Malin83 skrev 2011-01-02 16:56:22 följande:
Hejsan alla kloka!
Jag har lite frågor om cerclage och hur det funkat för er.
1) Varför sattes ditt cerclage? Tidigare prematur födsel/ sent missfall/annat?
2) Akut eller preventivt?
3) När sattes det? Vilken vecka?
4) Vilket landsting & sjukhus tillhör du?
5) Hur gick det sen?
Själv har jag 3 barn.
Första barnet föddes i v. 40+2 efter en normal graviditet och vaginal förlossning.
Andra barnet föddes efter en jobbig graviditet med massa sammandragningar och bricanyl o cortison i v. 30+6.
Tredje barnet föddes efter en ännu jobbigare graviditet med massa sammandragningar och bricanyl och cortison i v.29+4.
Nu är jag gravid igen och vet inte riktigt om jag klarar av en så jobbig graviditet och förlossning och ett prematurt barn som måste kämpa för sitt liv. Därför funderar jag på om behandling med cerclage är något för mig. Ska rådgöra med specen så fort dom öppnar igen eftre helgen nu och försöka få tid hos min dr där.
Är otroligt tacksam för alla svar jag kan få!
Hej! Grattis till graviditeten! men jag förstår verkligen med din historia att det är jobbigt, har du fått ngn förklaring till varför barn 2 o 3 föddes så tidigt?
Jag ska svara på frågorna, utifrån mig själv.
1) I maj 2010 föddes min son i v 24+0, förlossningen sattes igång helt spontant, jag hade inte haft några sammandragningar eller blödningar, utan jag åkte med ambulans till sjukhuset med buktande hinnor och det fanns ingen möjlighet att stoppa förlossningen... Wiltons liv gick inte o rädda, han levde i drygt fyra timmar. Läkarna kunde inte hitta några fel på varken mig eller Wilton utan de drog slutsatsen att jag fått försvagad livmoderhals efter en konisering jag gjorde för några år sen. jag blev därför lovad cerklage i nästa graviditet.
2) jag är gravid igen, är idag i v 15+5 så jag har fått preventivt cerklage
3) Mitt cerklage sattes i v 13+2, så har nu haft det i ca två veckor. På mitt sjukhus sätts preventivt cerklage i v 13-15
4) jag tillhör kalmar sjukhus
5) denna fråga kan jag inte svara på ännu, men mina förhoppningar är ju att det ska gå bättre än förra gången :)
jag tycker det är bra av dig att du ställer dessa frågor o att du ska ta kontakt med din dr, för cerklage kan ju vara ett alternativ... vilket landsting tillhör du? lycka till! uppdatera gärna vad som händer! kramar!