• Senap

Bugaboo-tråd nr 21

Här håller vi Bugaboo-frälsta till! Vi kan allt om Bugaboo. {#lang_emotions_wink}

Bugaboos modeller:
    Cameleon - Huvudmodellen.
    Bee - ny uppgraderad modell kommer nu under våren.
    Gecko - har numera utgått ur sortimentet.
    Frog - har utgått men säljs i USA.

Information om vagnarna finns på Bugaboos hemsida:
    What you get - för info om vad som ingår.
    Välj land USA för att få info om Frog.

Info och jämförelsetabell finns i vår FAQ:
    Läs gärna vår egna FAQ innan du ställer frågor i tråden!

Bildtråd:
    Här visar vi upp våra Buggor - även pimpade.

Svammel-tråd:
    Inget svammel i den här tråden. Vill man svamla får man gärna komma hit!

~ ~ ~ OBS! ~ ~ ~
    Vi undanber oss frågor om begagnatpriser då det kan ses som annonsering av FL. Vårt stående råd är att kolla Blocket eller FLs köp & sälj.
    ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Välkomna! {#lang_emotions_smile}

Bugaboo rules!
  • Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21
  • Miss Lau
    Bellbox skrev 2011-01-05 09:41:14 följande:
    Enligt återförsäljaren bör bebisen sitta i babyskyddet i 7 månader i alla fall (alltså efter att sonen lärt sig sitta)
    sa han och han menade att några av de mindre skydden kan bli ett problem redan vid 5 månader (!) men det får stå för honom jag är som sagt mycket nöjd med Logico S
    Tyvärr är många säljare totalt okunniga. En vanlig bakåtvänd stol är säkrare än ett babyskydd och därför bör man byta så fort barnet sitter bra i den bakåtvända stolen.
  • Bellbox
    Miss Lau skrev 2011-01-05 14:28:24 följande:
    Tyvärr är många säljare totalt okunniga. En vanlig bakåtvänd stol är säkrare än ett babyskydd och därför bör man byta så fort barnet sitter bra i den bakåtvända stolen.
    Det har jag inte hört innan tror jag... men har du någon länk till fakta/information?
    Har många i släkten som får barn nu så vore bra med mer information just skriftligt på detta så att jag kan tipsa dom
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan ♀ 08 & Lill-Stumpen ♂ 10 ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • Bellbox

ps:... jag har alltså hört att ett babyskydd som Logico S med bas, 5-punkts sele & höga kanter för extra sidokrockskydd (& där barnet får mer "stöd" i rygg/mer "omhuldande" vid t.ex 7 månaders ålder än en betydligt större "vanlig" bakåtvänd)
    Men jag vill ju inte fortsätta tro "fel" eller säga fel till andra så tar tacksamt emot all information
    *man lär sig något varje dag*

• Miniigirl
    Bellbox skrev 2011-01-05 14:30:23 följande:
    Det har jag inte hört innan tror jag... men har du någon länk till fakta/information?
    Har många i släkten som får barn nu så vore bra med mer information just skriftligt på detta så att jag kan tipsa dom
    Du kan läsa om bilstolar och trafiksäkehet på www.ntf.se
  • Miss Lau
    Bellbox skrev 2011-01-05 14:30:23 följande:
    Jag kanske ska lägga till, att så länge bebisen inte är för stor så är det givetvis ingen fara att ha babyskydd. Men det är fel att säga att bebisen ska sitta där i 7 mån. Anledningen till att en annan stol är säkrare är att barnet sitter mer upprätt, vilket är bättre för kroppen vid en ev. kollision.
  • Bellbox
    Miss Lau skrev 2011-01-05 14:42:27 följande:
    Jag kanske ska lägga till, att så länge bebisen inte är för stor så är det givetvis ingen fara att ha babyskydd. Men det är fel att säga att bebisen ska sitta där i 7 mån. Anledningen till att en annan stol är säkrare är att barnet sitter mer upprätt, vilket är bättre för kroppen vid en ev. kollision.
    Tråkigt att försäljare är så dåligt insatta då...
  • Miniigirl
    Bellbox skrev 2011-01-05 15:07:55 följande:
    Tråkigt att försäljare är så dåligt insatta då...
    Tycker det är helt sjukt faktiskt!
    Man som fförälder litar ju på att man ska få brahjälp att försäljarna...endel ger ju helt galna råd tom:-S

Man tycker ju att dom borde få sig en utbildning av någotslag, dom "leker" ju faktiskt med våra barns säkerhet när dom babblar på oom saker dom inte vet något om!
  • stjernan

Fråga: Hur länge är babyskyddet tillräckligt stort för att transportera mitt barn? I bakåtvänt läge är risken för skador vid frontalkrock avsevärt lägre. Kollisionskraften sprids över barnets större ryggyta och det är mycket mindre tryck mot ryggraden. Av den anledningen bör barnet transporteras i babyskydd så länge som möjligt. Om ditt barns ben är i babyskyddet eller inte har inte så stor betydelse. När ditt barns huvud har nått den övre delen av skalet och ditt barn kan sitta upp utan hjälp bör du sätta barnet i en bilbarnstol ur grupp 1.

Detta står på Britax hemsida om babyskydd.

• Griffelfot
    Hjälpfråga:
    Vårat chassi har glidit på sidan ett tag men inte mycket utan bara när man verkligen ryckt. Nu har nåt mer hänt för nu funkar inte spännet alls. Det håller inte stängt och håller inte fast handtaget

Nån som vet om det går att beställa nån reservdel och vad det kostar?? Eller om det är nytt chassi som gäller...
    ♥Elliot 10/11-08♥ Bloggar på griffelfot.blogg.se/
  • StinaSM85
    Griffelfot skrev 2011-01-05 16:40:05 följande:
    Hjälpfråga:
    Vårat chassi har glidit på sidan ett tag men inte mycket utan bara när man verkligen ryckt. Nu har nåt mer hänt för nu funkar inte spännet alls. Det håller inte stängt och håller inte fast handtaget

Nån som vet om det går att beställa nån reservdel och vad det kostar?? Eller om det är nytt chassi som gäller...
    Precis samma sak har hänt mig, vill också gärna ha svar på den frågan! Jag har köpt mitt chassi beg. på blocket så alltså ingen garanti och nytt chassi känns mindre kul :(
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21