• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Pulp

Kom på att jag fick med mig journalanteckningarna hem, där står det att "livmodertappen känns mjuk och öppen för fingerblomman". 

• MagdaA

Pulp: 4 cm är bra längd! så längden är det absolut inget fel på. att livmoderhalsen däremot börjat bli lite mjuk och öppna sig lite är inte lika bra, men behöver inte alls va nån fara de heller.

de flesta med försvagad livmoderhals märker inte av nån blödning, utan man börjar då öppna sig "tyst" dvs att man varker märker el känner nånting, helt plötsligt sätter förlossningen igång pga att man öppnat sig utan känningar, utan värkar, utan blödningar.

kontakta spec mvc, be att få en läkarkontroll och mätning av livmoderhalsen. försök ta det lugnt., undvik tunga lyft och allt för mycke fysisk ansträning, undvik samlag och bad (risk för infektion) tills du har fått prata med en läkare igen.

Hoppas blödningen avtagit och att det blir lugnare framöver.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Pulp

Det var just det att livmodertappen var mjuk och lite öppen som jag tänkte på när jag skrev i den här tråden.

Blödningen var väl något blodkärl, mycket obehagligt när det hände, men den har ju gått över helt!

Men det där andra funderar jag faktiskt mer på... Får kontakta spec mvc på måndag helt enkelt och höra med dem!

Tack för svaret! 

• Schäfer
    Pulp: kan inte ge dig nått annat råd än att be om extra koll på tappen så det inte händer nått mer. Du ska såklart få prata med en läkare och så kan du be att de mäter och kollar tappen med jämna mellanrum (detta görs med vaginala ultraljud alla andra sätt är opålitliga)! Annars som Magda skriver, undvik onödig belastning till du vet mer. Lycka till!
  • Malin83

Hejsan alla kloka!
    Jag har lite frågor om cerclage och hur det funkat för er.

1) Varför sattes ditt cerclage? Tidigare prematur födsel/ sent missfall/annat?
    2) Akut eller preventivt?
    3) När sattes det? Vilken vecka?
    4) Vilket landsting & sjukhus tillhör du?
    5) Hur gick det sen?

Själv har jag 3 barn.
    Första barnet föddes i v. 40+2 efter en normal graviditet och vaginal förlossning.
    Andra barnet föddes efter en jobbig graviditet med massa sammandragningar och bricanyl o cortison i v. 30+6.
    Tredje barnet föddes efter en ännu jobbigare graviditet med massa sammandragningar och bricanyl och cortison i v.29+4.

Nu är jag gravid igen och vet inte riktigt om jag klarar av en så jobbig graviditet och förlossning och ett prematurt barn som måste kämpa för sitt liv. Därför funderar jag på om behandling med cerclage är något för mig. Ska rådgöra med specen så fort dom öppnar igen eftre helgen nu och försöka få tid hos min dr där.

Är otroligt tacksam för alla svar jag kan få!

• Lanie
    Malin83 skrev 2011-01-02 16:56:22 följande:
    Hejsan alla kloka!
    Jag har lite frågor om cerclage och hur det funkat för er.

1) Varför sattes ditt cerclage? Tidigare prematur födsel/ sent missfall/annat?
    2) Akut eller preventivt?
    3) När sattes det? Vilken vecka?
    4) Vilket landsting & sjukhus tillhör du?
    5) Hur gick det sen?

Själv har jag 3 barn.
    Första barnet föddes i v. 40+2 efter en normal graviditet och vaginal förlossning.
    Andra barnet föddes efter en jobbig graviditet med massa sammandragningar och bricanyl o cortison i v. 30+6.
    Tredje barnet föddes efter en ännu jobbigare graviditet med massa sammandragningar och bricanyl och cortison i v.29+4.

Nu är jag gravid igen och vet inte riktigt om jag klarar av en så jobbig graviditet och förlossning och ett prematurt barn som måste kämpa för sitt liv. Därför funderar jag på om behandling med cerclage är något för mig. Ska rådgöra med specen så fort dom öppnar igen eftre helgen nu och försöka få tid hos min dr där.

