• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Schäfer
    SaraDK skrev 2010-12-23 12:29:40 följande:
    Hade varit skoj att veta hur långt alla har kommit i sina graviditeter...
    Själv är jag 22+4 idag. Var på vul för drygt 2 veckor sen o då var tappen 41 mm, helt sluten och cerklaget satt bra på plats.
    Mitt första delmål är 25 veckor och det börjar ju närma sig.
    Har fått reda på att det är en liten tös som är på tillväxt...

God Jul till er allesammans!
    Härligt att det går bra! Jag är 27+4 idag och första målet är 28+0 så närmar mig Grattis till en tjej, spännande
    God Jul önskar jag dig också Tomte
    Lanie skrev 2010-12-23 12:44:23 följande:
    själv var jag inne en sväng på sjukhuset nu på fm, enda sen op har jag haft svårt o sitta o stå o när jag varit på toa har jag haft ett tryck neråt o imorse när jag var på toa fick jag nog o ringde.. verkar som om jag fått en infektion, läkaren tyckte det såg väldigt rörigt ut o jag var svullen o tappen var lättblödande. det brukar inte göra ont o göra gynundersökning, men idag var det obehagligt... men tappen var stängd, tre cm o cerklaget satt där det skulle o bebis mådde bra så nu har jag fått antibiotika för säkerhetsskull, fick även utskrivet lite grejer så jag ska få fart på magen också.
    Vad jobbigt och vilken tur att du åkte in så du kunde få antibiotika - inte kul med en infektion som får fäste...
    Min tapp var svullen i 3 veckor efter insättandet och då även lättblödande så det är nog inte helt ovanligt att det är så! Var ju inte så länge sen du fick cerklaget!
    Kram och sköt om dig nu!
  • Lanie

tack schäfer för att du lugnar mig ännu lite mer.. läkaren ville inte säga att det var en infektion, bara att det såg lite sisådär ut, men hon tyckte ändå det var bättre att sätta in antibiotikan nu så vi inte riskerar en svår infektion som kanske gör att cerklaget måste tas bort...o jag börjar o bli mer o mer bekväm med sjukhuset nu när jag inte har ngt med min läkare o göra.. undersköterskan som svarade när jag ringde imorse tog verkligen min oro på allvar, det var nästan så hon var mer orolig än jag, hade jag velat hade jag kunnat få en tid direkt då vid fem, men jag sa att vi kunde ta det lite senare då jag ville sova en stund till :) kram tillbaka!

• MagdaA

jag är i vecka 31+5 idag. känns läskigt underbart!

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Schäfer
    MagdaA skrev 2010-12-23 14:12:57 följande:
    jag är i vecka 31+5 idag. känns läskigt underbart!
    32+0 är mitt andra mål - då är lungorna klara (och jag får troligtvis börja röra på mig)!!! Tänk att du är där om ett par dagar!? Hejja Dig!!!
    Lanie skrev 2010-12-23 13:50:24 följande:
    tack schäfer för att du lugnar mig ännu lite mer.. läkaren ville inte säga att det var en infektion, bara att det såg lite sisådär ut, men hon tyckte ändå det var bättre att sätta in antibiotikan nu så vi inte riskerar en svår infektion som kanske gör att cerklaget måste tas bort...o jag börjar o bli mer o mer bekväm med sjukhuset nu när jag inte har ngt med min läkare o göra.. undersköterskan som svarade när jag ringde imorse tog verkligen min oro på allvar, det var nästan så hon var mer orolig än jag, hade jag velat hade jag kunnat få en tid direkt då vid fem, men jag sa att vi kunde ta det lite senare då jag ville sova en stund till :) kram tillbaka!
    Skönt med förstående människor Det är du värd efter allt!!! Kram
  • Schäfer

Hej på Er, hoppas ni haft en skön julhelg med allt som hör till...

Tänkte höra om någon haft hjärtklappning? Har haft det sen i fredagskväll och det är jätte obehagligt

• MagdaA

Hej på er!

Här har det varit en bra julhelg, förutom att jag är så trött och har så ont överallt! känns som jag inte har nån ork alls! trött å less å vill inte göra nånting.

Schäfer: är det inte pga bricanyeln du får hjärtklappningen då?

• Niinis

v.18+3 idag, åh det går alldeles för saaaaakta.... Nu är det verkligen den värsta tiden av graviditeten, nu fram till v.24+25 nånting, sen kanske man kan börja hoppas. nej fy vad allt känns jobbigt just nu. jag var hemma under jul och det är jag tacksam över, gick bra, mannen lagade all julmat osv Skrattande barnen var nöjda med sina klappar. Nu väntar jag att dessa 6-7 evighetslånga veckor ska gå fooooooooort!!!

• Schäfer
    Magda: jag har faktiskt inte tagit några bricanyler denna helgen (alltid nått), men hjärtklappning fom hell   Är visserligen förkyld också, men får man hjärtklapping av det?

Niinis: åh känner igen mig...värsta veckorna Kämpa på tjejen!!! Kram
  • MagdaA

Niinis: Så söta barn! Å ja, det är jobbiga veckor, känns som jag var där nyss. mycke gråt, mycke tankar, mycke oro. Men kämpa på! Kommer gå bra!

Schäfer: hmm...nja, vet inte om förkylning ska kunna ge hjärtklappning. men ring din braiga bm och rådfråga kanske