• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Schäfer
    Niinis skrev 2011-01-13 09:33:12 följande:
    ush det låter ju otäckt! har andra symptom också på att förlossningen skulle starta snart, tror slemproppen lossnae lite dagligen då jag har dessa "äckelvarning" gröna flytningar som EJ är infektion, och det har jag haft under alla mina graviditeter ändå till slutet. Professorn sa under förra graviditeten att hon tror det är slemproppen som sakta lossnar. Sen har jag ryggvärken också Gråter blää 3 tecken på att förlossningen kanske kommer starta snart? blir tokig på oron. Kan man bara gå över de jobbiga 24 veckorna nu tack!
    Niinis jag tror inte din läkare skulle ha skickat hem dig med lugnande ord om hon inte trodde att allt var bra!
    Förstår din oro, men det SKA gå bra nu vännen! Kram
  • MagdaA

hej på er här är en som inte mår nå vidare idag. sovit uselt i natt igen. molande värk i magen å bakåt ryggen, som mensvärk, stenhård mage och illamående. låg vaken mellan 4 och 7, luckades slumra en liten stund innan väckaren ringde. Har lämnat Alex på dagis så nu ska jag lägga mig å se om jag kan sova en stund, el iaf vila.

Niinis:
    jag tycker inte heller du ska oroa dig. Hade läkaren sett det som ett problem hade hon inte skickat hem dig, och 32 mm är ju jättebra! ökade flytningar behöver inte alls va slemproppen tror jag. min läkare sa flera ggr när jag hade cerklage att ökade flytningar är mer regel än undantag när man har cerklage så det är nog inget konstigt alls. å ryggvärk är ju inte heller konstigt, det växer ett barn i dig, livmodern växer = växtvärk.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Niinis

tack för era svar! tänkte efter lite här och minns förra graviditeten då jag BARA hade 4mm kvar av tappen och trots det kunde den återgå till 3 cm senare, och den graviditeten slutade ju först i v.39+4! Skrattande så inget är tydligen omöjligt. Måste sluta vara så negativ, och jag vet att jag kommer bli mycket mer positiv efter nästa koll som är den 3 feb, om allt ser bra ut, för sen har jag passerat v.24 och kan börja se framåt. Nej nu måste jag vara positiv!!

• Schäfer
    Niinis skrev 2011-01-13 10:08:09 följande:
    tack för era svar! tänkte efter lite här och minns förra graviditeten då jag BARA hade 4mm kvar av tappen och trots det kunde den återgå till 3 cm senare, och den graviditeten slutade ju först i v.39+4! Skrattande så inget är tydligen omöjligt. Måste sluta vara så negativ, och jag vet att jag kommer bli mycket mer positiv efter nästa koll som är den 3 feb, om allt ser bra ut, för sen har jag passerat v.24 och kan börja se framåt. Nej nu måste jag vara positiv!!
    Klart du ska vara positiv!!! Allt ser ju jätte bra ut och skulle du ändå känna dig nere så skriver du av dig här!!! Kram på dig {#emotions_dlg.flower}
    MagdaA skrev 2011-01-13 09:58:23 följande:
    hej på er här är en som inte mår nå vidare idag. sovit uselt i natt igen. molande värk i magen å bakåt ryggen, som mensvärk, stenhård mage och illamående. låg vaken mellan 4 och 7, luckades slumra en liten stund innan väckaren ringde. Har lämnat Alex på dagis så nu ska jag lägga mig å se om jag kan sova en stund, el iaf vila.
    Jobbigt att inte kunna sova... Själv är jag tvärt om - kan sova dygnet runt för tillfället känns det som!
    Molvärk är inte kul heller...fungerar inte alvedon? Förvärkar kan man ju få flera veckor innan förlossning, hur hade du det sist?
  • Schäfer
    Thalis skrev 2011-01-12 18:44:39 följande:
    Fy sjutton det är så jobbigt med ont!!! Kan du ta alvedon? Det hjälper liiiiite när jag har ont i fogarna.
    Tar alvedon ibland mot foglossningen, känns trist att behöva "spä" på det ännu mer. Det är ju inte bra att ta alvedon för ofta och jag hoppas ju att jag har många veckor kvar....
    Men lite bättre idag faktiskt
    Hur mår du själv?
  • MagdaA
    Schäfer skrev 2011-01-13 13:17:51 följande:
    Jobbigt att inte kunna sova... Själv är jag tvärt om - kan sova dygnet runt för tillfället känns det som!
    Molvärk är inte kul heller...fungerar inte alvedon? Förvärkar kan man ju få flera veckor innan förlossning, hur hade du det sist?
    jag är jättetrött! helt slut, och VILL sova, men jag kan bara inte. mår riktigt pissigt idag. yr å ont i huvudet och inte alls mig själv, äter lite mellis nu, sen ska jag lägga mig och vila. har börjat lyssna på en ny bok så den kanske kan få mig att somna

sist hade jag inga förvärkar alls vad jag kan komma ihåg. hade knappt några sd då heller, inte under hela graviditeten, har varit helt annorlunda nu. lite tryck neråt sista veckan å sen shoffs en kväll gick vattnet. kände inget då heller, inte förns morgonen efter då jag fick som mensvärk å sen satte förlossningen igång.
  • Schäfer
    Magda: vad jobbigt det låter... Hoppas nya boken hjälper! Vila behöver man ju verkligen nu när det är tungt och kroppen inte riktigt orkar... Du har inget Lergigan eller liknande hemma? Jag fick Lergigan mot illamåendet i början, men det är även avslappnande...
  • Thalis
    Schäfer skrev 2011-01-13 13:19:41 följande:
    Tar alvedon ibland mot foglossningen, känns trist att behöva "spä" på det ännu mer. Det är ju inte bra att ta alvedon för ofta och jag hoppas ju att jag har många veckor kvar....
    Men lite bättre idag faktiskt
    Hur mår du själv?
    Skönt att det känns bättre idag!! Vet ju hur ont det gör....
    Med risk att vara elak så måste jag säga att jag mår toppen Visst har jag ont men det är ingen nyhet precis
    Snart mamma- igen!!
  • MagdaA
    Schäfer skrev 2011-01-13 13:33:29 följande:
    Magda: vad jobbigt det låter... Hoppas nya boken hjälper! Vila behöver man ju verkligen nu när det är tungt och kroppen inte riktigt orkar... Du har inget Lergigan eller liknande hemma? Jag fick Lergigan mot illamåendet i början, men det är även avslappnande...
    nej, nått sånt har jag inte hemma tyvärr.

nä, mellis uppätet och jag är helt yr och har ont i huvudet. nu blir det vila.
  • Schäfer
    MagdaA skrev 2011-01-13 13:39:01 följande:
    nej, nått sånt har jag inte hemma tyvärr.

nä, mellis uppätet och jag är helt yr och har ont i huvudet. nu blir det vila.
    Då hoppas jag att John Blund kommer till dig!