• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MagdaA
    martyna skrev 2011-01-10 11:54:20 följande:
    Nästa koll är imorgon, så jag hoppas att allt ser bra ut då.
    Det get lite hopp att ha läst att det går så bra för dig.
    Ska på mätning varannan vecka fram till vecka 18 sen ska det bli varje vecka. Men det känns väldigt länge mellan kontrollerna. Kommer nog känns bättre när det blir varje vecka. Så vi inte hinner börja oroa oss för mycket mellan dom. I vecka 8 var tappen 36 mm och i vecka 12 var den 46 mm.
    Vet inte hur den var sist för det kollades inte.
    Jag förstår att det känns länge. kan du inte be om att få kollas oftare redan nu? jag var så orolig redan där i vecka 13-14, så min läkare lät mig börja komma varaje vecka redan då, ibland var det 7 dagar emellan, ibland 9, men ungefär en vecka. Han sa att bland det viktigaste är att jag som patient ska känna mig lugn och trygg. Innan de var tanken att jag skulle gå varannan vecka ungefär. 46 mm är som sagt jättebra!
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Niinis
    Ska på mätning varannan vecka fram till vecka 18 sen ska det bli varje vecka. Men det känns väldigt länge mellan kontrollerna. Kommer nog känns bättre när det blir varje vecka. Så vi inte hinner börja oroa oss för mycket mellan dom. I vecka 8 var tappen 36 mm och i vecka 12 var den 46 mm.
    jag hade också en lång tapp, runt 4,5 cm under mina två första graviditeter, tyvärr slutade dom i v.24. Öppnade mig plötsligt helt utan förvaning i v.22+5, och sen sängläge och inlagd på sjukhus, sonen föddes i v.24+3 och överlevde. Dottern som kom året innan dog och kom i v.24+0. De lovade mig också cerklage när jag var gravid med sonen, sen ångrade de sig, och när jag till slut öppnade mig i v.22+5 var det försent och för riskabelt att sätta cerklage. Så själv är jag lite skeptisk inför att mäta ofta, att det skulle hjälpa, för om man öppnar sig sent, vad gör de då? att sätta cerklage akut är värre än att sätta det förebyggande. Min mamma har också försvagad tapp men inte alls så mycket som min, så ärftligt är det nog! jag hoppas det går bra vad läkaren än beslutar!
  • Schäfer
    SaraDK skrev 2011-01-10 10:38:53 följande:
    Jodå...här såg allt bara fint ut! Tapp på 38 mm och helt sluten. Fick rådet att fortsätta som jag gjort, då det verkar funka...
    Hejja!!! Vad skönt!
    Hoppas det går bra i morgon och att du får all hjälp och koll du vill och behöver ha!
  • Thalis
    Niinis skrev 2011-01-10 16:16:29 följande:
    jag hade också en lång tapp, runt 4,5 cm under mina två första graviditeter, tyvärr slutade dom i v.24. Öppnade mig plötsligt helt utan förvaning i v.22+5, och sen sängläge och inlagd på sjukhus, sonen föddes i v.24+3 och överlevde. Dottern som kom året innan dog och kom i v.24+0. De lovade mig också cerklage när jag var gravid med sonen, sen ångrade de sig, och när jag till slut öppnade mig i v.22+5 var det försent och för riskabelt att sätta cerklage. Så själv är jag lite skeptisk inför att mäta ofta, att det skulle hjälpa, för om man öppnar sig sent, vad gör de då? att sätta cerklage akut är värre än att sätta det förebyggande. Min mamma har också försvagad tapp men inte alls så mycket som min, så ärftligt är det nog! jag hoppas det går bra vad läkaren än beslutar!
    Jag fick cerklage pga att jag har 2 mostrar med försvagad livmoderhals och som behövr cerklage.
    Snart mamma- igen!!
  • Niinis

v.21 på fredag, koll idag av livmodertapp, är sjukt nervös, låt det se braaaaaa ut.....

nästa koll blir i v.24 om allt ser bra ut, gissa hur jag kommer må då! Flört inte så värst bra då 2 av mina föts i den veckan, blää att man måste ta sig igenom den veckorna igen.........

• Thalis
    Niinis skrev 2011-01-12 08:10:27 följande:
    v.21 på fredag, koll idag av livmodertapp, är sjukt nervös, låt det se braaaaaa ut.....

nästa koll blir i v.24 om allt ser bra ut, gissa hur jag kommer må då! Flört inte så värst bra då 2 av mina föts i den veckan, blää att man måste ta sig igenom den veckorna igen.........
    De kommer att gå hur bra som helst!!!
    Men jag håller tummarna ändå!
    Snart mamma- igen!!
  • Thalis

Om 3 veckor tas mitt cerklage bort, och jag är både glad och förväntansfull men lite nervös!
    Den dagen ska jag in till specen kl.9.00 för UL och viktuppskattning,de vill också se om bebis vänt sig osv.....

Snart mamma- igen!!
  • Lanie
    Thalis skrev 2011-01-12 11:20:00 följande:
    Om 3 veckor tas mitt cerklage bort, och jag är både glad och förväntansfull men lite nervös!
    Den dagen ska jag in till specen kl.9.00 för UL och viktuppskattning,de vill också se om bebis vänt sig osv.....
    oj vad tiden går! vad spännande! men förstår nervositeten också.. håller tummarna för att allt ser bra ut!
  • Schäfer
    Thalis skrev 2011-01-12 11:20:00 följande:
    Wow...det går framåt!!! Spännande, hoppas liten har vänt sig tills dess! Kram
    Niinis skrev 2011-01-12 08:10:27 följande:

Skit veckor är vad det är Hoppas kollen gick bra idag! Kram
  • Schäfer
    Ego: jag har fått ont i ligamenten igen. Känner lite förvärkar och så har jag blivit så otroligt trött - har ingen energi alls!?
    Dessutom så är jag konstant hungrig sedan några dagar tillbaka...