• Senap

Bugaboo-tråd nr 21

Här håller vi Bugaboo-frälsta till! Vi kan allt om Bugaboo. {#lang_emotions_wink}

Bugaboos modeller:
    Cameleon - Huvudmodellen.
    Bee - ny uppgraderad modell kommer nu under våren.
    Gecko - har numera utgått ur sortimentet.
    Frog - har utgått men säljs i USA.

Information om vagnarna finns på Bugaboos hemsida:
    What you get - för info om vad som ingår.
    Välj land USA för att få info om Frog.

Info och jämförelsetabell finns i vår FAQ:
    Läs gärna vår egna FAQ innan du ställer frågor i tråden!

Bildtråd:
    Här visar vi upp våra Buggor - även pimpade.

Svammel-tråd:
    Inget svammel i den här tråden. Vill man svamla får man gärna komma hit!

~ ~ ~ OBS! ~ ~ ~
    Vi undanber oss frågor om begagnatpriser då det kan ses som annonsering av FL. Vårt stående råd är att kolla Blocket eller FLs köp & sälj.
    ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Välkomna! {#lang_emotions_smile}

Bugaboo rules!
  • Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21
  • Bellbox
    danosani skrev 2011-01-05 20:42:06 följande:
    Gällande Britax hemsida så tvivlar jag inte på att de gör bra stolar eller inte är att lita på, men jag tror knappast att ett företag som sysslar med försäljning skulle vilja komma i närheten av det faktum att deras skitdyra produkt faktiskt kan och bör bytas ut inom iaf 4-5 mån (vilket jag gissar på är mer "norm" för barn att lära sig sitta).
    MEN
    1: Britax gör väl bilbarnstolar till ALLA åldrar; varför skulle de ha något att vinna på att sprida att man bör använda babyskyddet en viss tid?
    2:  återförsäljare säljer ju oftast bilstolar i samtliga storlekar, så varför skulle DOM bry sig om huruvida rekomendationerna är x månader eller så? De får ju sålt bilbarnstolar i alla storlekar ändå

DÄREMOT så säger jag inte "sitt så länge som möjligt i babyskyddet" jag blev bara förvånad över att jag fått felaktig information i så fall eftersom det som sagts mig är åtminstone 7 månader...
    Jag tar gärna till mig annan fakta & andras åsikter Det är ju så man lär sig Drömmer
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan ♀ 08 & Lill-Stumpen ♂ 10 ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • mollan nu

jag har bara varit på bonti odenplan och går inte dit igen även fast jag bara bor några hundra meter från dom. Värre bemötande har jag aldrig fått av butikspersonal. Tyvärr.
    Baby town på kungsholmen är mycket bättre om man ska kolla bugga prylar 

♥♥ Alma 060809 ♥♥ ♥♥August 091030♥♥
  • zasata

babyskyddet är inte lika säkert då det inte sitter fast lika bra, samma bakåtvända stolar med stödben är mkt säkare än stolar utan. barnens nacka är inte färdigväxt i sin stadighet fören ca 13års ålder, det görs bakåtvända stolar upp till denna ålder för man skall åka bakåt.
    bästa platsen i bilen är i mitten där bak, eller höger sida där bak att ha bilstolen på, då föraren sätter sig själv först mot en krock.
    babyskyddet skall även ALLTID ha handtaget uppe när man åker, då funktionen är att babyskyddet snurrar och handtaget tar emot krocken. men glider babyskyddet fel, eller sitter fel tappar det sin funktion.
    en vanlig bakåtvänd bilbarnstol har mkt bättre skydd för sidorna, och du kan inte vinkla denna fel eller som du gör lätt med babyskyddet då du inte vill ha babyn "sittandes", och gör man detta "snurrar" inte skyddet runt utan barnet blir mos.

