• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Schäfer

Det är ju inte meningen att skrämma någon med inlägg, tar det nog som att om man skriver så vill man veta!? Skriver av välvilja!!!
    Jag var också toknervös och kunde bara se katastrofer runt veckorna efter operationen till v.24 när det lättade!
    Klart ingen vill vara sängliggande om man inte behöver och ni ska såklart lyssna på Era läkare - ingen här i tråden har hela Er historia!
    Lycka till alla och förlåt om jag skrämmt någon!

• Lanie

Hej alla fina! I am back!

hoppas ni börjar o resa er från alla förkylningar o magsjukor o allt otrevligt!

det har varit intemsiva dagar. först flytt i onsdags som gick ganska smärtfri o sen sjukhuset i torsdags... det tog hela dagen! var inne vid åtta, fick vänta till efter kl ett innan de gjorde ingreppet o ytterligare ett par timmar på uppvaket innen jag var tillbaka på avdelningen o fick mat! när kl var halv fem o jag inte hade fått mat på över  timmar blev jag otroligt otrevlig o snäsig, man låter inte en gravid kvinna vara utan mat så länge!! men men.. op gick bra.. läkaren gjorde ett vul innan op o tappen var 39 mm! så lång har den inte varit på hela tiden! allt såg fint ut o ingen funneling heller.. fick se en liten krabat med stora fötter, precis som sin far som höll låda, höll på o börja gråta, för det känns så overkligt! operatören sa i efterhand att det hade gått bra, men de hade haft lite problem med o sätta fast cerklaget då jag tydligen hade mkt ärrbildning sen förlossningen med Wilton o tidigare konisering. hmm, verkar ju inte så lovande om man ngn gång skulle vilja ha fler barn. blev kvar över natten då jag hade fått bricanyldropp o de ville ha lite koll på mig, min läkare hade inte haft koll, operatören bad om ursäkt för läkarens svar till mig för hon hade haft fel i allt hon hade sagt. men operatören förklarade att min läkare har inte varit med om så många cerklage då hon är så ung så hon hade ingen koll på rutinerna. jag blev så glad att jag hade haft rätt, men så förbannad att läkaren inte tagit reda på saker innan hon öppnade käften eller återkommit till mig när hon fått svar från sina kollegor, istället tar hon sina egna beslut utifrån vad hon tror var rätt! operatören var dock inte så välvilligt inställd till att sjukskriva mig mer än en vecka, men jag låg på uppvaket, hungrig som en gris o otrevlig därefter så hon såg iaf till att skriva ett sjukintyg till mig (jag sa att jag sket i om jag fick ersättning, jag ville ha lugn o ro ett tag nu) åkte hem igår em o fick med mig ett sjukintyg hem o jag är nu sjukskriven till 13:e jan. o innan jag åkte hem träffade jag en tredje läkare som var hur gullig som helst, för henne var det självklart att jag skulle få sjukskrivning o hon trodde inte jag skulle få problem med fk o skulle jag få det skulle hon skriva fler intyg! tänk att det finns någon välvillig själ på mitt sjukhus iaf :)

har inte speciellt ont, men är förstoppad o det är jättejobbigt, få se om jag kan få lite ordning på magen nu när jag inte kan röra mig så mkt o inte sitta o trycka så mkt för det känns obehagligt. har även slutat o blöda o det känns skönt också, jag har inte fått några styng ditsatta utan de har bara knytit fast paketet... nu ska jag återgå till soffan igen, ville bara uppdatera, så ni vet att allt är bra än så länge! kramar!

• MagdaA

Lanie: Skönt att du verkar ha fåt träffa bra doktorer och SKÖNT att du blev sjuskriven så pass länge! hoppas du kan känna lite lugn nu de här veckorna. Se till å vila så mycket du kan!

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Schäfer

Vad glad jag blir för Din skull Lanie Skrattande Skönt att allt går bra och hoppas du får ordning på magen nu också! Kram!

• Thalis

Lanie: Vad skönt,ta och vila mycket nu!
    Kram

Snart mamma- igen!!
  • Niinis

v.18+3 idag, ska på koll idag kl 13.30. andra kollen av tappen sen cerklaget sattes. är så himla nervös så jag nästan spyr. alltså pulsen är uppe i 180! nej men fy för detta elände. sisthade den ju minskat från ynka 3 cm till 2! så hur ska det se ut idag?? bläääääääääääääääääääääää ... hoppas jag får komma hem till jul till mina barn, vill inte bli inlagd.

