• vixan

mammamys: Känner igen det där med att "det känns som att bebis aldrig kommer komma ut" och trots att man vet att det inte är så så är känslan så stark. I dag tycker jag att det är underbart med en bebis som till och med stannade över tiden. Kommer ihåg när vi var på neo och man gick förbi BB och alla föräldrar som fick åka hem med sina bebisar snacka om att man var avundsjuk då. 

Här hemma går allt bra och bebis sköter sig exemplariskt. Sover hela nätterna och skriker endast när hon är hungrig =) Hoppas att det håller i ¨sig. 

kram på er alla slappisar!! 

• vixan
    violatricolor skrev 2011-12-10 10:33:22 följande:
    Jag börjar inse att barnet jag bär på troligtvis kommer att överleva och att det ska ut på något sätt. Att detta barn är större än förra och har ganska goda chanser att klara sig. Men nu kommer oron inför förlossningen och framförallt att barnet ska få syrebrist, fastna eller få någon annan typ av förlossningsskador. Hur ska jag kunna föda barn? Litar inte alls på min kropp längre Och tänk om det går fort, om barnet föds hemma eller på vägen dit, eller om jag inte fattar att förlossningen startat. Och tänk om det skulle ske prematurt - vilken mardröm att föda prematurt på vägen... Så oroar jag mig för infektioner, att barnet ska smittas av någon oupptäckt infektion som jag eventuellt bär på. Sökte ju för symtom i veckan men de hittade inget... Betyder ju dock inte att jag inte har någon infektion. Symtomen finns ju kvar.

Hur ska man förebygga och förhindra allt som kan gå snett?
    Precis så kände jag också när jag var gravid. Rädslan för att inte hinna in i tid men på något sätt kände jag att nu är det på gång. Min förlossning började med förvärkar och de riktiga satte igång när jag varit inne på förlossningen en halvtimme. 

Rädslan att något skulle gå snett fanns där också. Nu är rädslan för infektioner här och sen kollar vi andningen stup i kvarten. Oro får vi nog leva med resten av våra liv 
  • vixan
    mamma mys skrev 2011-12-10 16:16:57 följande:
    violatricolor: jag känner lite samma men vill bara att det ska köra igång sen får man ta det som det kommer...är också lite orolig för att inte hinna in till förlossningen..o har hon inte tittat ut innan onsdag när jag ska på kontroll hos bm så ska jag be om en hinnsvepning o eventuell tid till läkare så man kan diskutera en eventuell igångsättning ..då vet jag att jag iaf är på förlossningen om bebisen behagar vänta tills dess eller vad man ska säga...
    usch ikväll måste jag åka in till stan o hämta min sambo som har jobbat hela dagen o det går ingen buss som passar med hans arbetstider....
    nu har min barndomskompis fått en dotter, strax före midnatt kom hon ut till världen.... åh vill också..
    nu får ni ursäkta men nu har jag försökt mig på en hinnsvepning, men känner inte tappen?! försökt mig på en färdknäpp med mr plast;) o gått en ordentlig promenad...hoppas så att läkaren har rätt att det skulle starta innan den 12..vill ju att stora sonen ska hinna träffa lillasyster innan han åker till chile en månad:( 
    Hehe hoppas mr plast får igång det!
  • vixan
    mamma mys skrev 2011-12-10 17:39:56 följande:
    vixan: känns inte troligt..just nu känns det som att jag kommer gå över 2 veckor o sen får jag igångsättning som slutar i snitt för hon vill inte ut...
    Jag kände likadant som du. Det värsta tyckte jag var att jag inte hade några känningar alls innan. Fick förvärkar några timmar innan förlossningen satt igång. Men rätt som det är sitter du där med en bebis i famnen och graviditeten är över och längtan efter en ny graviditet kommer. =)
  • vixan

Grattis mammamys och Michoo...!! Eller hur känns det som graviditeten gått väldigt snabbt när bebisen äntligen kommer ut. Den som väntar på något gott väntar ........ för länge.

Stackars dig Trassel inte så lägligt med sånt just nu. 

• vixan
    mamma mys skrev 2011-12-30 10:49:09 följande:
    trassel: ger dig styrka att stå ut i 4 veckor till, så får du din belöning sen...o för mig funkade ju igångsättningen jätte bra..var mest orolig att kroppen inte skulle svara på medicineringen så det skulle bli akut snitt...

igår rensade jag ur min garderob o insåg att jag kom i flera par jeans som jag köpte efter att jag vart sängliggandes 5 veckor på sjukhuset när jag väntade noel..o har inte kunnat ha dom sen jag blev gravid med wiggo för snart 4 år sen..underbart:) så denna gång var det inga problem att bli av med bebis fettet;) tyvär vägrar lillan ta bröstet nu efter några dagar med flask matning:( blev så besviken så jag började grina o känner mig konstigt nog som en dålig mamma fast än jag vet att det inte är nåns fel..sambon ser dock det possitiva i det att han kan vara mer delaktig o avlasta mer:) 
    Vet hur du känner dig. Jag ammar inte heller men pumpar. Har så lite mjölk  så hon får ersättning också. Det här med pumpning börjar bli tröttsamt. Svårt att hinna med när man har en fyraåring som också vill ha uppmärksamhet och dessa nappflaskor som ska diskas och kokas. suck gnäll gnäll Skrattande

