• mamma mys

Cerclage?

hej tänkte ansluta mig till tråden..ska få cerklage för 3dje gången....ja opereras vecka 27....bf 27/12..men går nog inte hela vägen dit skulle jag tro....blir helt sjukskriven men ska väl inte vara helt sängliggandes den här gången..men det beror också på hur mkt sammandragningar jag får den här gången....

• mamma mys

hej flikar väl in en läges status jag med,,,,vecka 21+5 idag....lite sd men inget allvarligt men det är ju otrevligt ändå..ska på kontroll nästa måndag o mäta tappen..sen ska jag nog be om bricanyl också så jag kan ta det vid behov..... är så tråkigt att gå hemma..sämre inkomst o allt man vill handla till lillan kostar ju pengar....o så får man ju inte göra vad man vill utan måste be om hjälp hela tiden..usch...

• mamma mys

det här med sjukskrivning till vecka 37 stämmer...men du kan antingen bli sjukskriven för ex foglossning eller ta ut havandeskapspenning .....eller semester om man har det kvar:)

hade så sjukt ont i natt i ischias nerven..kändes som om nån stack mig i ryggen så det strålade ner i benet flera ggr..var uppe en stund för att se om det skulle släppa men icke..gjorde så ont så jag grina...med min första son så blev jag sängliggandes i 3 dagar pga ischias nerven var i kläm:( 

• mamma mys

imorgon har jag kontroll av tappen hos min läkare igen:S hoppas det är oförändrat..alltså 4 cm.... 

min förra graviditet gick jag på kontroll varannan vecka..då kollade läkaren både gyn koll o vaginalt ultraljud...
    den här graviditeten var jag på koll 2 vecka efter cerklaget var satt  sedan igen efter 2 veckor o sedan uppehåll 5 veckor då allt såg bra ut..fick komma in på kontroll hos annan läkare om jag var orolig men behövdes inte. så imorgon ska jag göra första kollen på 5 veckor o jag hoppas så att det ser bra ut:S så får se när hon vill att jag kommer igen....längtar tills mitt första mål, vecka 24...har gått 22 fulla på onsdag.

• mamma mys

var på tappkontroll idag o det gick toppen..tappen var opåverkad o 4,7 cm fast läkaren sa att den var längre men böjd o då kan hon inte mästa böjen....men det var jätte bra sa hon... sluten hela vägen var den också..så fick jag med mig bricanyl tabletter hem för att ta vid behov o så blir nästa kontroll om 3 veckor:) så skönt:)

vilken vecka kommer ni vara i när de klipper bort cerklaget?? tror jag var i vecka 36 förra graviditeten(35 + ?) 

• mamma mys

tack allihoppa:)

Thalis: men hej vad kul:) är du gravid igen du med?? ja jag har DR B denna gång med o hon är underbar:) känner mig så trygg med henne:) 

TRassel: ja tappen böjer sig oftast ju längre tiden går:)

Fru hellström: foglossning är ingen höjdare...har haft det med mina 3 senaste..:) 

• mamma mys

thalis: guud vad kul..grattis:) skönt att allt gick bra även denna gång:)

pupp: usch vad hemskt..skönt att det gått bra ändå..får du ta det lugnt hemma..håller tummarna att det går bra..styrke kram 

• mamma mys

Trassel: ja jag vet faktiskt inte..jag är i vecka 23 imorgon..det är nog lite olika..fast så länge man har längden o tappen är sluten så kan ju tappen få böja sig hur mkt den vill...fråga läkaren nästa gång....min läkare sa att det var normalt o att det såg bra ut..men som sagt skilljer ju några veckor men om läkaren inte anmärkte nåt på det så är det nog ingen fara.... sen kan det säkert ändra sig också..jag menar om tappen kan bli kortare o sedan bli längre igen..öppna o sluta sig så kan den säkert böja sig o sedan sträcka ut sig igen...snacka om att leva sitt eget liv dessa tappar;)

• mamma mys

pupp: usch vad jobbigt för er...att det inte bara kan få vara lugnt tills det är dax för bebis att komma:( men som sagt det kan ju vara rester av blod som kommer...men tycker nog ändå att du ska få komma in på undersökning...hur långt har du gått(vecka) ?? håller tummarna...kram

• mamma mys

anledningen att man klipper cerklaget på förlossningen är dels för smärtlindring o dels om förlossningen startar...ont som satan tycker jag att det gjorde....o efter klippet var jag öppen 3 cm..fick vänta en timme innan jag åkte hem för att se så det inte drar igång...2 veckor tog det innan det var dax för förlossningen(3dej graviditeten)...är mest nervös att det ska sätta igång innan cerklaget  är borta för då tar jag hellre livet av mig än att gå med den smärtan...dom lär skicka en prio ett ambulans i så fall....vill inte gå igenom den upplevelsen igen.(2a graviditeten)...
    vill också vara runt vecka 28 nuuu......tiden går så sakta:( 

Svar på tråden Cerclage?