• vixan

Cerclage?

Välkommen hit Becky!

Hur man sätter cerklaget är olika beroende på vem som gör det. Det finns olika tekniker tydligen. En del blir sydda andra får bara det dit knutet. En del blir sövda en del får lokalbedövningen. En del blir sjukskrivna andra inte.

Jag fick mitt av en läkare/professor som har mycket stor erfarenehet av just cerklage. Detta är mitt andra cerklage men mitt första planerade. Jag blev sövd bägge gångerna och fick ligga kvar till dagen efter. Jag har varit sjukskriven sen jag fick det och kommer vara det tills bebis kommer. Hur mycket man kan göra är som fru Hellström säger olika. Jag kan inte göra så mycket det blir tungt. Kan inte stå upp länge och inte gå så långa sträckor men jag tror det beror på att jag tagit det väldigt lugntfrån början och har då tappat kondition och muskler. Min läkare sa:

Ingen sex
    Inga fönsterputsningar 
    Inga storständingar
    Inga storhandlingar 
    självklart inga tunga lyft
    Korta promenader går bra

Vilket sjukhus tillhör du? Finns kanske någon här som tillhör samma.

• vixan

På tisdag är det äntligen dags för tappmätning. Fyra långa veckor harnu gått och jag är i v26 25+2 idag. Har tagit mig föbi veckandå Elian föddes men oron är fortfarande lika stor.

• vixan
    FruHellström skrev 2011-07-18 11:38:52 följande:
    Va som sagt inne förra Söndagen pga tyngd o lite vad jag tror va sd, alt foglossningen som spökade för mkt... Konstigt att det är så svårt att hålla isär, eller iaf jag tkr det.

Nu har det känts bra hela veckan o bebis lever rövare, ngn mer som tkr det är lite småjobbigt att sova, jag kanske har en extremt livlig bebis för det är jättesvårt o somna på kvällen pga allt sparkande. Samtidigt som det SÅKLART är supermysigt!!!
    Undrar om det är sant som de säger, att bebisens sovmönster hänger kvar sen på utsidan, isf får jag en bra bebis som sover när jag sover ;) Man kan ju alltid hoppas...

Nu MÅSTE jag ta tag i hemmet, tvätta några maskiner o dammsuga o en snabbskurning... Vi har precis börjat rivit ut badrummet så det ser ut som sju svåra år. O sambon va tvungen o åka o hämta hem jobb...på sin första semesterdagTyst 
    Well, tar det lungt o tar det jag kan...

Hoppas ni har en underbar dag tjejer!!
    Kram på er! 
    Visst är det svårt att hålla isär sammandragningar, foglossningar och sparkar. Jag tror att man har för mycket tid att tänka på. Nu har jag inbillat mig att jag har bröstcancer. Har en knöl i armhålan som jag hade i mina tidigare graviditeter också. Denna knöl blir stenhård och ömmar när mjölken är på G alltså 3dagar efter förlossningen då brösten är stenhårda och jätteömma. Vet att jag frågade min BM i 20 årsåldern om denna knöl som jag fick när jag åt P-piller. Det verkar som att den påverkas av hormoner. Så när bebis har ruvat klart ska jag kolla upp den. 

Det här med livlig bebis känner ju jag igen. Jag tycker att det är obehgaligt då jag tror att hon kommer starta en förlossning. 

Jag har ju min graviditetskudde som underlättar en hel del faktiskt. Sen jag fick den sover jag som en sten. 

Så mycket kan jag inte göra blir öm i magmusklerna då.=) 
  • vixan
    snalmums skrev 2011-07-19 18:19:21 följande:
    nu är jag i v 34  (33+2) helt offatbart. i förrigår natt hade jag förvärkar på natten, vilket inte alls var lika behagligt. tur har jag bricanyl tabletter hemma och det hjälpte, sen kunde jag sova gott resten av natten.

har inte fått någon tid än till uppklippning men det kommer, har ialf fått en tid till den 10e aug då blir det vändningsförsök om inte h*n vänder sig självmant. om det inte går lär det bli snitt för min del, annars så hoppas jag på en vaginal förlossning. jag har packat bb-väskan lite smått ialf så är allt klart för bebisen men mina saker är inte klara mer än hygien artiklar (alltid ngt)

fötterna är svullna och jag är tröttare än vanligt men har ok blodvärden så jag är nog bara graviditets trött nu på slut tampen.

hoppas ni alla andra har det bra?

kram
    Åh härligt!!

