TikTok skrev 2010-12-16 20:02:02 följande:
Schäfer: Jaha där ser man. Jo det har varit lite turbulent då jag låg inlagd på sjukhuset en vecka pga minskad tapp som hade gått från 3.5 till 2.1. Sen skickade dom mig till Lund. Men min läkare som satte cerklaget där skrev ut mig efter ett par undersökningar då allt va ok 3 dagar senare. Tydligen kan tappen bete sig såhär utan det betyder något men samtidigt ska man hela tiden vara förberedd..
Att jag gjort kontroller 1 ggr/vecka här på vårt hemsjukhus förstod han inte meningen med. Det retade bara tappen & göra vul så ofta. Tappen kan vara bra på förmiddagen medans den kan minska 1 cm till på eftermiddagen för att sedan växla tillbaka igen utan det skulle betyda något tydligen. Så nu får jag gå i Lund 1 ggr/ månad ist o kolla cerklaget & så ist. Oroligt men samtidigt skönt på ett annat sätt.
Det man ska vara uppmärksam på är ju om värkarbetet startar, man blöder el om vattnet börjar sippra. Annars ska cerklaget hålla ihop om det är ihopsytt.
Sängläge har jag inte,men jag håller mig hemma & går ingenstans i onödan & vilar väldigt mkt om dagarna ändå för säkerhetsskull. Man vill ju knappast riskera något nu när man kommit liite längre fram i veckorna. Sambon får handla & fixa den biten. Själv tvättar jag en maskin emellanåt & plockar lite varvat med vilan hehe, annars händer det inte mer *Peppar peppar* Stanna inne ett bra tag till! Kortisonsprutorna för lungmognaden fick jag i samband med sjukhusvistelsen för några veckor sen.
jag lever på ungefär som du, och min läkare anser samma sak som din. Jag tror också tappen kan ändras snabbt till bättre/sämre. Jag känner åtminstone i min kropp om det blir för mycket, magen blir hård/ilar till så då lägger jag mig direkt. rör mig lugnt och försiktigt bara om det känns ok. Jag tror i mitt fall jag känner av smärtor om något vore riktigt fel. Jag tycker jag kommit till en punkt där jag tycker det är jobbigt och ger mig mer oro att läsa här i tråden om hur lätt vi öppnar oss osv då jag skulle bli galen om jag var tvungen att enbart ligga ner hela graviditeten, jag har en 1 åring hemma som pappa tar hand om visserligen men jag hjälper till genom att vara med henne osv men inte bära eller gå ut osv. Åh jag vet inte vad jag ville med detta inlägg egentligen, men jag försöker lyssna på min läkare och de säger att det är dåligt för hälsan och man kan få blodproppar osv om man är helt sängliggande, och att man bara gör så i nödfall (typ om man är helt öppen)