martyna skrev 2011-01-10 11:20:29 följande:
Hej, har suttit och läst här sen jag blev gravid. Är i vecka 13+5 idag och blev lovad cerklage i mars när vi förlorade våran pojke i vecka 23+0. Men nu tvekar läkaren om det är de rätta att göra. Har mätning varannan vecka nu för att kolla, första gången var den 36mm och för två veckor sedan 46mm.
Men denna väntan och osäkerheten håller på att knäcka mig, min förra
Läkare sa att det kan vara ärftligt då min mamma och min syster öppnade sig utan förvarning i samma vecka.
Min läkare är osäker för att efter jag kommit in till akuten så fick jag 2 värkar, men då var jag redan öppen 4 cm. Vi åkte in för det kändes konstigt och att han kändes som om han låg väldigt långt ner.
Nu är jag livrädd för att samma sak ska hända igen..
Förlåt om det blev ett jätte rörigt inlägg, var jobbigare att skriva om detta än vad jag trodde.
jag har varit lite i samma läge. vi förlorade en dotter i vecka 20, förra grav fick jag cerklage i vecka 20 då tappen såg ut att börja ge efter. Blev då lovad cerklage vid kommande graviditet. Men när jag blev gravid igen och allt såg så mycke bättre ut än sist, så avvaktade läkarna. har gått på koll första var 3:e vecka, och från vecka 13-14 nånting så har jag gått varje vecka. Nu är jag i vecka 35, och har fortfarande inget cerklage! Jag förstår din oro, när man först blivit lovad och sen börjar dom tveka. det är hemskt att gå omrking och inte veta vad som händer. Ingreppet i sig är ju inte helt riskfritt. Att ha cerklaget är inte heller helt riskfritt. Därför vill många läkare inte sätta in det förebyggande.
Att du fick värkar tycker jag inte är så konstigt, för då var du ju redan öppen. När vi förlorade vår dotter så fick jag också värkar efter att jag kommit in, men jag var då också öppen 2-3 cm.
46 cm, låg tappen på de senast? super i så fall! Jag håller tummarna! När ska du på koll nästa gång?