Har varit på kontroll idag och allt såg bra ut tappen var helt stängd och 53mm lång. Bebis låg inte och tryckte utan det fanns mellanrum mellan bebis och dörren =). Då var det 4 veckors väntan till nästa kontroll.
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-07-19 20:23:14 följande:
    Har med varit på koll, hade runt 50mm lång ungefär, skymtade en liten rumpa med ben ovanför Cerklaget. Fick nästa tid den 24e Aug, sen blir det en till tid efter det, då ska hon klippa bort  det... Det närmar sig... Hon e ju för rolig, ja, men det kan ju sätta fart innan, o då blöder det o gör skapligt ont...Okeeej, tack för info Tungan ute 
    Föda barn kan jag nog göra flera ggr till, men stick i armen, det går inte...fick 3pers. X 7 stick idag... Ser ut som en narkoman i armvecken...

Sen frågade jag läkaren igen om o ha sex, I mitt fall så va det lugnt iom det var så stängt, och ingen funeling. Men kondom var att rekomendera  o såklart inte massor... Men vanligtvis så avråder man från att övht tänka tanken typ... även i Nyköping alltså...

Well, nu blir det sov på soffan, har varit på sjön idag i det vackra vädret, gjorde inte ont kan jag lovaCool 

Va fick du inte tid förrän 24??? Jag fick 16 augusti då följer vi inte varandra längre =). Varför stack de dig idag? 
  • vixan

Hej alla ny och gamla! =)

Hur har ni gjort med barnförsäkring? Är det något bolag som vill försäkra oss med cerklage och i såfall vilket? 

• vixan
    MiScHoOo skrev 2011-07-25 13:34:47 följande:
    varför ska man ha barnförsäkring? Har inte riktigt förstår inte den biten...
    En barnförsäkring täcker en hel del som barn kan råka utför. Om de slår ut en tand och senare i livet får men och behöver byta ut tanden så har man försäkring. 

Har en kompis som fick en äggledarinflamation som gjorde henne steril som plåster på såren fick hon 700 000kr. Detta hände när hon var 20.
  • vixan

Tecknar man gavid plus så får man halva priset på barnförsäkring när bebisarna är 6 månader hos länsförsäkringar. Blir nog dem för oss också men har If till stora syster får väl byta den.

• vixan

Kommer ni som inte redan varit där få fler Ul efter RUL. Fick ett i v 32 tror jag det var med min dotter men nu ska de ändra mödravården här i skåne så nu kanske jag inte får det. Jag menar jag får inte se bebisen när jag är på kontroll man vill ju gärna veta om bebis mår bra.

• vixan

Hej alla gamla och nya!

På lördag går jag in i v29 så det närmar sig nu. Är så fruktansvärt trött så jag vet inte var jag ska ta vägen. Har börjat med järntabletter är nog lite mer effektiva än blutsaften som jag också tar. Jag trodde att jag skulle känna mig lugnar när jag kom till v 28 men icke.

Vi har börjat tvivla på att det är en flicka trots att BM sa att det var enliten tös så jag gjorde ett bikarbonat test och det visade en lite pojke. Ett kul test. blanda lite kiss med 1tsk bikarbonat händer absolut inget ärdet en flicka men om det låter och fräser så är det en pojke. Kan göras redan i v 11.

Laine: Jag har inte heller vågat ta mig till lilla knytet i magen så jag kommer nog känna ungefär som du när hon anländer.  

Svar på tråden Cerclage?