• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Thalis

Den är ganska smal inte alls som Emmaljungas syskonvagn.
    Vi tittade först på Baby Joggers city select men Alex är för stor för den och den kan man inte fälla ner.....

Snart mamma- igen!!
  • Thalis
    Schäfer skrev 2011-01-09 15:13:08 följande:
    Thalis: det är den jag tittat på!!! Men jag undrar hur bred den är mellan bakhjulen? Måste få upp den på rampen i huset och sen är jag liiiite osäker på om den är för lång för vår hiss Obestämd men tror den ska gå in... Gillar den bäst i alla fall av de jag tittat på!!!
    2011 års modellen ska vara mer petite.
    Snart mamma- igen!!
  • Schäfer
    Thalis skrev 2011-01-09 15:17:38 följande:
    2011 års modellen ska vara mer petite.

Ah ok! Väntar ju på att jag ska få "gå upp" så ska vi åka och kolla! Jag väljer mellan den och Teutonias syskonvagn. Teutonia är lite kortare, men har samma sufflet och det gillar jag inte...

Jag var först inne på en iCandy, men Ebba är så stor (lång) så de flesta vagnarna går bort på grund av det...

• Thalis
    Schäfer skrev 2011-01-09 15:47:32 följande:

Ah ok! Väntar ju på att jag ska få "gå upp" så ska vi åka och kolla! Jag väljer mellan den och Teutonias syskonvagn. Teutonia är lite kortare, men har samma sufflet och det gillar jag inte...

Jag var först inne på en iCandy, men Ebba är så stor (lång) så de flesta vagnarna går bort på grund av det...

Vi kollade också på iCandy och den föll bort av samma orsak....
    Kan ni låna rullstol,tänker mest på att lev,tiden brukar vara mellan 8-12 veckor på vagnarna.
    Vi beställde vår i december och får den ! februari förhoppningsvis......
    Snart mamma- igen!!
  • Schäfer
    Thalis skrev 2011-01-09 15:50:54 följande:
    Vi kollade också på iCandy och den föll bort av samma orsak....
    Kan ni låna rullstol,tänker mest på att lev,tiden brukar vara mellan 8-12 veckor på vagnarna.
    Vi beställde vår i december och får den ! februari förhoppningsvis......
    Oj...så lång leveranstid!? Men vi kan säkert överleva med Ebbas vagn några veckor i alla fall...
    När vi köpte hennes vagn sa dom också att det var lång leveranstid men den kom på mindre än en månad så jag lever lite i tron att det ska vara samma nu
    Jaja, kan inte göra så mycket sålänge jag ligger ändå så inga alternativ... Men snart
  • Thalis
    Schäfer skrev 2011-01-09 15:55:04 följande:
    Oj...så lång leveranstid!? Men vi kan säkert överleva med Ebbas vagn några veckor i alla fall...
    När vi köpte hennes vagn sa dom också att det var lång leveranstid men den kom på mindre än en månad så jag lever lite i tron att det ska vara samma nu
    Jaja, kan inte göra så mycket sålänge jag ligger ändå så inga alternativ... Men snart
    Vi var sen ute med Alex vagn och vi fick nöja oss med en Emmaljunga som fanns i butiken! En kanonvagn och vi fick den billigare så ni kanske kan göra samma sak.
    Snart mamma- igen!!
  • SaraDK

Jodå...här såg allt bara fint ut! Tapp på 38 mm och helt sluten. Fick rådet att fortsätta som jag gjort, då det verkar funka...

• martyna

Hej, har suttit och läst här sen jag blev gravid. Är i vecka 13+5 idag och blev lovad cerklage i mars när vi förlorade våran pojke i vecka 23+0. Men nu tvekar läkaren om det är de rätta att göra. Har mätning varannan vecka nu för att kolla, första gången var den 36mm och för två veckor sedan 46mm.
    Men denna väntan och osäkerheten håller på att knäcka mig, min förra
    Läkare sa att det kan vara ärftligt då min mamma och min syster öppnade sig utan förvarning i samma vecka.
    Min läkare är osäker för att efter jag kommit in till akuten så fick jag 2 värkar, men då var jag redan öppen 4 cm. Vi åkte in för det kändes konstigt och att han kändes som om han låg väldigt långt ner.
    Nu är jag livrädd för att samma sak ska hända igen..
    Förlåt om det blev ett jätte rörigt inlägg, var jobbigare att skriva om detta än vad jag trodde.

• MagdaA
    martyna skrev 2011-01-10 11:20:29 följande:
    Hej, har suttit och läst här sen jag blev gravid. Är i vecka 13+5 idag och blev lovad cerklage i mars när vi förlorade våran pojke i vecka 23+0. Men nu tvekar läkaren om det är de rätta att göra. Har mätning varannan vecka nu för att kolla, första gången var den 36mm och för två veckor sedan 46mm.
    Men denna väntan och osäkerheten håller på att knäcka mig, min förra
    Läkare sa att det kan vara ärftligt då min mamma och min syster öppnade sig utan förvarning i samma vecka.
    Min läkare är osäker för att efter jag kommit in till akuten så fick jag 2 värkar, men då var jag redan öppen 4 cm. Vi åkte in för det kändes konstigt och att han kändes som om han låg väldigt långt ner.
    Nu är jag livrädd för att samma sak ska hända igen..
    Förlåt om det blev ett jätte rörigt inlägg, var jobbigare att skriva om detta än vad jag trodde.
    jag har varit lite i samma läge. vi förlorade en dotter i vecka 20, förra grav fick jag cerklage i vecka 20 då tappen såg ut att börja ge efter. Blev då lovad cerklage vid kommande graviditet. Men när jag blev gravid igen och allt såg så mycke bättre ut än sist, så avvaktade läkarna. har gått på koll första var 3:e vecka, och från vecka 13-14 nånting så har jag gått varje vecka. Nu är jag i vecka 35, och har fortfarande inget cerklage! Jag förstår din oro, när man först blivit lovad och sen börjar dom tveka. det är hemskt att gå omrking och inte veta vad som händer. Ingreppet i sig är ju inte helt riskfritt. Att ha cerklaget är inte heller helt riskfritt. Därför vill många läkare inte sätta in det förebyggande.

Att du fick värkar tycker jag inte är så konstigt, för då var du ju redan öppen. När vi förlorade vår dotter så fick jag också värkar efter att jag kommit in, men jag var då också öppen 2-3 cm.

46 cm, låg tappen på de senast? super i så fall! Jag håller tummarna! När ska du på koll nästa gång?
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • martyna

Nästa koll är imorgon, så jag hoppas att allt ser bra ut då.
    Det get lite hopp att ha läst att det går så bra för dig.
    Ska på mätning varannan vecka fram till vecka 18 sen ska det bli varje vecka. Men det känns väldigt länge mellan kontrollerna. Kommer nog känns bättre när det blir varje vecka. Så vi inte hinner börja oroa oss för mycket mellan dom. I vecka 8 var tappen 36 mm och i vecka 12 var den 46 mm.
    Vet inte hur den var sist för det kollades inte.