• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Schäfer

Idag, slutet på v.30, ska jag kanske för första gången sedan inskrivningen få träffa min BM Vad tror ni, kommer hon? Vore på tiden i så fall!!!

• Lanie
    Schäfer skrev 2011-01-07 10:29:39 följande:

Idag, slutet på v.30, ska jag kanske för första gången sedan inskrivningen få träffa min BM Vad tror ni, kommer hon? Vore på tiden i så fall!!!

hehe, hon verkar ha oddsen mot sig... men mirakel sker ju ibland :)

Thalis: hoppas verkligen den lill* slutar o busar snart o lägger sig tillrätta...

ego: har varit o mätt cervix idag.. den var någonstans mellan 25-27 mm, alltså ngt kortare sen förra veckan.. tycker det är lite oroväckande att den blir kortare o kortare för varje mätning... men cerklaget satt där det skulle o tappen var helt stängd o allt annat såg också bra ut.. ska börja o jobba nästa fre.. jag sa det på eget initiativ att jag ville försöka o jag sitter ju ändå hemma o jobba så jag behöver ju inte stressa. har haft svårt o sitta sen ingreppet men jag tror att kroppen börjar o vänja sig vid att det sitter ngt där för jag har kunnat sitta mer i veckan utan att få obehag...
  • Schäfer
    Lanie: Min tapp minskade i början efter ingreppet också (jag hade även funneling då), sen efter v.20 växte den på sig och stängde sig igen så ingen fara på taket och som min läkare säger - huvudsaken det inte är någon funneling i kombination med minskad tapp!

Jodå, min BM kom och det var skönt att få ett SF-mått mätt och det stämde med TUL vi gjorde i måndags. Dvs lite större än "normal" vilket ju är bekräftat då bebis låg på +12,6% i måndags!
    Jag börjar bli så nyfiken på vad det är för filur där inne!!! I natt höll h*n mig vaken mellan fyra och sex med onda träffsäkra sparkar... Känns som jag har blåmärken i magen Obestämd
  • Lanie
    Schäfer skrev 2011-01-07 12:34:37 följande:
    Lanie: Min tapp minskade i början efter ingreppet också (jag hade även funneling då), sen efter v.20 växte den på sig och stängde sig igen så ingen fara på taket och som min läkare säger - huvudsaken det inte är någon funneling i kombination med minskad tapp!

Jodå, min BM kom och det var skönt att få ett SF-mått mätt och det stämde med TUL vi gjorde i måndags. Dvs lite större än "normal" vilket ju är bekräftat då bebis låg på +12,6% i måndags!
    Jag börjar bli så nyfiken på vad det är för filur där inne!!! I natt höll h*n mig vaken mellan fyra och sex med onda träffsäkra sparkar... Känns som jag har blåmärken i magen Obestämd
    vad härligt att hon dök upp till sist! jag kände den första sparken igår! eller spark, det är väl bara en så länge lite puffar, men nu börjar jag iaf o känna av att jag är gravid också..längtar också till o få blåmärken i magen :)

det kanske är som du säger.. o jag har ju ingen funneling heller så då är det ju ingen fara iaf.. läkaren var ju inte heller oroad för den minskade tappen när hon såg att allt var stängt så då borde jag ju också kunna ta det lugnt.. som sagt så gillar jag henne jättemkt. vi pratade fortsatt sjukskrivning, men jag sa att jag ville prova på o jobba igen, tror jag behöver det för jag känner att jag håller på o bli alldeles apatisk o det gör mig nere...o jag kommer o gå på kontroll varannan vecka...
  • Schäfer
    Lanie: Vad skönt att du får regelbundna kontroller och om du jobbar hemifrån är det ju jätte bra! Du kan själv bestämma takten
    Jag jobbade lite hemifrån förra gången, och då var jag sängliggande Skötte lite rapporteringar (är ekonom) och kontroller hemifrån - var suveränt!
    Denna gången blev det inte så... Men oj vad jag har ritat om hela vår lägenhet så nu bara MÅSTE vi renovera så fort bebis är ute
  • Lanie
    Schäfer skrev 2011-01-07 14:06:36 följande:
    Lanie: Vad skönt att du får regelbundna kontroller och om du jobbar hemifrån är det ju jätte bra! Du kan själv bestämma takten
    Jag jobbade lite hemifrån förra gången, och då var jag sängliggande Skötte lite rapporteringar (är ekonom) och kontroller hemifrån - var suveränt!
    Denna gången blev det inte så... Men oj vad jag har ritat om hela vår lägenhet så nu bara MÅSTE vi renovera så fort bebis är ute
    ja, jag är verkligen supernöjd med min nya läkare.. synd att det inte var henne jag hade vid förlossningen..