Någon som hört något från Frugan??
  • vixan
    Silverklar skrev 2011-12-31 12:59:23 följande:
    mischooo: Söt kille, ert lilla underverk! ....... ........ ....... ......egofråga: känns som om det börjar närma sig. Haft täta och regelbundna SD flera nätter som dock stoppats med hjälp av Alvedon (så inte riktigt på G utan förvärkar) samt har de senaste två dagarna fått lös avföring (ursäkta detalj). Mer allmänt tryck och en allmän känsla bara. Tror dock att det kommer klara sig idag med vila. Vet dock nye vad dom skulle ske om jag började röra på mig mer...? Har klipptid av cerklage 5/1 och undrar om någon annan varit med om att FL startar när bandet är kvar? Ok om de hinner klippa men låter inte så roligt om det inte hinns med och bandet skär igenom? Har någon varit med om det? Ska ju tydligen inte vara någon fara men låter inte så roligt.
    Jag har varit med om att förlossningen startat medan cerklaget var på plats. Hade regelbundna värkar var fjärde minut när det började blöda åkte vi in. De klippte upp cerklaget då de tyckte att det var bäst för barnet var då i v 24.  
  • vixan
    {#emotions_dlg.flower}Slapptapparnas BFlista{#emotions_dlg.flower}  

Vixan BF 28/10 Klipp 11/10 född: 2/11 i V 40+4 Baby
    FruHellström BF 4/11 klipp 12/10 född:24/10 Baby
    MeOnFire BF 4/11 Klipp 11/10 född:3/11 Baby
    Melinda88 BF 19/11 Klipp 25/10 född:11/11 Baby
    Mamma mys BF 27/12-11 klipp: 29/11 född:21/12 (igångsättning) Baby
    MiScHoOo Bf enligt rul 9 jan, snittas 22 dec Baby
    Silverklar BF 24 jan 2012  Klipp 5/1   född:??? 
    Pupp BF 30/1,Snitt i början av januari född: 20/10 i v. 25+2 
    Trassel BF 15/2 -12  Klipp 19/1  född:???
    Jomanjano BF 11/1-12 klipp 19/12 född: 12/12-11 i v:35+4
    Violatricolor BF 10/3-12 klipp???  född:??? 
    Becka81: BF 20/3-12 klipp???   född??? 
    Lill Z  BF 12/5-12 snitt i mitten av april
    Casiopeia: BF 23/3-12 klipp??? född???
  • vixan
    violatricolor skrev 2012-01-16 17:40:15 följande:
    Lanie: Var du redan inlagd när förlossningen med Thea startade eller hur hann du in?

Jag är livrädd att inte hinna in. Tänk om jag inte fattar när det är dags... Har ju foglossning nu också och det gör rätt ont. Kanske inte kommer kunna urskilja värkarna i det...
    Jag var också livrädd att inte hinna då förlossningen med min äldsta dotter satte igång utan varning eller den enda varningen jag fick var att jag kände på mig att något var på gång. Jag var inlagd vilket var tur för jag hade inte åkt in till förlossningen i tid annars. Fick en värk som inte slutade förrän hon var ute.

Denna gången vaknade jag på natten med lite mensvärkar somnade om en timme men vaknade igen. Min man vaknade och vi klockade mensvärkarna som kom var 20 minut. Klockan var något runt halvtre. Mannen frågade om vi skulle åka in men jag sa att vi skulle vänta till klockan 6. Han gick ner och packade stora ysters väska då gick jag upp på toa och fick  en blödning som upphörde. Jag ropade på min man och sa att vi skulle ringa in till FL de sa åt mig att komma in när jag berättat att mitt första barn kom tre timmar efter första värken. Tjugo över fyra var vi inne på förlossningen med lite mensväkrar jag var då öppen 3 cm vilket jag varit i någon vecka. Jag fick lavemang gick på toa sen satt det igång. Bad om smärtlindring men då var de tvungna att kolla hur mycket öppen jag var vilket jag först inte ville men då fick jag inget mot smärtan så jag fick ge med mig.=) Jag var öppen 6-7cm och det ända jag kunde få var petodin vilket var helt underbart. Jag kunde andas mellan värkarna och till och med kunde somna mellan dem. 07.10 kom vår lilla dotter ut två krystvärkar bara. Denna gången gjorde mer ont än tidigare förlossningar. Vet inte om det beror på att man haft cerklage. Har hört att det ska göra mer ont när man haft det. Petodin kan jag rekommendera men det är inte alla sjukhus som använder det tror jag iallafall då barnet också blir påverkat och kan bli lite slö av det.

Så på något sätt tror jag att man känner när det är dags att åka in. =) 
Svar på tråden Cerclage?