• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Malin83

Hejsan!
    Jag var kanske lite kort och luddig i mitt första inlägg=) sorry!
    Jo, jag vet att det bara är min dr, med hela min historia som bakgrund som kan fatta beslut i hur vi ska gå till väga, men det är skönt att få bolla tankarna med någon som "sitter i samma båt" =)

Jag till hör Uppsala ladsting, Akademiska. Finns det någon här med erfarenhet. Vet ju inte hur läkarna där ställer sig till Cerclage, vet att vissa anser att det är en gamal och förlegad metod som inte har någon effekt. Hoppas inte min dr är sån=)

• Schäfer

Ah, pustar ut ett tag till!!! Var på mätning idag och cervix var oförändrad och ingen funneling Tjoho!!! Hur kunde det bli så här bra!?
    Tillväxtultraljud på bebis visar att h*n väger ca. 1632 g och därmed +12,6% En liten tjockis Baby

MIN läkare var tillbaka (tack o lov) så ny mätning om 2 veckor och då ska vi planera datum för borttagandet också Förvånad som kommer sättas till ca 2 veckor innan BF men hon kommer att kolla mig runt v.36 ifall det är så att det skulle behövas läggas tidigare om huvudet ligger långt ner eller så eftersom jag inte kom så långt förra gången...

Ett par veckor till, max fyra, sen får jag börja röra på mig också Skrattande

• MagdaA

Schäfer: HURRA HURRA!!! Härligt härligt Jag ska på mätning på onsdag. lite nervös, har inte varit där sen den 17:e.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Schäfer

Tack Magda! Håller tummarna för Dig på onsdag, helt sjuk vad långt Du kommit också utan cerklage Hejja!!!

• MagdaA
    Schäfer skrev 2011-01-03 20:16:22 följande:
    Tack Magda! Håller tummarna för Dig på onsdag, helt sjuk vad långt Du kommit också utan cerklage Hejja!!!
    Ja, de känns lite läskigt! 33+2 idag Börjar tänkte att bäbisen faktist kan komma när som helst nu! samtidigt som man kanske får gå 8-10 veckor till.
  • Schäfer
    MagdaA skrev 2011-01-03 20:37:30 följande:
    Ja, de känns lite läskigt! 33+2 idag Börjar tänkte att bäbisen faktist kan komma när som helst nu! samtidigt som man kanske får gå 8-10 veckor till.
    8-10 veckor? Hur länge hade du tänkt gå

Har ni samma hos Er att man inte stoppar förlossningen om den startar efter 34+0 ?
  • MagdaA
    Schäfer skrev 2011-01-03 22:51:21 följande:
    8-10 veckor? Hur länge hade du tänkt gå

Har ni samma hos Er att man inte stoppar förlossningen om den startar efter 34+0 ?
    min mamma driver med mig och säger att jag borde få prova på att gå över 2 veckor hon har gjort det med alla oss 7 barn. Men jag vet inte. Jag fick redan tidigt ett datum i huvudet, 29/1. BF är 18/2, min mamma säger 2/3 FÅr se vem som gissat närmast. ALex är född 37+1, tyckte de va alldelens lagom!

Jag vet faktist inte hur dom gör om det skulle sätta igång tidigare. Ska till läkaren på onsdag och jag tänkte faktist fråga just de då.
  • Schäfer
    Magda: 37+1 låter alldeles lagom och min lill* får gärna komma då Ebba är ju född 35+5 och jag slipper gärna tiden på medicinsk BB eller NEO (vi låg inne 8 dagar) och problemen med maten (hon orkade inte äta) fick pumpa och koppmata och hon var så trött första månaden... Vore skönt att få ett barn som är helt färdigt Så jag vill gärna gärna gå längre denna gången!!!
  • MagdaA

Schäfer: Alex var också trött och rokade inte äta, vi var kvar 5 dagar. ingen koppmatning, men ammade var annan till var 3:e timme dygnet runt. fick klä av han för att han skulle vakna. han va gul också, precis på gränsen till att få sola men det slapp han. jag tycker 38+0 känns lagom den här gången.

• Schäfer
    MagdaA skrev 2011-01-04 10:57:44 följande:
    Schäfer: Alex var också trött och rokade inte äta, vi var kvar 5 dagar. ingen koppmatning, men ammade var annan till var 3:e timme dygnet runt. fick klä av han för att han skulle vakna. han va gul också, precis på gränsen till att få sola men det slapp han. jag tycker 38+0 känns lagom den här gången.
    Ebba solade i 2 dygn...så jobbigt... Jag som fick för mig att 37+0 skulle räcka. Det skulle vara extra jobbigt att vara inlagda denna gången eftersom man har Ebba hemma! Förra gången låg vi ju inne tillsammans men det skulle inte gå nu när vi har Ebba vilket vore sjukt jobbigt
    Nä, nu ska vi ta oss till 38+0 bestämmer vi