon va att vår kille kunde ha stolen längre än 9 mån, tycker att aktan har större. Sen vet jag inte om det är "gammalt" med akta, vår son är 1 1/2 år.

• Sweetheartno1

Jag har en akta graco med adapter till min dotter nu. Hon är 2,5 månader !

• malo1234
    enlitenbitkaka skrev 2011-09-06 08:01:18 följande:
    Hur funkar det här med bilstolsadapter egentligen... När vi beställde vagnen så frågade jag försäljare och enligt honom är en Maxi Cosi-stol det bästa att ha med adapter till Bugaboo. De rekommenderar inget annat. Men har vänner som haft Akta Graco och adapter till den.

Är det "gammalt" att kunna sätta en AG-stol på Bugaboo och är det bara Maxi Cosi som gäller? Är ju en rätt rejäl prisskillnad för en stol+bas som används i 6mån.
    Vi kör också med Akta Graco-babyskydd och adapter jag köpt begagnat. Fast det verkar ju onekligen som att maxi cosi-adaptararna är vanligare (kryllar av dem på tradera).
    Mammas Kalle skrev 2011-09-06 08:15:53 följande:
    Luscious: vi hade akta graco babyskydd + adapter, funkade helt perfekt. Håller med, stor prisskillnad på stolarna. Vi köpte ny inkl bas för 1495:- sen fyndade ja beg adapter på tradera. Fördelen med gracon va att vår kille kunde ha stolen längre än 9 mån, tycker att aktan har större. Sen vet jag inte om det är "gammalt" med akta, vår son är 1 1/2 år.
    Aha! Det kanske förklarar varför vårt babyskydd fortfarande känns väldigt rymligt till sonen. Drömmer Har tänkt på det, har nämligen flertalet kompisar som pratat om att de var tvungna att byta till nästa stol så fort det bara gick. Men för oss känns det inte som att det är dags ännu - min lillkille är snart 8 mån och ca 8,5 kg och typ 75 cm skulle jag tippa. Och har gott om plats både på längd och bredd fortfarande.
  • enlitenbitkaka

Fast de säkeretskunniga säger väl att man ska byta till större stol så fort barnet är någorlunda stabilt i nacke och rygg, då de inte är lika skålade och därmed säkrare. Men vad bra, då vet jag att man fortfarande kan använda AG-stol och adapter! Priset för MAXI COSI med bas är ju det dubbla av en AG med bas! Britax har väl möjligen ingen adapter till bugaboo?

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Tibell

Telgebo : tack för svaret :) tycker också att det gör sig bättre på våren. Så till nästa vår kommer det finnas ett offwhite topset hemma hos oss..
    Längtar redan.

En till fråga. Hur svår/jobbig blir buggan att köra med vinterhjulen ?
    Funderar på om buggan ska få bli en shoppingvagn under vintern och låta em scootern ta över jobbet. Men sen jag började köra buggan är scootern såååå tung och otymplig ;)

• mjuik
    malo1234 skrev 2011-09-06 08:55:09 följande:
    Aha! Det kanske förklarar varför vårt babyskydd fortfarande känns väldigt rymligt till sonen. Drömmer Har tänkt på det, har nämligen flertalet kompisar som pratat om att de var tvungna att byta till nästa stol så fort det bara gick. Men för oss känns det inte som att det är dags ännu - min lillkille är snart 8 mån och ca 8,5 kg och typ 75 cm skulle jag tippa. Och har gott om plats både på längd och bredd fortfarande.
    Om sonen kan sitta själv bör ni byta även om han fortfarande passar i babyskyddet.
    Anledningen till att babyskydden går upp till 13 kilo är att i många länder vänds barnen framåt när de vuxit ur babyskyddet. Det är väldigt få som vänder framåt så tidigt i Sverige. Det är betydligt säkrare att sitta bakåt.
    Ett babyskydd är skålat i ryggen, det är inte en bakåtvänd bilbarnstol. En rak rygg är säkrare. Så kan sonen sitta bör ni byta nu.
  • Lindadjo

Även jag har en acta graco med adapter till vagnen. Min son är 3 veckor, så visst finns det än

2010 blev ett bra år! Har +:at
  • Lindadjo
    enlitenbitkaka skrev 2011-09-06 09:17:16 följande:
    Fast de säkeretskunniga säger väl att man ska byta till större stol så fort barnet är någorlunda stabilt i nacke och rygg, då de inte är lika skålade och därmed säkrare. Men vad bra, då vet jag att man fortfarande kan använda AG-stol och adapter! Priset för MAXI COSI med bas är ju det dubbla av en AG med bas! Britax har väl möjligen ingen adapter till bugaboo?
    Nej, britax går inte till vagnen. Jag tittade på en sån först nämligen... men det fick bli en som funkade ihop med vagnen.
  • ThereseX

Angående Babyskydds diskussionen, så ska dom väga 9 kilo innan man byter till större stol. Och den sitter dom bakåtvänd i tills dom är 4 år. Så lyder alla säkerhetsföreskrifter i Sverige i vart fall.

• Lindadjo
    ThereseX skrev 2011-09-06 13:25:40 följande:
    Angående Babyskydds diskussionen, så ska dom väga 9 kilo innan man byter till större stol. Och den sitter dom bakåtvänd i tills dom är 4 år. Så lyder alla säkerhetsföreskrifter i Sverige i vart fall.
    minst 4 år... gärna längre