• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MagdaA

nu är jag så trött å slut så jag bara vill gråta. kroppen är itne alls med, huvudet dundrar, magen upp å ner å förkylningen blir bara värre. BLÄÄÄÄ!!!!

Men, det gick iaf bra hos läkaren, fick se en liten sötnos som låg på +8%, beräknades väga 1873 g, men de kan man ju ta med en nypa salt. Cervix var något kortare än sist men fortfarande ok men tanke på hur långt jag kommit. SF-måttet fortfarande långt över kurvan. Nu får jag iaf lite julledigt, ska dit igen 5/1, å då är vi ju faktist inne på rätt år! 30+5 idag. Hurra!

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • TikTok
    Schäfer: Jaha där ser man. Jo det har varit lite turbulent då jag låg inlagd på sjukhuset en vecka pga minskad tapp som hade gått från 3.5 till 2.1. Sen skickade dom mig till Lund. Men min läkare som satte cerklaget där skrev ut mig efter ett par undersökningar då allt va ok 3 dagar senare. Tydligen kan tappen bete sig såhär utan det betyder något men samtidigt ska man hela tiden vara förberedd..
    Att jag gjort kontroller 1 ggr/vecka här på vårt hemsjukhus förstod han inte meningen med. Det retade bara tappen & göra vul så ofta. Tappen kan vara bra på förmiddagen medans den kan minska 1 cm till på eftermiddagen för att sedan växla tillbaka igen utan det skulle betyda något tydligen. Så nu får jag gå i Lund 1 ggr/ månad ist o kolla cerklaget & så ist. Oroligt men samtidigt skönt på ett annat sätt.
    Det man ska vara uppmärksam på är ju om värkarbetet startar, man blöder el om vattnet börjar sippra. Annars ska cerklaget hålla ihop om det är ihopsytt.
    Sängläge har jag inte,men jag håller mig hemma & går ingenstans i onödan & vilar väldigt mkt om dagarna ändå för säkerhetsskull. Man vill ju knappast riskera något nu när man kommit liite längre fram i veckorna. Sambon får handla & fixa den biten. Själv tvättar jag en maskin emellanåt & plockar lite varvat med vilan hehe, annars händer det inte mer *Peppar peppar* Stanna inne ett bra tag till! Kortisonsprutorna för lungmognaden fick jag i samband med sjukhusvistelsen för några veckor sen.
  • MagdaA
    TikTok: MEN, det luriga är, att har man försvagad livmoderhals, så öppnar man sig ofta "tyst" dvs inget värkarbete. När vi förlorade vår dotter så kom jag in för en koll då dom misstänkte att jag hade svamp. jag hade väldigt rikliga flytningar, därför ringde jag in. vid undersökningen visade det sig att jag var öppen 3-4 cm med buktande hinnor och jag hade inte känt NÅNTING! Inga sd, inte ont, ingenting! De rikliga flytningarna var mest sannolikt slemproppen.

å att cerklaget "ska hålla ihop om det är ihopsytt" får man också ta med en nypa salt. har tyvärr exempel på tjejer här i tråden som det inte gått bra för, trots att dom haft cerklage.
  • Schäfer

Ja mitt första cerklage "lossnade" ju! Fast jag blödde hela tiden då så det var såklart svårt att veta vad som var vad...
    Jag öppnade mig också tyst, hade inga sd, inget ont, inga flytningar eller nått? Hade bara blivit lovad en gynundersökning eftersom jag var orolig och då såg man att jag var öppen 2 cm med buktande hinnor varpå jag blev inlagd på stört!

Har också hört att cervix kan variera mycket från dag till dag beroende på hur mycket man "belastar" den. Funneling kan också ge med sig. Jag hade funneling (börjat öppna mig inifrån) efter man satt cerklaget, men sen har det gått ihop med vila! Ingen funneling har setts efter det.

Men det som är bra nu TikTok är ju att vi kommit en bit, nu ramlar inte bebis ut om man säger så. Vi kan fortfarande öppna oss tyst, men bebis känns nog när han/hon tar sig ner i födelsekanalen! Fast då är det ju oftast försent att stoppa upp... Men cerklaget kan ju inte lossna utan att det börjar blöda så blödningar ska man nog ta på största allvar!

Tycker det låter jätte konstigt att de inte vill göra vul oftare än 1 ggr/mån? Vet inte hur de gör undersökningen på dig, men på mig är dom "knappt inne", är så försiktiga dom bara kan och är absolut inte inne så de kommer åt livmoderhalsen eller nått...

Om jag följer samma schema som sist så kommer jag att undersökas nästa vecka, sen v.30 och v.32 så det är ju inte så många undersökningar kvar. I v.34 gjorde de en vaginal koll i stället och sedan "skrevs jag ut" från specen med en kallelse till förlossningen i v.38 för att klippa cerklaget.

• MagdaA

samma här, vid vul, dom är ju inte alls å petar på livmoderhalsen, utan bara precis inne i slidan så dom ser. jag har gjort vul nästan 1 gång/vecka sen vecak 14.