Är otroligt tacksam för alla svar jag kan få!
    Hej! Grattis till graviditeten! men jag förstår verkligen med din historia att det är jobbigt, har du fått ngn förklaring till varför barn 2 o 3 föddes så tidigt?

Jag ska svara på frågorna, utifrån mig själv.
    1) I maj 2010 föddes min son i v 24+0, förlossningen sattes igång helt spontant, jag hade inte haft några sammandragningar eller blödningar, utan jag åkte med ambulans till sjukhuset med buktande hinnor och det fanns ingen möjlighet att stoppa förlossningen... Wiltons liv gick inte o rädda, han levde i drygt fyra timmar. Läkarna kunde inte hitta några fel på varken mig eller Wilton utan de drog slutsatsen att jag fått försvagad livmoderhals efter en konisering jag gjorde för några år sen. jag blev därför lovad cerklage i nästa graviditet.
    2) jag är gravid igen, är idag i v 15+5 så jag har fått preventivt cerklage
    3) Mitt cerklage sattes i v 13+2, så har nu haft det i ca två veckor. På mitt sjukhus sätts preventivt cerklage i v 13-15
    4) jag tillhör kalmar sjukhus
    5) denna fråga kan jag inte svara på ännu, men mina förhoppningar är ju att det ska gå bättre än förra gången :)

jag tycker det är bra av dig att du ställer dessa frågor o att du ska ta kontakt med din dr,  för cerklage kan ju vara ett alternativ... vilket landsting tillhör du? lycka till! uppdatera gärna vad som händer! kramar!
  • Schäfer

Hem Malin83!
    Just att du har så mycket sammandragningar gör mig tveksam till att cerklage skulle vara ett alternativ!? Låter som det är sammandragningarna som är "boven" för dig och inte försvagad livmoderhals. En försvagad livmoderhals öppnas och/eller utplånas utan att man har sammandragningar, man känner oftast inget alls.
    Min gissning är därför att det är dina sammandragningar man ska försöka behandla (vila, bricanyl osv, men det kan du säkert bättre än mig...).
    Men jag kan svara på dina frågor:

1) Har i mina två första graviditeter öppnat mig runt v.19 och i andra sattet då ett akut cerklage i v.20 (man kollade först så jag inte hade en massa sammandragningar eller värkar) några dagar då jag var inlagd med strikt sängläge. Cerklaget höll i nästan 4 veckor. Båda mina första föddes i v.23+ Ingen av dem överlevde.

2) Första cerklaget (andra graviditeten) sattes akut som jag skev ovan. Andra cerklaget sattes preventativt i v.15 och nu tredje cerklaget sattes också preventativt i v.15.

3) v.20, v.15, v.15

4) Stockholms Läns Landsting på Karolinska Sjukhuset Solna alla tre gångerna

5) Cerklaget som sattes akut höll alltså inte och min son föddes alldeles för tidigt. Andra kom jag till v.35+5 då min dotter föddes frisk. Nu tredje är jag gravid i v.30 och hoppas på många veckor till!

Lycka till!

• MagdaA
    Malin83:

Hej! Jag måste hålla med schäfer i allt hon skriver, låter inte som att det är försvagad livmoderhals du har, utan att det kanske är sammadragningarna som ställer till det för dig, får de med försvagning brukar ju inte känna någonting. Här kommer iaf svaren på dina frågor. Dock ska jag tillägga direkt att läkarna inte är helt 100 på att jag verkligen har en försvagning, även om mycke tyder på de. Jag är nu gravid med nr 3 och har inte behövt nått cerklage. Har gått på mätning varje vecka sedan vecka 14, är nu i vecka 34. Det håller ihop än mycke troligtvis tack vare sjukskrivning och mycke vila.

