• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lanie

blev precis lite nedstämd.. läkaren ringde idag o sa att de hade hittat bakterier i urinen så nu blir det antibiotikakur igen.. verkar som att jag har en uvi på gång.. är så trött på att det ska vara någonting hela tiden.. har ni haft problem med uvi under era graviditeter?

• Lanie
    Schäfer skrev 2011-01-12 14:23:56 följande:
    Ego: jag har fått ont i ligamenten igen. Känner lite förvärkar och så har jag blivit så otroligt trött - har ingen energi alls!?
    Dessutom så är jag konstant hungrig sedan några dagar tillbaka...
    det skulle kunnat vara jag som skrev det, så där känner jag med.. har inte varit speciellt hungrig alls under graviditeten, men nu kan jag äta hur mkt som helst, igår åt jag två stora tallrikar med pasta o skinksås o ändå ett par timmar senare fick jag ta lite yoghurt för jag blev hungrig igen.. men kanske inte är så konstigt egentligen, tror jag har gått ner än så länge i graviditetern, låren o rumpan har iaf blivit mindre o det känns som om armarna också blivit mindre.. o så fort jag går får jag ont i ligamenten..
  • Schäfer
    Lanie skrev 2011-01-12 14:23:58 följande:
    blev precis lite nedstämd.. läkaren ringde idag o sa att de hade hittat bakterier i urinen så nu blir det antibiotikakur igen.. verkar som att jag har en uvi på gång.. är så trött på att det ska vara någonting hela tiden.. har ni haft problem med uvi under era graviditeter?
    Skit vad trist Men vilken tur att det upptäcktes så det kan behandlas! Har klarat mig från uvi i mina graviditeter... Har dom gjort en odling så du får rätt antibiotika?

Hur lyckas du gå ner i vikt? Jag går bara upp... Klarade mig på +14 kg förra gången men det kommer nog inte att räcka den här gången
  • Lanie
    Schäfer skrev 2011-01-12 14:36:54 följande:
    Skit vad trist Men vilken tur att det upptäcktes så det kan behandlas! Har klarat mig från uvi i mina graviditeter... Har dom gjort en odling så du får rätt antibiotika?

Hur lyckas du gå ner i vikt? Jag går bara upp... Klarade mig på +14 kg förra gången men det kommer nog inte att räcka den här gången
    ja, de gjorde en odling då jag var så törstig hela tiden o läkaren ville utesluta havandeskapsförgiftning..men så hittade hon annat istället.. känns så segt att behöva äta antibiotika igen, då jag fick en kur efter ingreppet.. iofs har jag ju ganska lätt att få uvi, men hade ingen när jag väntade wilton o jag tänker på det hela tiden så jag ändå kan förebygga, men det verkar inte hjälpa

jag har ingen aning om hur jag kunnat gå ner.. för jag har ju ätit väldigt onyttiga saker, pommes o sånt där.. men samtidigt har jag ju inte ätit så stora portioner då det har tagit stopp, o sen äter jag ju inte sånt jag brukar äta som det är mkt kalorier i... som vin.. ost, salami...men nu kanske det vänder då jag märker att jag behöver mer mat för o bli mätt...
  • MagdaA

Lanie: jobbigt med bakterierna, hoppas dom försvinenr fort med behandling. jag har inte haft några problem med uvi under graviditerna, inte annars heller, sist jag hade det var jag bara 4-5 år.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Thalis
    Schäfer skrev 2011-01-12 14:23:56 följande:
    Ego: jag har fått ont i ligamenten igen. Känner lite förvärkar och så har jag blivit så otroligt trött - har ingen energi alls!?
    Dessutom så är jag konstant hungrig sedan några dagar tillbaka...
    Fy sjutton det är så jobbigt med ont!!! Kan du ta alvedon? Det hjälper liiiiite när jag har ont i fogarna.
    Snart mamma- igen!!
  • Thalis
    Lanie skrev 2011-01-12 14:23:58 följande:
    Inte med UVI men jag har ju gbs och fick ta flera kurer vid förra graviditeten eftersom de orsakade sd.
    Och det gick ju hur bra som helst, jag vet att man oroar sig men det kommer att gå lika bra för dig med.
    Snart mamma- igen!!
  • Niinis

det gick bra! ca 3,2 cm tapp, tydligen har jag lite framåtlutad livmodertapp, och då sa hon att - tur att du har cerklage! undrar vad det innebär? aldrig hört förr.

jag har haft UVI, och kollas nu ofta för det, brukar dock komma senare för mig. Men så länge man blir behandlad tror jag det inte är någon fara, det är viktigt att kolla upp det med jämna mellanrum!

ska sova nu, är helt slut efter allt idag, var så nervös ju!

nästa koll den 3 feb. är då nästan i v.24!

• Schäfer

Härligt Niinis!!! 32 mm är ju jätte bra
    Ang, framåtlutad så ska en tapp normalt sitta högt och vara bakåtlutad. Framåtlutad blir den inför förlossningen om jag förstått rätt och den kommer "ner" när man öppnar sig... Vet inte hur jag ska förklara...
    Men nu har du cerklage och den var lång och stängd!!! Skönt

• Niinis
    Schäfer skrev 2011-01-12 22:20:12 följande:
    Härligt Niinis!!! 32 mm är ju jätte bra
    Ang, framåtlutad så ska en tapp normalt sitta högt och vara bakåtlutad. Framåtlutad blir den inför förlossningen om jag förstått rätt och den kommer "ner" när man öppnar sig... Vet inte hur jag ska förklara...
    Men nu har du cerklage och den var lång och stängd!!! Skönt
    ush det låter ju otäckt! har andra symptom också på att förlossningen skulle starta snart, tror slemproppen lossnae lite dagligen då jag har dessa "äckelvarning" gröna flytningar som EJ är infektion, och det har jag haft under alla mina graviditeter ändå till slutet. Professorn sa under förra graviditeten att hon tror det är slemproppen som sakta lossnar. Sen har jag ryggvärken också Gråter blää 3 tecken på att förlossningen kanske kommer starta snart? blir tokig på oron. Kan man bara gå över de jobbiga 24 veckorna nu tack!