• Niinis
    TikTok skrev 2010-12-16 20:02:02 följande:
    Schäfer: Jaha där ser man. Jo det har varit lite turbulent då jag låg inlagd på sjukhuset en vecka pga minskad tapp som hade gått från 3.5 till 2.1. Sen skickade dom mig till Lund. Men min läkare som satte cerklaget där skrev ut mig efter ett par undersökningar då allt va ok 3 dagar senare. Tydligen kan tappen bete sig såhär utan det betyder något men samtidigt ska man hela tiden vara förberedd..
    Att jag gjort kontroller 1 ggr/vecka här på vårt hemsjukhus förstod han inte meningen med. Det retade bara tappen & göra vul så ofta. Tappen kan vara bra på förmiddagen medans den kan minska 1 cm till på eftermiddagen för att sedan växla tillbaka igen utan det skulle betyda något tydligen. Så nu får jag gå i Lund 1 ggr/ månad ist o kolla cerklaget & så ist. Oroligt men samtidigt skönt på ett annat sätt.
    Det man ska vara uppmärksam på är ju om värkarbetet startar, man blöder el om vattnet börjar sippra. Annars ska cerklaget hålla ihop om det är ihopsytt.
    Sängläge har jag inte,men jag håller mig hemma & går ingenstans i onödan & vilar väldigt mkt om dagarna ändå för säkerhetsskull. Man vill ju knappast riskera något nu när man kommit liite längre fram i veckorna. Sambon får handla & fixa den biten. Själv tvättar jag en maskin emellanåt & plockar lite varvat med vilan hehe, annars händer det inte mer *Peppar peppar* Stanna inne ett bra tag till! Kortisonsprutorna för lungmognaden fick jag i samband med sjukhusvistelsen för några veckor sen.
    jag lever på ungefär som du, och min läkare anser samma sak som din. Jag tror också tappen kan ändras snabbt till bättre/sämre. Jag känner åtminstone i min kropp om det blir för mycket, magen blir hård/ilar till så då lägger jag mig direkt. rör mig lugnt och försiktigt bara om det känns ok. Jag tror i mitt fall jag känner av smärtor om något vore riktigt fel. Jag tycker jag kommit till en punkt där jag tycker det är jobbigt och ger mig mer oro att läsa här i tråden om hur lätt vi öppnar oss osv då jag skulle bli galen om jag var tvungen att enbart ligga ner hela graviditeten, jag har en  1 åring hemma som pappa tar hand om visserligen men jag hjälper till genom att vara med henne osv men inte bära eller gå ut osv. Åh jag vet inte vad jag ville med detta inlägg egentligen, men jag försöker lyssna på min läkare och de säger att det är dåligt för hälsan och man kan få blodproppar osv om man är helt sängliggande, och att man bara gör så i nödfall (typ om man är helt öppen)
  • Niinis

v.17+4 idag, sparkar känner man riktigt ordentligt nu! Har en del ilande/molvärk emellanåt vilket jag haft i ALLA mina graviditer, försöker att slappna av, ligga ner om de kommer och inte bli uppstressad, för då blir det värre. Blir ganska orolig när jag läser här i tråden och känner som att allt är hopplöst för min del, ni har kommit så långt medans jag har 100 år kvar känns det som tills jag kommer i säkrare veckor. Har koll dagen före julafton vilket känns nervöst, tänk om jag blir inlagd, skulle bli förkrossad för barnens skull. allt känns jobbigt just nu och när jag läser om era historier blir jag mer orolig, gravid hormoner säkert Gråter jag försöker lyssna på min kropp, min läkare som säger att jag kan röra mig sparsamt, men jag är som sagt bara hemma och sitter/ligger mesta delen av dagen. Idag ska jag laga lite mat för första gången hade jag tänkt, blir galen av att inte göra något alls Skrikandes

• MagdaA
    Niinis: Du har ju komit jättelångt! Hejja hejja för dig! 17+4 är super! Vet inte om du läst det vi skrivit nyligen ang ilningar, att det nog ofta inte är cerklaget man känner, utan fogarna, nerver inuti som liksom ilar sig. Såklart att det kan va cerklaget också, men jag har liknande känningar nu, som jag kände med Alex, å jag har ju inget cerklage nu.

Absolut ska du lyssna på din läkare! Vi är alla olika, med olika kroppar, olika historia, så det gäller att inte jämföra sig med nån annan. Jag hade också en period (v16-23 ungefär) när allt kändes skit och jag inte alls orkade läsa så mycket här i tråden. jag var livrädd för allt och jämförde mig bara med alla andra, sen, när man kommit förbi dom där läskiga veckorna så gick det mycke lättare.

Tänker på dig och håller alla tummar! KRAM!!! Å du, jag tycker du gör det grymt bra! Att fixa allt de här med en 1åring, det är strongt! Jag minns hur livrädd jag blev sommaren 09 när jag trodde att jag var gravid, då var ändå Alex 2 år, och jag kunde inte för mitt liv förstå hur jag skulle klara det! Men jag var inte gravid då, som tur var.
  • TikTok
    Ninnis: Jag känner exakt som du, jag brukar inte dela med mig så mkt i tråden för ist blir man bara mer orolig av svaren man får. Alla är vi olika & huvudsaken är att man lyssnar till sin kropp. Jag har med kommit till den punkten då det skapar mer oro när folk säger att det är hopplöst & jämför en med alla andra tjejer det inte gått så bra för med cerklage. Sånt behöver jag inte höra. Jag är redan fullt medveten om alla risker med mina 2 söner jag förlorat.
  • Niinis

tack för era svar! känns redan bättre Skrattande nu får vi hoppas och tro att det ska gå bra för alla oss här i tråden!! heja heja!!