• Senap

Bugaboo-tråd nr 21

Här håller vi Bugaboo-frälsta till! Vi kan allt om Bugaboo. {#lang_emotions_wink}

Bugaboos modeller:
    Cameleon - Huvudmodellen.
    Bee - ny uppgraderad modell kommer nu under våren.
    Gecko - har numera utgått ur sortimentet.
    Frog - har utgått men säljs i USA.

Information om vagnarna finns på Bugaboos hemsida:
    What you get - för info om vad som ingår.
    Välj land USA för att få info om Frog.

Info och jämförelsetabell finns i vår FAQ:
    Läs gärna vår egna FAQ innan du ställer frågor i tråden!

Bildtråd:
    Här visar vi upp våra Buggor - även pimpade.

Svammel-tråd:
    Inget svammel i den här tråden. Vill man svamla får man gärna komma hit!

~ ~ ~ OBS! ~ ~ ~
    Vi undanber oss frågor om begagnatpriser då det kan ses som annonsering av FL. Vårt stående råd är att kolla Blocket eller FLs köp & sälj.
    ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Välkomna! {#lang_emotions_smile}

Bugaboo rules!
  • Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21
  • Pepsi08

herjazz: Tack för många intressanta inlägg om bilbarnstolar och babyskydd! Vi har en 7-månaders tjej och håller precis på att titta på bakåtvända stolar att byta till nu efter babyskyddet. Har tittat på Maxi Cosi Mobi eftersom vi har varit mycket nöjda med vår Maxi Cosi Cabrifix med bas. Någon som har någon erfarenhet av Maxi Cosi Mobi? Har för mig att det står från 9 kg eller nåt, så då är det väl bäst att vänta lite (hon väger drygt 8 kg nu)?

Håller verkligen med om att man inte kan lite på försäljare, inte bara för att de kanske inte alltid säger exakt som det är utan snarare för att jag inte litar på att någon har så bra koll när det "bara" gäller försäljning. Har man barn så kollar man ju upp saker 1000 ggr för att verkligen vara på den säkra sidan. Pratade med en försäljare från Maxi Cosi på barnmässan som idiotförklarade mig när jag sa att jag hade en Maxi Cosi Cabriofix med en bas som går att fästa både med bälte och isofix - hon hävdade att det inte fanns och aldrig hade funnits, haha! Kan meddela att vi har fäst den basen från Maxi Cosi på båda sätten så vi VET att den finns. Dessutom är det just den kombinationen som har fått allra högst betyg i Råd & Röns test så man tycker att de borde ha koll på den. 

Mamma till Josefina 100531
  • BaBBels

Svarar på inläggen om chassin som inte länge går att låsa fast Det hände mig! Fick tips här i tråden om att det finns en liten metallbricka 1x2cm som hade ramlat ur.. Hittade min i trappuppgången så jag kunde fixa det! Annars, kolla på andra sidan o försök m någon annan typ av metallbricka...?

• stjernan

Herrjazz: tycker dina inlägg börjar bli otrevliga nu. Min dotter sitter definitivt inte säkert i en bilstol även om hon sitter bra för övrigt. Hon är helt enkelt för liten rent kroppsligt, axelbanden hamnar för högt upp och när hon somnar skulle huvudet hänga framåt. Men visst, jag kan ju byta för att "alla sk proffs här på fl" anser det.
    Jag är väl medveten om vad som rekommenderas för hur länge barn ska sitta bakåtvänd. Min son har redan börjat bråka om att åka framåt och krånglar sig ibland ur bältet av den anledningen. Så vad som är säkert eller ej kan ju bara jag som förälder till mitt barn avgöra. Och självklart gör jag mina bedömningar utifrån gällande regler och rekommendationer i kombination med mitt barns behov och utveckling.

Eftersom denna diskussion inte eg hör hemma här, lämnar jag den nu. Och kanske tråden också med tanke på vissa påhopp och trista besserwisser attityder här inne.

• Fröken Småland
    stjernan skrev 2011-01-06 08:09:54 följande:
    Herrjazz: tycker dina inlägg börjar bli otrevliga nu. Min dotter sitter definitivt inte säkert i en bilstol även om hon sitter bra för övrigt. Hon är helt enkelt för liten rent kroppsligt, axelbanden hamnar för högt upp och när hon somnar skulle huvudet hänga framåt. Men visst, jag kan ju byta för att "alla sk proffs här på fl" anser det.
    Jag är väl medveten om vad som rekommenderas för hur länge barn ska sitta bakåtvänd. Min son har redan börjat bråka om att åka framåt och krånglar sig ibland ur bältet av den anledningen. Så vad som är säkert eller ej kan ju bara jag som förälder till mitt barn avgöra. Och självklart gör jag mina bedömningar utifrån gällande regler och rekommendationer i kombination med mitt barns behov och utveckling.

Eftersom denna diskussion inte eg hör hemma här, lämnar jag den nu. Och kanske tråden också med tanke på vissa påhopp och trista besserwisser attityder här inne.
    Jag håller inte med om att herjazz inlägg är otrevliga, möjligen lite påstridiga men det beror sannolikt på att hon verkligen vet  vad hon talar om och desperat försöker förmedla viktig information. Mitt tips återigen är att gå in i bil och barn-tråden här på FL för där finns en galet duktig och påläst grupp människor som kan hjälpa till att förebygga onödiga skador.

Tråkigt att du känner att du blir påhoppad, vi har lagt oss vinn om att den här tråden skall vara fri från just sånt. Hoppas du stannar kvar här och tjattrar Bugaboo nu när det (äntligen!) händer så mycket kul på den fronten! Tungan ute
  • Bellbox
    Fröken Småland skrev 2011-01-06 09:41:59 följande:
    Jag håller inte med om att herjazz inlägg är otrevliga, möjligen lite påstridiga men det beror sannolikt på att hon verkligen vet  vad hon talar om och desperat försöker förmedla viktig information. Mitt tips återigen är att gå in i bil och barn-tråden här på FL för där finns en galet duktig och påläst grupp människor som kan hjälpa till att förebygga onödiga skador.

