• vixan

Cerclage?

Trassel skrev 2011-08-20 15:47:00 följande:
    Melinda! Nejmen är du! Jag tänkte jag skulle fråge efter dej men dom släppte mej ju inte från sängen!!
    Vill du så kommer jag gärna upp och hälsar på en cerklagekollega!
    Och vad skönt att höra att allt är så bra som det är! Förstår att du har hemlängtan, jag fick koma hem idag och jag hoppas jag får vara hemma fortsättningsvis också!

Snalmums, jag fick en liten spinal som inte tog fullt ut där den skulle så de fyllde på med lokalbedövning men det kändes lite ändå. Op går ju rätt fort så jag stod ut... en tog det banne mej 6 timmar innan rumpan vaknade ändå! Ingen bricanyl men jag får diklofenak nu i tre dagar mot inflammation och så äter jag ju peniciilin mot GBS också.
    Idag på morgonen var läget ff lugnt , inga sd och inget som gjorde ont så då fick jag gå upp efter ronden och faktikst åka hem! Så nu är jag hemma och tar det lugnt istället...
    Härligt att det gått bra! Hoppas du GBS försvinner för gott nu!

• vixan
    MiScHoOo skrev 2011-08-21 18:45:30 följande:
    Tala om hur man räknar?

jag är i v. 19+5 men om man ska titta på app så står det v 20. Jag vet att på tisdag är v.20. Hur räknar mig egentligen. Ibland blir jag osäker
    Om du är i vecka 19+5 så har du gått hela 19 veckor och 5 dagar och det innebär att du är inne i graviditetsvecka 20. Läkare räknar hela veckor och dagar så du ska nog räkna som läkarna eftersom varenda dag barnet ligger i magen är viktiga.
  • vixan

Jag har gått på kontroll en gång i månaden och kommer fortsätta göra detta tills cerklaget klipps. Har en tappmätning kvar sen är det dags för klipp. Klippet blir väl i början på oktober om allt går som det ska.

• vixan
    Pupp skrev 2011-08-23 21:29:32 följande:
    Här har blödningarna kommit tillbaka och mycket mer än innan det forsade när jag var på toa plus att det kom ut två klumpar med koagulerat blod.
    Vet inte vad jag ska känna eller tro såg ju bebisen imorses och tappen var stängd men var kommer allt detta blod ifrån? Orkar inte ens vara ledsen just nu.
    Ringde till gyn avdelningen som jag hade varit inlagd på men dom hade ingen läkare där utan hänvisade mig till akuten.. Jag ringde min läkare på Östra och nu ska vi dit imorn kl11 och få vår dom. Jag har inte ont vilket nog är bra men vad kan vara fel tänk om bebisen dött? Orkar inte mer!
    Kram 
    Håller tummarna! Har du cerklage?
  • vixan
    Pupp skrev 2011-08-24 15:52:41 följande:
    Hej!
    Tack för alla uppmuntrande kommentarer och stöd!
    Kollen gick otroligt nog bra!!!!!!! Bebisen låg och sprattlade och levde, hjärtat slog som det skulle och det bästa av allt tappen var stängd!
    Har varit nästan mest orolig för att den skulle ha öppnat sig eftersom det kommit ut klumpar.. Kom ut en till när jag var på toa innan kollen precis den var mer brunsvart så antaligen ännu en rest an koagulerat blod. Antagligen var det ett blodkärl som spruckit och därav blödningen och det som inte är bra med blödningar av den här typen är att det retar livmodern och tappen också antar jag... Har fått tabletter som jag ska äta som gör att blod stelnar fortare och att blödningar läker bättre. Hoppas nu att dom ska hjälpa och att vi slipper gå igenom detta igen! Har mått så jäkla dåligt dom senaste dagarna. 
    Nu ska vi dit igen den 5 september och då ska min läkare även göra RUL. Skönt att han kunde göra det, då slipper vi en resa till sjukhuset.

Jag har också haft stick/ilningar i nedre delen av magen vid cerklaget trodde jag. Inte så mycket när jag ligger ner utan mer när jag går/står.

Jag är i vecka 17+0 idag. vill bara vara någonstans i vecka 28 så man kan börja andas ut..

Kram på er! 
    Vad skönt att allt såg bra ut!
  • vixan

Har haft mensvärkar hela graviditeten men idag känns de faktiskt lite mer! De kommer och går funderar på att ta två alvedon då det är en sådan irriterande känsla. Tycker inte att de kommer samtidigt som sammandragningarna. Hur känner ni andra er?

• vixan
    FruHellström skrev 2011-08-24 15:43:39 följande:
    Satt o funderade på det här med klippningen av cerklaget... Dom gör det ju på FL o man får lustgas, just för att det KAN ev sätta fart, men hur vanligt är det? 
    Har ngn av er "veteraner" varit med om att FL startat efter/i samband med klippningen? 
    Jag tror att anledning till att man klipper cerklaget på FL är att man har lustgas som smärtlindring. 
  • vixan
    MeOnFire skrev 2011-08-25 11:05:08 följande:
    låter inge skoj att ta bort cerclaget nä.. fyy. Men smärtan i sig är jag inte rädd för, bara allt annat :)

Läkaren jag pratade med sa att det var väldigt vanligt att förlossningen kom igång samma dag som det klipptes upp. Man skulle vara beredd på det :)
    Jag tyckte inte att det kändes men kanske annorlunda denna gången.
  • vixan

Mitt första cerklage klipptes i v 24 då jag störtblödde och hade värkar var fjärde minut. När de klippt bort var jag öppen 3 cm och alla värkar var borta men eftersom vattnet hade gått var man tvungen att sätta igång mig igen. Cerklaget gjorde allt för att hålla kvar bebis men prognoserna var inte de bästa. Hade ju kvar moderkakan från tvillingbrodern och denna moderkaka höll på att förintas av kroppen så jag småblödde hela tiden. Förmodligen var det blödningarna som retade livmodern och satt igång förlosssningen.

Min dotter föddes i v35 utan cerklage. Var inlagd för njurbäcksinfektion när allt plötsligt satt igång. Fick en rejäl värk som aldrig tog slut efter en timme var jag helt öppen. Är livrädd att detta ska hända igen. Tänk om jag är själv hemma när det sätter igång. Pratade lite med min doktor om det och han sa att jag skulle påminna honom att han skulle kolla hur tappen ser ut sen fick jag själv tyda vad han mena. Tror kanske att om tappen är mogen så sätter de igång mig men han sa ju inte så. 

• vixan

Har fått tid till RUL 2 den 8 september. Jag har ju inte som ni fått se bebis sen första RUL. Det är bara farbror doktor som har kollat så allt ser ok ut när jag bett om det. 

Svar på tråden Cerclage?