• danosani

Britax säljer bl a stolen hiway som är godkänd från 0 kg. Nu är det väl inte jättetroligt att folk i Sverige (andra europeiska länder däremot verkar ju inte bry sig om hur ungarna åker i bilen) skulle köpa den från första början, men går man på viktangivelsen så :P

Britax, andra tillverkare samt återförsäljare skulle ju dessutom kunna förlora babyskyddskunder som väljer att hyra ett babyskydd istället, "om det används såpass kort tid" - om det skrivs ut med versaler på infosidan om babyskyddet i fråga. Det gjorde jag med stora tjejen, så där var det iaf en kund mindre.
    Sen säger jag inte just Britax och enbart Britax, utan såklart alla tillverkare vill ju tala i så goda ordalag som möjligt för så hög försäljning som möjligt.

7 månader är ju en snittålder liksom fyra år för framåtvändning. Och som sagt, var det 50% av personal i babyaffärer som klassades som okunniga inom barnsäkerhet i bil eller vad var det? Jag väljer iaf att inte alltid svälja den info som personer som vill sälja på mig saker, kommer med.

• Bellbox

Nej jag "sväljer inte heller all info som personer som vill sälja saker till mig" säger heller (tack för "idiotförklaringen" av mig)

• Bellbox
    zasata skrev 2011-01-05 22:02:36 följande:
    babyskyddet skall även ALLTID ha handtaget uppe när man åker, då funktionen är att babyskyddet snurrar och handtaget tar emot krocken. men glider babyskyddet fel, eller sitter fel tappar det sin funktion.
    en vanlig bakåtvänd bilbarnstol har mkt bättre skydd för sidorna, och du kan inte vinkla denna fel eller som du gör lätt med babyskyddet då du inte vill ha babyn "sittandes", och gör man detta "snurrar" inte skyddet runt utan barnet blir mos.
    Förstår inte riktigt hur du menar? Vaddå babyn sittandes t.ex? & babyskyddet snurrar?
    Jag har använt ett babyskydd med bas & stödben
    Bytte till vanlig när dottern var ca 7månader och gör detsamma nu när sonen är 7 månader (p.g.a att han sitter stadigt först nu)
  • danosani

Haha det var ju dumt om du tog det som en idiotförklaring, för det var inte min mening. Det jag menar är att jag brukar kolla med "opartiska" källor och inte bara de som tjänar pengar på vad jag väljer att gå efter.

• Bellbox
    danosani skrev 2011-01-05 22:26:56 följande:
    Haha det var ju dumt om du tog det som en idiotförklaring, för det var inte min mening. Det jag menar är att jag brukar kolla med "opartiska" källor och inte bara de som tjänar pengar på vad jag väljer att gå efter.
    ja & jag har naturligtvis även rådfrågat Dr på BVC samt mina vänner & kollegor Så det är ju inte enbart en försäljare jag lyssnat på
    Men visst är det hemskt att även BVC då rekomenderar felaktigt?? Inte bra,,,
  • Fröken Småland

Jag tror Zasata menar att bärhandtaget fungerar som en störtbåge, som på en Cabriolet. Men hörrni, herjazz tipsade ju om en tråd här på FL och de kan bilstolar lika bra eller bättre än jag kan Bugaboo så varför inte kika in där?

• Pepsi08
    linaenn skrev 2011-01-05 21:08:29 följande:
    Ni brukar nämna butiken Bonti, och den finns på två ställen i Stockholm om jag uppfattat det rätt. Är det nån av dem som är större eller "bättre" när det gäller utbud, inte bara av Bugga-prylar utan även annat? Jag åker till Stockholm över helgen nämligen och tänkte ta mig en titt där.
    Kan rekommendera båda butikerna :) Men den som ligger på Karlavägen är aningen större. Dessutom har man då Barnbutiken bara några meter bort och nära till NK har också en väldigt trevlig barnbutik (hela översta våningen är bara barngrejer) med bl.a. Bugaboo.
    Mamma till Josefina 100531
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21