• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Grazila

Hej tjejer :)

Magda, visst kan man ha helt sjuka drömmar under graviditeten! Och när man lever med lite extra oro med såna här komplikationer tror jag det gör sitt till.

Jag har börjat få ganska kraftiga förvärkar. Inte så kul när cerklaget sitter ett tag till. 35+0 idag. Har inte haft så mycket besvär med foglossning och sånt, men nu bara de senaste dagarna har bäckenet börjat "falla isär" så ibland känns det som att jag bara ska trilla ihop när jag går.  

Thalis, hoppas obehaget släpper snart över det första olustiga beskedet. Förstår att det är svårt att ställa om när man förbereder sig på det värsta.

PennyJenny, går det bra för dig, lugnt i magen?

Pepp åt alla! 

• MagdaA

hej på er! Det har blivit väldigt lyugnt här i tråden, känns lite oroväckande men jag hoppas att det bara beror på att alla har annat för sig.

Här är det rätt lugnt. Fortsätter jobba på 50% mest kontorsjobb, känner mig riktigt slö då jag är van att va igång i lagårn från tidig morgon till sen kväll, å nu känns det som att jag inte gör nån nytta. Jobbar den här veckan, sen har jag semester i 3 veckor. ska bli skönt. även om jag har det lugnt nu ska de bli skönt att få va helledig. Pyssla på lite här hemma och sen blir det en mini-semester till Östersund 4 dagar.

På torsdag är det dax för läkarbesök. Hoppas få veta lite mer då hur det blir framöver. Jag som är en planeringsmänniska tycker det är jobbigt att tiden bara går och jag inte vet som händer framöver.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • PennyJenny

Magda 84: Ja, här är stiltje just nu :o) Själv "firar" jag 4 veckor på sjukhus idag! Tänk för 4 veckor sedan var allt så totalt beckmörkt det kan bli i ens liv. Och nu går jag snart in i 25 fulla veckor och hoppet växer för varje dag :)

Jag har en fundering till er "cerklagare" här ute; Kan slemproppen gå trots att man har cerklage?? Dum fråga kanske, men jag kan inte låta bli att undra. Har inga som helst tecken på slemmis men jag tänkte OM förlossningen närmar sig så kan man ju märka det på att slemproppen går (det gjorde den ju i v21 för mig, huuu!!).

• Grazila

Nej slemproppen kan inte lossna förrän cervix öppnas, vilket den inte kan i sin helhet förrän cerclaget är borta. Däremot kan man ju få rikligare flytningar som inte riktigt är jämförbara med den där klumpen :P Tyvärr får vi märka förlossningsstart med smärtsamma värkar och ev. blödning.. uscha.

Här MVC idag igen... det börjar sjunka in att det faktiskt snart kan vara dax. Svårt att sova och mycket konstiga tankar nu. 

• PennyJenny
    Grazila skrev 2010-07-20 22:42:05 följande:
    Nej slemproppen kan inte lossna förrän cervix öppnas, vilket den inte kan i sin helhet förrän cerclaget är borta. Däremot kan man ju få rikligare flytningar som inte riktigt är jämförbara med den där klumpen :P Tyvärr får vi märka förlossningsstart med smärtsamma värkar och ev. blödning.. uscha.

Här MVC idag igen... det börjar sjunka in att det faktiskt snart kan vara dax. Svårt att sova och mycket konstiga tankar nu. 
    Misstänkte nästan det :) Lite korkad fråga men jag var tvungen att kolla iaf haha.
  • MagdaA
    PennyJenny skrev 2010-07-21 09:36:24 följande:
    Misstänkte nästan det :) Lite korkad fråga men jag var tvungen att kolla iaf haha.
    Inte alls korkad fråga tycker jag!

här är en till som har svårt att sova, å ända är jag bara i vecka 10... många sömnlösa nätter kvar! Myke tankar som far omkring, dessutom varmt och kladdigt. I natt hade jag dessutom en 3-åring i sängen som inte kunde somna om då han vaknat kl 3...låg och snurrade till kvart över 7 då han ÄNTLIGEN somnade, men då var det ju dax för mig att kliva upp. suck! trött idag!
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • tigerkaka

hej all godingar!

skönt att läsa att ni har det bra trots omständigheterna =). och att ni fått njuta lite av sommaren i allafall. förutom mig o pj då =)
    börjar närma sig nu för grazila? hur mår dallis? pennyjenny kämpar på ! =D och snart är de dags för tråd för magda?

i morrn har jag varit inlagd i 5 veckor , läget har försämrats stegvis o nu är de knappt 5mm lite slem och en lös tråd som håller i hop. fosterhinnan är långt ner i kanalen med. slemproppen har lyckats trycka ut sig i små mängder sen en vecka tillbaka, känns sådär.. har haft mkt sammandragningar =(

är rädd för infektioner me tanke på min gbs, me lite fantasi kan man få för sig mkt...

är verkligen inte sugen på att föda barn alls , nu.

så här kämpas det på in i det sista!   tänker på er allihopa =)

kramar från sjukhussängen !

• tigerkaka

förresten sen avnavling på prematurer görs tydligen inte i sverige, de är lite läskigt =o med tanke på hur mkt det påverkar.
    de får en att knipa i hop ännu mera =) !

• PennyJenny
    tigerkaka skrev 2010-07-21 17:57:51 följande:
    i morrn har jag varit inlagd i 5 veckor , läget har försämrats stegvis o nu är de knappt 5mm lite slem och en lös tråd som håller i hop. fosterhinnan är långt ner i kanalen med. slemproppen har lyckats trycka ut sig i små mängder sen en vecka tillbaka, känns sådär.. har haft mkt sammandragningar =(

är rädd för infektioner me tanke på min gbs, me lite fantasi kan man få för sig mkt...

Oj oj oj! Jag firar 4+ i veckor här :) Vilken vecka är du i nu?
    Jag ska på ny mätning imorgon (de ska göra TUL så jag antar de kollar cerklaget då oxå, den hade ju minskat från 2 cm till 8 mm för nån vecka sedan...)
  • Grazila
    tigerkaka skrev 2010-07-21 17:57:51 följande:
    hej all godingar!

skönt att läsa att ni har det bra trots omständigheterna =). och att ni fått njuta lite av sommaren i allafall. förutom mig o pj då =)
    börjar närma sig nu för grazila? hur mår dallis? pennyjenny kämpar på ! =D och snart är de dags för tråd för magda?

Shit pommes, du har det inte för roligt :/ Och där fick vi ett mer utförligt svar på PennyJennys inte alls dumma fråga om slemproppen.
    Good thing, tigerkaka att den efter hand kan ombildas inifrån och din knodd ändå skyddas mot gbs:en. Hoppas du lyckas knipa en bra stund till, håller tummarna!! 
Svar på tråden Cerclage?