1) I mars 06 förlorade vi en flcik i vecka 20. öppnade mig helt tyst, kände INGENTING, inga sd, inga blödningar, inget. gick inte att stoppa så hon föddes efter att jag legat inne 5 dagar. Nästa graviditet sattes cerklage "halvakut" i vecka 20 då livmoderhalsen hade förkortats och blivit väldigt mjuk. Jag gick på regelbunda kontroller innan för att ha koll om något började förändras.
    2) som jag skrev ovan, "halvakut".
    3) v 20.
    4) Västerbottens läns landsting, Örnsköldsviks sjukhus.
    5) Fortsatta kontroller under hela graviditeten. jag var öppen hela vägen ner till cerklaget så sista tiden var det bara det som höll sonen kvar. Cerklaget togs bort, 2 dagar senare gick vattnet och morgonen efter föddes han. 50 cm, 3480 g, vecka 37+1
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Malin83

Hejsan och tack för alla era snabba svar!
    Saken som förbryllar sjukvården är att det jag känner inte går att mäta med CTG och kan alltså inte betecknas som SD, jätte frustrerande.
    Så läkarna tror att det är en försvagning det handlar om å att jag är väldigt känslig och upplever trycket och öppningen av cervix som "SD". Magen blir nästan aldrig hård utan det är mer som ett tryck och en tngdkänsla i bäckenet.
    Ju längre mina senaste 2 graviditeter har gått så har cervix blivit kortare och mjukare och mer funneling oavsett hur mycket jag vilar. Det är därför både läkarna och jag tror att det egentligen inte handlar om ett problem som har med SD att göra.

Men jag får väl se hur min dr bedömmer mina chanser/risker denna gång.
    Är hemskt nervös och lite orolig att vi ska behöva göra samma resa en än gång, vill kunna njuta lite mer av denna graviditet och bebistid.

Lycka till alla ni som kämpar och hoppas att allt går bra!
    Hänger gärna kvar i denna tråden och får fler svar på mina frågor och diskuterar vidare i hur era och min graviditet fortlöper. Jag är ju ännu bara i v.6=) Så jag vill inte ropa hej än, men om jag ska hinna kriga med sjukvården så lär jag nog börja snart!

• Schäfer
    Malin83 skrev 2011-01-02 19:03:55 följande:
    Hejsan och tack för alla era snabba svar!
    Saken som förbryllar sjukvården är att det jag känner inte går att mäta med CTG och kan alltså inte betecknas som SD, jätte frustrerande.
    Så läkarna tror att det är en försvagning det handlar om å att jag är väldigt känslig och upplever trycket och öppningen av cervix som "SD". Magen blir nästan aldrig hård utan det är mer som ett tryck och en tngdkänsla i bäckenet.
    Ju längre mina senaste 2 graviditeter har gått så har cervix blivit kortare och mjukare och mer funneling oavsett hur mycket jag vilar. Det är därför både läkarna och jag tror att det egentligen inte handlar om ett problem som har med SD att göra.

Men jag får väl se hur min dr bedömmer mina chanser/risker denna gång.
    Är hemskt nervös och lite orolig att vi ska behöva göra samma resa en än gång, vill kunna njuta lite mer av denna graviditet och bebistid.

Lycka till alla ni som kämpar och hoppas att allt går bra!
    Hänger gärna kvar i denna tråden och får fler svar på mina frågor och diskuterar vidare i hur era och min graviditet fortlöper. Jag är ju ännu bara i v.6=) Så jag vill inte ropa hej än, men om jag ska hinna kriga med sjukvården så lär jag nog börja snart!
    Hej igen,

det du skriver nu låter väldigt mycket som försvagning och helt annorlunda från ditt första inlägg och cerklage kan mycket väl vara nått för dig!
    Tyngdkänsla är ju klassiskt för oss med försvagade cervix!
    Men som sagt, bara en läkare som har hela din historia kan ju såklart ta det beslutet!
    Vilket landsting tillhör du?
    Stanna i tråden du och håll oss uppdaterade hur det går