• Schäfer

Har varit på undersökning idag och träffade en läkare som gjorde vul som jag inte alls gillade Obestämd Han tyckte inte alls att det fanns någon anledning att kolla cervix var annan vecka - utan tyckte om en månad. Aldrig att jag kommer gå med på det!!! Finns inte {#emotions_dlg.djavulsk}
    Pratade med barnmorskorna på specen sen (min läkare är sjuk nämligen) och dom förstod mig så de skulle se om de kunde få en annan läkare att skriva en remiss till om två veckor - tack o lov för förstående människor!

Hur som, allt såg bra ut och cervix var mer eller mindre oförändrad och ingen funneling Kändes så skönt då jag haft jätte mycket sammandragningar senaste veckan, vissa som gör ont och jag har knappt kunnat gå på toa utan att magen blir stenhård... Och detta TROTS en till två bricanyl om dagen senaste veckorna...  Var verkligen super nervös innan idag och nu känns det som en STOR sten släppt och jag hoppas kunna njuta lite av julen Tomte 
    Vi ska berätta för Ebba idag att hon ska bli storasyster Glad Får se hur hon reagerar!?

Lycka till idag Niinis - hoppas det går bra...eller det SKA gå bra!

• MagdaA
    Niiinis: 3 cm är inte alls ynka, å 2 cm är också de helt okej. 2 cm var vad min tapp låg på när jag fick cerklaget. 2 cm å alldelens mjuk, men de gick de också. Håller tummarna i em!!!

Schäfer: gillade du inte att han gjorde vul el gillade du inte HUR han utförde det? enl alla mina läkare så är vul absolut bästa sättet att mäta cervix. innan vul kom så kunde dom inte alls ha lika bra koll på tappen. även om man kan mäta "utanpå" så anser dom inte att det blir lika bra som med vul.

här är det rätt lugnt. förutom att jag är förkyld och har grymt ont i kroppen. som tur är verkar jag slippa rethostan den här gången vilket jag är glad över! varit rätt lugnt med SD på sistone också, tack å lov för de! Sist jag tog en bricanyl var i fredags.

nu är det mest störiga att bäbisen ligger å trycker upp mot revbenen på vänster sida så jag har som konstant sockerdricka i revbenen, inte de minsta skönt.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Schäfer
    Magda: nä, själva undersökningen var som vanligt. Har aldrig fått cervix mätt på annat sätt än vul. Har även läst mycket på nätet om de olika metoderna (i vetenskaps och medicin tidningar) och att just vul är det enda sättet som anses tillräckligt tillförlitligt så något annat skulle jag nog inte våga lita på!
    Det var hans inställning att jag inte behövde komma tillbaka förrens om 1 månad som jag inte gillade Demon 
    Jag kan INTE ligga här sängliggandes utan att få bekräftat att allt ser ok ut! Det skulle mitt psyke aldrig klara av - jag lever i 2 veckors perioder och bara för att han tyckte att allt såg så bra ut nu så är det inte en bekräftelse för mig att det gör det om 2 veckor. Ja ni vet ju hur fort det kan ändras...
    MIN läkare har förstått detta och jag är så rädd nu att hon inte ska komma tillbaka...de visste inte på specen hur länge hon skulle vara sjukskriven, men 2 veckor till en början så nu ligger mitt hopp i att de snälla BM på specen ska hitta en annan läkare som skriver en remiss så jag får komma om 2 veckor. Den läkaren måste ju i så fall gå emot den läkaren jag träffade idag och jag vet inte hur villiga läkare är att göra det!?
  • Lanie

niinis: hoppas allt går bra idag!

schäfer: härligt att allt såg bra ut! men blä för din läkare.. har också en känsla av att läkare ogärna går emot sina kollegor, om det inte handlar om klara fel (som min läkare hade) får verkligen hoppas att din läkare är tillbaka snart igen, eller att iaf du får en läkare som förstår...

magda: inget kul med förkylning, krya på dig!

här är allt lugnt, pendlar mellan att ligga i soffan o ligga i sängen, är grymt uttråkad o nu börjar jag bli så där slapp att jag knappt orkar stå upp ens utan att bli yr.. o det är jobbigt att inte kunna fixa med huset.. märker på min sambo att han börjar o bli trött, han får ju liksom göra allt nu, handla, skotta, packa upp lådor, laga mat, greja..o det är jobbigt att han inte riktigt förstår att jag vill ta det lugnare än vad läkarna har uppmanat mig.. ska på koll nästa torsdag, så låååång väntan. jag hoppas iaf på nu att vi kan åka till svärmor en stund imorgon  o äta lite mat iaf, komma ut lite o träffa lite folk..även om det får bli sängliggandes i hennes soffa :)