• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MagdaA
    Schäfer: ah, OK, då är jag med. Jag förstår dig. Jag har ju gått på koll 1 gång/vecka å det har i vissa perioder varit nog lång tid att vänta. mycke eftersom jag inte har nått cerklage, har varit livrädd för att börja öppna mig utan att märka nått.

nu var jag på koll i fredags, ochs ka dit igen den 5/1, så det blir ett ganska långt hopp. men det har sett så bra ut + att jag kommit så långt nu att jag känner mig rätt så lugn.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Niinis

det gick jätte bra, tappen var 3,6 cm lång, och sluten!! cerkalget syntes bra också, sitter 1,5cm upp (ganska långt ner?) men allt såg bra ut. gjorde rutin ul samtidigt och det såg också bra ut, blev bakflyttad lite så v.17+5 idag. BF nångång 26 maj tror jag det var. känns konstigt, som att det verkligen är en till där inne i magen:) koll blir det var 3 vecka, och urinodling varannan.

• Schäfer
    MagdaA skrev 2010-12-22 14:33:48 följande:
    Schäfer: ah, OK, då är jag med. Jag förstår dig. Jag har ju gått på koll 1 gång/vecka å det har i vissa perioder varit nog lång tid att vänta. mycke eftersom jag inte har nått cerklage, har varit livrädd för att börja öppna mig utan att märka nått.

nu var jag på koll i fredags, ochs ka dit igen den 5/1, så det blir ett ganska långt hopp. men det har sett så bra ut + att jag kommit så långt nu att jag känner mig rätt så lugn.
    Ja du har ju kommit så långt nu så det måste verkligen kännas skönt!
    Niinis skrev 2010-12-22 18:58:27 följande:
    det gick jätte bra, tappen var 3,6 cm lång, och sluten!! cerkalget syntes bra också, sitter 1,5cm upp (ganska långt ner?) men allt såg bra ut. gjorde rutin ul samtidigt och det såg också bra ut, blev bakflyttad lite så v.17+5 idag. BF nångång 26 maj tror jag det var. känns konstigt, som att det verkligen är en till där inne i magen:) koll blir det var 3 vecka, och urinodling varannan.
    Hurra vad skönt!!!
  • MagdaA
    Niinis skrev 2010-12-22 18:58:27 följande:
    Hurra! Låter ju toppen! Hoppas du kan njuta av de goda beskeden över hela julen nu 36 mm är ju super!
  • Schäfer

God Jul alla fina Tomte hoppas det håller sig lugnt nu för oss alla över julhelgen!

• MagdaA

Ja GOD JUL på er allihopa!!!

Håller på att försöka få lite ordning här hemma, mest bara småplock, men det tar sin tid ändå. Hoppas hinna göra undan alla förberedelser idag så man kan slöa i kväll och sen njuta av morgondagen utan stress.

Åker upp till min familj i morgon. SKa inte ligga över, men har ändå packat ett ombyte till oss var + tandborste OM vi skulle ångra oss eller OM nått skulle hända så vi måste åka in. Blir NUS i Umeå i så fall, närmast dit.

• SaraDK

Hade varit skoj att veta hur långt alla har kommit i sina graviditeter...
    Själv är jag 22+4 idag. Var på vul för drygt 2 veckor sen o då var tappen 41 mm, helt sluten och cerklaget satt bra på plats.
    Mitt första delmål är 25 veckor och det börjar ju närma sig.
    Har fått reda på att det är en liten tös som är på tillväxt...

God Jul till er allesammans!

• Lanie

här har ni skaffat julstämning... GOD JUL på er också!

själv var jag inne en sväng på sjukhuset nu på fm, enda sen op har jag haft svårt o sitta o stå o när jag varit på toa har jag haft ett tryck neråt o imorse när jag var på toa fick jag nog o ringde.. verkar som om jag fått en infektion, läkaren tyckte det såg väldigt rörigt ut o jag var svullen o tappen var lättblödande. det brukar inte göra ont o göra gynundersökning, men idag var det obehagligt... men tappen var stängd, tre cm o cerklaget satt där det skulle o bebis mådde bra så nu har jag fått antibiotika för säkerhetsskull, fick även utskrivet lite grejer så jag ska få fart på magen också.

• Lanie
    SaraDK skrev 2010-12-23 12:29:40 följande:
    Hade varit skoj att veta hur långt alla har kommit i sina graviditeter...
    Själv är jag 22+4 idag. Var på vul för drygt 2 veckor sen o då var tappen 41 mm, helt sluten och cerklaget satt bra på plats.
    Mitt första delmål är 25 veckor och det börjar ju närma sig.
    Har fått reda på att det är en liten tös som är på tillväxt...

God Jul till er allesammans!
    ja, snart är första delmålet för dig avklarat, härligt! mitt första mål är till v24 då min ängel föddes. själv är jag idag i v 14+2 så har en del kvar o vandra. fick cerklage insatt för en vecka sen!

God jul på dig också!