martyna skrev 2011-01-10 11:54:20 följande:
Nästa koll är imorgon, så jag hoppas att allt ser bra ut då.
Det get lite hopp att ha läst att det går så bra för dig.
Ska på mätning varannan vecka fram till vecka 18 sen ska det bli varje vecka. Men det känns väldigt länge mellan kontrollerna. Kommer nog känns bättre när det blir varje vecka. Så vi inte hinner börja oroa oss för mycket mellan dom. I vecka 8 var tappen 36 mm och i vecka 12 var den 46 mm.
Vet inte hur den var sist för det kollades inte.
jag hade också en lång tapp, runt 4,5 cm under mina två första graviditeter, tyvärr slutade dom i v.24. Öppnade mig plötsligt helt utan förvaning i v.22+5, och sen sängläge och inlagd på sjukhus, sonen föddes i v.24+3 och överlevde. Dottern som kom året innan dog och kom i v.24+0. De lovade mig också cerklage när jag var gravid med sonen, sen ångrade de sig, och när jag till slut öppnade mig i v.22+5 var det försent och för riskabelt att sätta cerklage. Så själv är jag lite skeptisk inför att mäta ofta, att det skulle hjälpa, för om man öppnar sig sent, vad gör de då? att sätta cerklage akut är värre än att sätta det förebyggande. Min mamma har också försvagad tapp men inte alls så mycket som min, så ärftligt är det nog! jag hoppas det går bra vad läkaren än beslutar!