Tråkigt att du känner att du blir påhoppad, vi har lagt oss vinn om att den här tråden skall vara fri från just sånt. Hoppas du stannar kvar här och tjattrar Bugaboo nu när det (äntligen!) händer så mycket kul på den fronten! Tungan ute
    Håller med om att vi lämnar ämnet till andra trådar (finns nog trådar med olika inriktning/åsikter/fakta)
    MEN jag håller lite med Stjernan att herjazz behöver nödvändigtvis inte uttrycka sig så att vi övriga (som faktiskt tagit vårt ansvar och läst på den information vi funnit, frågat BVC, pratat med andra föräldrar o.s.v och naturligtvis inte tänkt ha våra barn i ett babyskydd längre än nödvändigt) känner oss dumma; hon fick det lite att låta som att vi enbart baserat våra kunskaper på lömska försäljare o.s.v Hon kanske inte menade så men man behöver inte uttrycka sig nedlåtande! Fick mig att känna mig "dum"...
    Jag har (som sagt & skrivet) tagit till mig av det hon skrivit och sagt att jag gärna tar till mig information som jag inte fått veta innan... men till saken hör alltså att t.o.m BVC då inte tycks insatta i frågan; om inte DOM är det och man sen kan läsa FÖLJANDE på NTF (se nedan)  gör kanske att man i alla fall  inte är mindre vetande eller oförsiktig om sina barns bästa?

FRÅN NTF:

Att man gjorde en högre viktklass beror bl a på att då kan barnen använda babyskydden längre tid.

samt deras svar på frågan:
    "Bilbarnstol i stället för babyskydd?
    Vi hade tänkt köpa ett babyskydd 0-13 kg, men det kan man ju inte använda så länge. Nu funderar vi på om det är lika bra att köpa en större bilbarnstol med en gång? Är de mycket mer osäkra än babyskydd eller törs vi köpa en bilbarnstol med en gång?
    Svar:
    Första tiden bör ni använda ett babyskydd. Du kan hyra eller köpa det hos barnfackhandeln.
    Skillnaden på babyskydd och bakåtvänt bilbarnstol är att babyskyddet är mera anpassat efter en baby kropp. En bakåtvänd bilbarnstol har bredare internbälten, större bälteslås mm. Den är ju anpassad för att räcka tills barnet är 4 år.
    Efter babyskyddet ska du använda bakåtvänd bilbarnstol."

Det står ju inte precis så att "OBS tänk på att byta så fort du bara kan för det är SÅ mycket farligare med ett babyskydd"

Men nu har jag bemött det & nu lämnar även jag ämnet...
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan ♀ 08 & Lill-Stumpen ♂ 10 ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • Griffelfot
    Tant Pruselius skrev 2011-01-05 19:28:09 följande:
    har ni båda köpt den nyare chassit eller är det någon av er som har med vingmuttrar?
    StinaSM85 skrev 2011-01-05 20:37:45 följande:
    Mitt chassi är från -08 med popnitar. Jag har inte "humpat" den i trappor men, felet upptäcktes då jag klev av bussen (utan trappor endast med ett lågt steg ut på marken), vagnen var inte heller tungt lastad, kan tillägga att jag åker sällan buss så jag kan inte förstå varför detta ändå händer.
    Mitt e oxå 08 med popnitar. Har inte heller dragit i trappor eller liknande mer än nån enstaka gång och varför den släppt helt nu har vi ingen aning om. Ingen som slitit i vagnen utan jag upptäcke det igår när jag skulle köra iväg...
    ♥Elliot 10/11-08♥ Bloggar på griffelfot.blogg.se/
  • Griffelfot
    BaBBels skrev 2011-01-06 04:59:29 följande:
    Svarar på inläggen om chassin som inte länge går att låsa fast Det hände mig! Fick tips här i tråden om att det finns en liten metallbricka 1x2cm som hade ramlat ur.. Hittade min i trappuppgången så jag kunde fixa det! Annars, kolla på andra sidan o försök m någon annan typ av metallbricka...?
    Tack för tipset, ska leta och kolla
    ♥Elliot 10/11-08♥ Bloggar på griffelfot.blogg.se/
  • Bellbox
    Griffelfot skrev 2011-01-06 10:36:43 följande:
    Tack för tipset, ska leta och kolla
    men är det i båda fallet just glidningsprobelemet det berört? Alltså har vissa löst glidnings-strulet med den här brickan?
    Hade ju varit kanon om det gick att lösa
    eller är det två olika glidningsproblem kan man då börja undra (ett som beror på en tappad bricka och ett annat som inte går att lösa?)
    men samtidigt så tvivlar jag lite eftersom tyvärr Bugaboo själva säger att det inte går att reparera utan de ger nya chassin (om garantin är kvar) eller så rekomenderasr de köp av nya (väl?)
    DE hade väl varit de första att vilja lösa det om det bara berodde på en bricka?

Trist är det i alla fall för er som drabbas
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan ♀ 08 & Lill-Stumpen ♂ 10 ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • Karo Lina

Vi har en allblack som vi inte har användning av riktigt än. Vi kommer således inte ha så lång garantitid kvar när vi väl börjar använda vagnen. Vad händer om chassit börjar glida då? Kommer det finnas lösa svarta chassin att köpa tror ni som reservdel?

• bebbe10

Tänkte köpa ny sittdel till min bugaboo.

Vet någon var man kan köpa ny?

Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21