• Senap

Bugaboo-tråd nr 21

Här håller vi Bugaboo-frälsta till! Vi kan allt om Bugaboo. {#lang_emotions_wink}

Bugaboos modeller:
    Cameleon - Huvudmodellen.
    Bee - ny uppgraderad modell kommer nu under våren.
    Gecko - har numera utgått ur sortimentet.
    Frog - har utgått men säljs i USA.

Information om vagnarna finns på Bugaboos hemsida:
    What you get - för info om vad som ingår.
    Välj land USA för att få info om Frog.

Info och jämförelsetabell finns i vår FAQ:
    Läs gärna vår egna FAQ innan du ställer frågor i tråden!

Bildtråd:
    Här visar vi upp våra Buggor - även pimpade.

Svammel-tråd:
    Inget svammel i den här tråden. Vill man svamla får man gärna komma hit!

~ ~ ~ OBS! ~ ~ ~
    Vi undanber oss frågor om begagnatpriser då det kan ses som annonsering av FL. Vårt stående råd är att kolla Blocket eller FLs köp & sälj.
    ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Välkomna! {#lang_emotions_smile}

Bugaboo rules!
  • Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21
  • Tant Pruselius
    StinaSM85 skrev 2011-01-05 19:27:15 följande:
    Precis samma sak har hänt mig, vill också gärna ha svar på den frågan! Jag har köpt mitt chassi beg. på blocket så alltså ingen garanti och nytt chassi känns mindre kul :(
    har ni båda köpt den nyare chassit eller är det någon av er som har med vingmuttrar?
  • Bellbox
    Tant Pruselius skrev 2011-01-05 19:28:09 följande:
    har ni båda köpt den nyare chassit eller är det någon av er som har med vingmuttrar?
    Tillägger att det nya chassit kom först med en skruv som fick glid-problem för vissa, varför det ersattes med en popnit som är det som gäller nu (efter det har färre haft problem, men tyvärr har vissa ändå haft oturen att få problem eller att det blivit fel efter att man ryckt upp/ned vagnen i trappor)
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan ♀ 08 & Lill-Stumpen ♂ 10 ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • Bellbox
    stjernan skrev 2011-01-05 16:15:24 följande:
    Fråga: Hur länge är babyskyddet tillräckligt stort för att transportera mitt barn? I bakåtvänt läge är risken för skador vid frontalkrock avsevärt lägre. Kollisionskraften sprids över barnets större ryggyta och det är mycket mindre tryck mot ryggraden. Av den anledningen bör barnet transporteras i babyskydd så länge som möjligt. Om ditt barns ben är i babyskyddet eller inte har inte så stor betydelse. När ditt barns huvud har nått den övre delen av skalet och ditt barn kan sitta upp utan hjälp bör du sätta barnet i en bilbarnstol ur grupp 1.

Detta står på Britax hemsida om babyskydd.
    Ja det är ju precis tvärtemot vad då sägs enligt tidigare inlägg från andra idag... precis det du skriver här har jag fått höra/veta är "rätt". Synd att det inte regleras vilken fakta som är korrekt; borde ju vara samma oavsett om man vänder sig till en återförsäljare eller till NTF! Det ska ju inte vara "tur" om man råkar fråga rätt person som blivande mamma/pappa i en butik t.ex!
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan ♀ 08 & Lill-Stumpen ♂ 10 ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • stjernan

Håller med Pixter!
    Och jag tycker nog att Britax borde sitta inne med rätt information, de har ju ingen anledning att fara med osanning i denna fråga och borde ju ha fakta i frågan tycker man. Detta är den info jag alltid fått höra sedan min son föddes 2007 så jag kommer fortsätta gå på den.

Min dotter som är liten i växten kommer säkerligen (och säkert;) ) kunna sitta i babyskyddet tills hon är närmare ett, lagom till storebror fyller fyra så hon kan ärva hans bakåtvända stol.

• StinaSM85
    Tant Pruselius skrev 2011-01-05 19:28:09 följande:
    StinaSM85 skrev 2011-01-05 19:27:15 följande:
    Precis samma sak har hänt mig, vill också gärna ha svar på den frågan! Jag har köpt mitt chassi beg. på blocket så alltså ingen garanti och nytt chassi känns mindre kul :(
    Mitt chassi är från -08 med popnitar. Jag har inte "humpat" den i trappor men, felet upptäcktes då jag klev av bussen (utan trappor endast med ett lågt steg ut på marken), vagnen var inte heller tungt lastad, kan tillägga att jag åker sällan buss så jag kan inte förstå varför detta ändå händer.
  • danosani

Nu sitter jag med telefonen och kan inte länka, men googla på "familjeliv BARN I BIL" så kommer ni till en hög proffs som står bakom det jag säger. Såklart är det inte farligt för ett barn att sitta i babyskydd, men det är bättre med stol pga ryggens vinkel. Skulle själv inte sätta en tvåmånaders i en stol där hon glider omkring, det varierar ju från barn till barn, men att behålla skyddet till 13kg eller längdgränsen är uppnådd, bara för att man KAN, det skulle jag definitivt inte göra.
    Förra veckan hade flera nyhetskanaler inslag om hur okunnig inom bilsäkerhet en stor del av försäljare är.
    Gällande Britax hemsida så tvivlar jag inte på att de gör bra stolar eller inte är att lita på, men jag tror knappast att ett företag som sysslar med försäljning skulle vilja komma i närheten av det faktum att deras skitdyra produkt faktiskt kan och bör bytas ut inom iaf 4-5 mån (vilket jag gissar på är mer "norm" för barn att lära sig sitta).

• danosani

Sen vill jag bara flika in att bara för att man fyller fyra år (rek åldern för bakåtvänd stol) så betyder inte det att man MÅSTE vändas framåt. Har man plats kvar längdmässigt i sin stol är det FEM ggr säkrare att färdas baklänges. Om viktgränsen heller inte är uppnådd, självklart.

• Miniigirl

Herjazz: Så rätt så rätt...det är även den infon man får när man läser på ntf. Det är skrämmande vilken info man kan få från en babybutik,där man tror man ska få rätt info,..kikade på nyheterna och kunde inte annat än gapa när dom hade med sig en dåld kamera in i en butik!

• linaenn

Ni brukar nämna butiken Bonti, och den finns på två ställen i Stockholm om jag uppfattat det rätt. Är det nån av dem som är större eller "bättre" när det gäller utbud, inte bara av Bugga-prylar utan även annat? Jag åker till Stockholm över helgen nämligen och tänkte ta mig en titt där.

* August 100217 * www.i-fokus.se/blogg *
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21