o jag kan gnälla på mitt jobb ganska mkt, men just i det här läget är de verkligen guld värda.. det hade inte gått o pendla 14 mil fram o tillbaka varje dag i o med att det är så stressigt o jag tror inte fk skulle ta hänsyn till det om läkaren hade velat sjukskriva mig hela graviditeten..är också ekonom, men jobbar inte så mkt med ekonomifrågor utan jag känner mig oftast mer som en it-tekniker eller system-tekniker för jag jobbar väldigt mkt med våra system..

oj, vad spännande med o rita om hela lägenheten!
  • MagdaA

jag har redan börjat "känna efter" eller hur man ska säga. vet inte om det beror på att läkaren "skrev ut" mig efter kollen i onsdags. känns som jag redan är i mål även fast det är 6 veckor kvar. kommer bli 6 lååånga veckor.

går igenom i huvudet om och om igen vad som måste fixas, vad som ska handlas, vad som ska förberedas osv.

känner mig på ett sätt helt redo för bäbis, vill att han ska komma NU, samtidigt som jag inte alls känner mig beredd, undrar vad vi eg gett oss in på! Hur ska vi fixa ett barn till?

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Schäfer

Åh Magda, det är så spännande Jag undrar också hur vi ska klara två barn...men oj så jag längtar även om jag vill att skrutt ska stanna många veckor till!!!
    Ska ni ha syskonvagn?
    Jag håller på och kollar lite då vi bor i stan och sällan tar bilen när vi ska handla och så är det långa hundprommenader. Vi har en prommenad till dagis på ca. 20 min också och visst skulle hon klara det - men knappast hem på eftermiddagen när hon är trött och grinig...

• muppedupp

Hej

Har läst en hel del gamla trådar om cervixinsufficiens och cerklage och blev så glad när jag hittade en aktiv.
    Vet inte vad jag själv har men fick sent missfall (v20) precis före jul. Vattnet gick mitt i natten och sen kom han ut lite mer än ett dygn senare. Har inte varit på återbesök hos läkaren än så vi vet inte vad alla prover gav.

Vi har en liten son på 20mån som håller mig uppe just nu, vet inte hur jag hade klarat mig utan honom.

Hoppas det är ok att hoppa in så här och att inte folk tar illa vid sig av att bli påminda... Känner att det ger mig jätte mycket att läsa om andra som fått missfall och gått vidare och lyckas få barn.

Kram och lycka till på er alla och speciellt er som kämpar för att hålla era små inne ett tag till.

• MagdaA
    muppedupp: beklagar er förlust. Be inte om ursäkt för att du kommer in här och berättar. det är ju just det den här tråden finns för, att hjälpa och stötta varanadra, i både glädje och sorg. här kämpar vi alla, på olika vis, i olika situationer av livet.

schäfer: det blir ingen syskonvagn för oss. de få gånger Alex åker vagn är på stan ibland, kanske 1 gång/månad, å han vill ofta gå själv då iaf. vi bor ute på landet och använder aldrig vagnen hemma numera. vi har för långt för att gå till affären (2,5 mil) el dagis (1 mil). vi hade funderat på att köpa en ståbräda, men nu har vi slutat bort det också, den modellen vi behövde var så dyr att köpa ny och svår att hitta begagnad. de få gånger han ska va me på stan längre tag så tar vi dubbla vagnar, annars får han gå. han blir ju 4 till sommaren så det klarar han bra.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!