• Senap

Bugaboo-tråd nr 21

Här håller vi Bugaboo-frälsta till! Vi kan allt om Bugaboo. {#lang_emotions_wink}

Bugaboos modeller:
    Cameleon - Huvudmodellen.
    Bee - ny uppgraderad modell kommer nu under våren.
    Gecko - har numera utgått ur sortimentet.
    Frog - har utgått men säljs i USA.

Information om vagnarna finns på Bugaboos hemsida:
    What you get - för info om vad som ingår.
    Välj land USA för att få info om Frog.

Info och jämförelsetabell finns i vår FAQ:
    Läs gärna vår egna FAQ innan du ställer frågor i tråden!

Bildtråd:
    Här visar vi upp våra Buggor - även pimpade.

Svammel-tråd:
    Inget svammel i den här tråden. Vill man svamla får man gärna komma hit!

~ ~ ~ OBS! ~ ~ ~
    Vi undanber oss frågor om begagnatpriser då det kan ses som annonsering av FL. Vårt stående råd är att kolla Blocket eller FLs köp & sälj.
    ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Välkomna! {#lang_emotions_smile}

Bugaboo rules!
  • Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21
  • Fröken Småland
    Ben10 skrev 2011-09-07 10:11:15 följande:
    Ok det låter ju lovande men efter skruvarna kom det då direkt det fästet som även finns på dom som säljs nu el har det varit något annat emellan?!?!

Oj det med täcke visste jag inte.
    Men om det har med att kontrollera temperaturen måste det ju ändå vara det bästa om man tex jämför med åkpåse el tänker jag fel?!?! 
    Fast det måste ju vara obevakad sömn med täcke. Jag har aldrig låtit mina barn sova obevakat, vare sig med eller utan täcke. På natten har de alltid legat intill mig och aldrig behövt täcke.
  • spigg
    Fröken Småland skrev 2011-09-07 10:18:43 följande:
    Fast det måste ju vara obevakad sömn med täcke. Jag har aldrig låtit mina barn sova obevakat, vare sig med eller utan täcke. På natten har de alltid legat intill mig och aldrig behövt täcke.
    Ok det låter ju lovande men efter skruvarna kom det då direkt det fästet som även finns på dom som säljs nu el har det varit något annat emellan?!?!

Men om det har med att kontrollera temperaturen måste det ju ändå vara det bästa om man tex jämför med åkpåse el tänker jag fel?!?! 
    Ja sen man bytte chassi har det sett likadant ut.

Precis. Ett täcke i sig är ingen ökad risk för PSD alls, utan det handlar om att bebisen inte får bli för varm. Lägger du på tre filtar på bebisen så är det samma risk som med ett täcke. Sen ska man i ärlighetens namn vet att det finns många olika rön kring PSD och det mesta är bara kvalificerade gissningar, ingen vet säkert varför barn dör i PSD. Det man kan göra är att följa riktlinjerna och att som Fröken Småland skriver hålla uppsikt över sin bebis.
  • Sweetheartno1
    imaj skrev 2011-09-07 10:01:06 följande:
    Att inte gå ut ... *skoja*
    Nä jag brukar inte göra det, dock blir det lite läskigt att hålla i när det är blött.
    Haha ja det kan ju vara ett alternativ om man vill ha en tokig 4,5 åring hemma ! :-P
    Jo det blev skit snuskigt att hålla det, därför tänkte jag om man kanske skulle ha täckt över det . Men om inget blir förstört så bryr jag mig inte !
    Lucas -07 ♥ Vilda -11 ♥
  • Fröken Småland
    spigg skrev 2011-09-07 10:22:21 följande:

Ja sen man bytte chassi har det sett likadant ut.

Precis. Ett täcke i sig är ingen ökad risk för PSD alls, utan det handlar om att bebisen inte får bli för varm. Lägger du på tre filtar på bebisen så är det samma risk som med ett täcke. Sen ska man i ärlighetens namn vet att det finns många olika rön kring PSD och det mesta är bara kvalificerade gissningar, ingen vet säkert varför barn dör i PSD. Det man kan göra är att följa riktlinjerna och att som Fröken Småland skriver hålla uppsikt över sin bebis.
    Fast är det inte också mycket det faktum att täcket är rörligt och kan hamna över huvudet och stänga andningsvägarna? Har dålig koll på forskningen, vet bara att jag knappt sovit första året med något av barnen just pga skräcken för PSD Spöke
  • mjuik

Den blå suffletten som finns på tradera, är det någon ovanlig utgåva eller är det den vanliga blå?

• spigg
    Fröken Småland skrev 2011-09-07 10:29:49 följande:
    Fast är det inte också mycket det faktum att täcket är rörligt och kan hamna över huvudet och stänga andningsvägarna? Har dålig koll på forskningen, vet bara att jag knappt sovit första året med något av barnen just pga skräcken för PSD Spöke
    Jag har läst väldigt mycket om PSD, typ allt som går att hitta på nätet. Har även diskuterat frågan med läkaren på Sachsskas neonatal. Bägge mina barn är födda prematurt och sonen som kom först fick allvarliga andningsproblem efter födseln och höll på att kvävas ihjäl. Sen visade han sig dessutom vara den sortens bebis som enbart kunde sova på mage. La man honom på något annat sätt skrek han i timmar...

Det stämmer absolut att täcke är en risk för att det kan hamna över ansiktet, men det som skrevs först här inne var något om att ett täcke skulle vara en större risk än en filt. Och det stämmer inte rakt av, det handlar om värmen och som du skriver, om ifall det kommer upp över ansiktet. Även en filt kan ju kväva ett litet barn.

Jag är också jätterädd för PSD men nu blir min dotter strax 8 månader så jag har börjat lugna mig litegrann iaf!
  • Mamma Tes

Ni som har fårskinnsfäll i vagnen, vilken färg har ni? Jag har snöat in mig på att jag vill ha fällar i långhårig, lockig, grå päls. Men passar det till rosa suflett? Övriga färger är svart (Donkey).

• Sweetheartno1

Någon som använt en såndär handmuff på en CAM ?

• Fröken Småland
    Sweetheartno1 skrev 2011-09-07 14:06:18 följande:
    Någon som använt en såndär handmuff på en CAM ?
    Jag har provat på Bee och UJ och tycker det funkar bra
  • Ben10

låter som att det kanske ändå är bättre med åkpåse.

HMMM kliar mig förvirrat i huvudet mycket att ta ställning till. 

Har fått för mig att ABSOLUT inte köpa en bugga med gamla chassit vet egentligen inte varför men när jag köpte den förra läste jag mig till en del problem med det. Stämmer det el är man onödigt nojig?
    De med det nyare chassit ligger lite högt i pris enligt framförallt maken min.