• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • PennyJenny
    MagdaA skrev 2010-07-22 09:43:19 följande:
    snart dax för mig att åka till läkaren. känner mig lite nervös, samtidigt som jag har sett fram emot det här besöket. hoppas kunna lägga upp en plan så jag vet lite mer hur det blir framöver.

drömde om blödningar i natt igen, men inget har kommit, skönt!
    Lycka till!!!

Idag var jag på TUL, liten väger 728 gram :) Allt ser finemang ut med honom, vilket är skönt. Hade hoppats på de skulle kollat tapp och livmodervägg idag men det var "bara" en bm som utförde TUL idag.

Hoppas ni alla mår bra här inne, bebisar som mammor :) Själv är jag 25 fulla veckor idag vilket känns heeelt fantastiskt. Kan ni också känna en känsla ibland av att "tänk om vi gett upp, då hade han/hon aldrig funnits idag"? Den tanken slår mig ff ganska ofta, att vi så himla lätt hade kunnat ge upp om vi lyssnat på läkarna som verkligen frågade oss om och om igen om vi ville satsa då i v20 när cerklaget sattes. Vet inte vad jag vill ha sagt egentligen... men känslan gör mig ledsen fast jag sitter här idag och ff är gravid liksom. Tänk om vi inte kämpat? Då hade han inte funnits nu. Rörigt inlägg, jag vet :-/
  • Grazila

Mm, det är sådär... att man funderar kring hur det gått om man varit lättare att prata omkull kanske. Läkarna får ju inte inge för mycket hopp. Men du har ju velat detta, med oddsen emot från första början, så har jag uppfattat dej här iaf! Så låt det inte gnaga för mycket i dig, du/ni har ju kämpat med bravur från start för ert barn. Allt har ju kunnat hända på vägen, men inget av det hade berott på dig. 

GRATTIS till era 25 veckor! Varje dag är ett jätteplus ju!! 

• PennyJenny
    Grazila skrev 2010-07-22 11:27:31 följande:
    Mm, det är sådär... att man funderar kring hur det gått om man varit lättare att prata omkull kanske. Läkarna får ju inte inge för mycket hopp. Men du har ju velat detta, med oddsen emot från första början, så har jag uppfattat dej här iaf! Så låt det inte gnaga för mycket i dig, du/ni har ju kämpat med bravur från start för ert barn. Allt har ju kunnat hända på vägen, men inget av det hade berott på dig. 

GRATTIS till era 25 veckor! Varje dag är ett jätteplus ju!! 
    Ja, för mig har det hela tiden bara funnits en väg - att kämpa. Ibland kommer dom tankarna bara, det är inte ofta men ibland som sagt. Men nu kämpar vi vidare, vill såååå gärna gå 3 veckor till. Hade hoppats på de skulle kollat cerklaget idag, är en vecka sedan sist och då var det bara 8 mm tapp kvar. Den hade ju krympt väldigt fort då. Så man kanske hinner "förbereda sig rent mentalt"
  • MagdaA

hejsan hejsan

tilbaka från läkaren. inte riktigt så klok som jag hade önskat med hyffsat iaf. är nu sjukskriven 100% 1 månad. nästa koll om 3-4 veckor. lutar åt cerklage kring vecka 15.

fick se en sprattlande liten bäbis som vinkade med både händer och fötter. lycka!

nån som vet hur det funkar med FK om läkaren har sjukskrivit mig heltid men om jag ändå skulle vilja jobba t ex 10%? läkare kan ju bara sjukskriva 25, 50, 75 el 100%

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • PennyJenny
    MagdaA skrev 2010-07-22 14:01:37 följande:
    hejsan hejsan

tilbaka från läkaren. inte riktigt så klok som jag hade önskat med hyffsat iaf. är nu sjukskriven 100% 1 månad. nästa koll om 3-4 veckor. lutar åt cerklage kring vecka 15.

fick se en sprattlande liten bäbis som vinkade med både händer och fötter. lycka!

nån som vet hur det funkar med FK om läkaren har sjukskrivit mig heltid men om jag ändå skulle vilja jobba t ex 10%? läkare kan ju bara sjukskriva 25, 50, 75 el 100%
    Skönt med en liten sprallande bebis :)

Hmmm.... vet inte riktigt hur det funkar, men 10% borde man väl kunna jobba? *funderar*
  • MagdaA
    PennyJenny skrev 2010-07-22 14:52:35 följande:
    Skönt med en liten sprallande bebis :)

Hmmm.... vet inte riktigt hur det funkar, men 10% borde man väl kunna jobba? *funderar*
    tycker också att man borde kunna de. ska prova ringa FK i morgon och fråga.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Grazila
    PennyJenny skrev 2010-07-22 11:36:13 följande:
    Ja, för mig har det hela tiden bara funnits en väg - att kämpa. Ibland kommer dom tankarna bara, det är inte ofta men ibland som sagt. Men nu kämpar vi vidare, vill såååå gärna gå 3 veckor till. Hade hoppats på de skulle kollat cerklaget idag, är en vecka sedan sist och då var det bara 8 mm tapp kvar. Den hade ju krympt väldigt fort då. Så man kanske hinner "förbereda sig rent mentalt"
    Förstår hur du menar... man är så otroligt medveten om de minimala marginalerna. Jag grunnar fortfarande över vissa saker gällande min förstfödda som jag förlorade och min son som klarades med en hårsmån. Hur val och tillfälligheter lett till utgången. Vi får nog leva med det...

Du kan väl be dem göra en ny bedömning av din tapp? Det är ju en väldigt bra motivering att du vill veta och ev. vara förberedd. 
  • PennyJenny
    Grazila skrev 2010-07-22 18:24:42 följande:
    Du kan väl be dem göra en ny bedömning av din tapp? Det är ju en väldigt bra motivering att du vill veta och ev. vara förberedd. 
    Jag ska ta upp det på ronden imorgon. Borde ju vara intressant och viktigt även för dom med tanke på vilken paniksituation det kan bli om det drar igång plötsligt...
  • PennyJenny

Hej tjejer!

Hur mår ni allihopa? Skönt med lite svalare väder tycker jag. Sjukhusmadrasser är inte så särskilt behagliga när det är varmt (inplastade och klibbiga, hu!)

• tigerkaka

hej!
    här är de sådär, svalare i allafall.
    vet vad du menar med sjukhusmadrasser PJ =).

förra veckan sa dom att jag skulle flyttas till ett annat sjukhus vecka 28, nu säger dom att jag ska hem!
    hem? aldrig i livet, får paniken bara jag tänker på de. usch hoppas han sa fel =/.
    finns ingen hemma som kan kolla till mig o tänk om ngt händer, nä fyfan...

finns inte en chans att jag tänker åka hem, usch
    veca 28 är om en vecka. kmr va orolig hela veckan nu, bläh

Svar på tråden Cerclage?