• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • mamma mys

vixan: jo tänker säga till bm nästa gång jag ska dit så de får kontrollera så jag inte drar på mig samma igen...tycker bara att det är så konstigt med uvi när man är gravid o när man inte är gravid..hade ju inga symptom alls förutom att jag fick ont i magen o sen lite feber...men nu vet man det;) 

trassel: ja visst känns det skönt när man kan börja räkna ner..längtar till på måndag då jag ska träffa min läkare igen o få min klipptid...längtar:) 

• vixan
    mamma mys skrev 2011-10-22 11:42:03 följande:
    vixan: jo tänker säga till bm nästa gång jag ska dit så de får kontrollera så jag inte drar på mig samma igen...tycker bara att det är så konstigt med uvi när man är gravid o när man inte är gravid..hade ju inga symptom alls förutom att jag fick ont i magen o sen lite feber...men nu vet man det;) 

trassel: ja visst känns det skönt när man kan börja räkna ner..längtar till på måndag då jag ska träffa min läkare igen o få min klipptid...längtar:) 
    UVI är lömsk jag hade inga känningar alls förrän jag fick hög feber och frossa och jätteont i sidorna som håll. Hur känns det nu i övredelen?
  • FruHellström

Löper man större risk o få uvi om man haft det mkt som ogravid? Det närmar sig för er andra med stormsteg med ju^^

• snalmums

hej alla!

nu tycker jag det är dags för er att få ut era bebisar, jag kollar varje dag nu med spänningSkrattande
    skönt att era klipp gått bra och att det har hållt liksom hela vägen. håller tummarna att förlossningen går lika smidigt för er!

här hemma rullar det på som vanligt, man har inte alls lika mycket data tid som innan när man var gravid då hade man ju all tid i världen nästan så man tyckte det var tråkigt till sist med datorn.

lycka till alla som föder närsom, stora kramar

lilltjejen kom den 29 augusti
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-10-22 12:22:32 följande:
    Löper man större risk o få uvi om man haft det mkt som ogravid? Det närmar sig för er andra med stormsteg med ju^^
    Ja så brukar det vara. Min första UVI fick jag som gravid och den ledde till en njurbäcksinfektion i v35. Min andra graviditet fick jag UVI i v 12 och fick ett flertal behandlingar men inget hjälpte. Varje ny odling gav en ny bakterie. Detta kan ha varit orsaken till att jag misste mina tvillingar. Denna graviditeten har jag inte haft några bakterier alls. Det jag har gjort denna gången är att jag har hällt i mig vatten och käkat tranbärstabletter. Jag har lämnat urin 1-2gånger i månaden för odling.
  • snalmums
    MiScHoOo - jag hade också massa sparkar neråt jämt, det gjorde svinont och tror inte du ska oroa dig alltför mycket med att en fot kommer ut, men förstår din känsla jag var också orolig och tyckte det var obehagligt. som värst på kvällarna när jag la mig sparkade lilltjejen massor neråt och jag knep mannen i armen vid flera tillfällen för det gjorde så helsikes ont, mest för han skulle förstå hur ont det gjorde egentligen hahaha!
    lilltjejen kom den 29 augusti
  • mamma mys

vixan..smärtan under magen har försvunnit..har en punkt under revbenet på höger sida som de inte riktigt kan förklara smärtan med annorlunda än det antagligen är bebisens rumpa som trycker, framförallt om jag inte får några andra symptom..men antagligen blev den förstärkt iom uvin..har samma smärta ungefär på vänster sida när jag legat en stund..precis som att det trycker ifrån bebisen...

fru hällström: ingen aning om man har större risk att få uvi som gravid om man ofta haft det som ogravid...har bara haft det en gång i hela mitt liv tidigare o då var jag inte gravid... 

• MiScHoOo
    snalmums skrev 2011-10-22 12:58:35 följande:
    MiScHoOo - jag hade också massa sparkar neråt jämt, det gjorde svinont och tror inte du ska oroa dig alltför mycket med att en fot kommer ut, men förstår din känsla jag var också orolig och tyckte det var obehagligt. som värst på kvällarna när jag la mig sparkade lilltjejen massor neråt och jag knep mannen i armen vid flera tillfällen för det gjorde så helsikes ont, mest för han skulle förstå hur ont det gjorde egentligen hahaha!
    Tack för svaret. Jag känner igen det. Igår hände någonting konstigt, när jag åt frukost så mådde jag illa, blev nästan kallsvettig och fick panik, tänkte jag kan lägga mig och sträcka ut min kropp, blev inte bättre och mer panik fick jag, vet dock inte hur jag somnade men lyckades sova 2 timmar och när jag vaknar så blev sparkarna mot revbenet, tror barnet har vänt sig igen och idag fick jag en spark och jag kände hur hjärtat började jobba på, väldigt obehagligt min mamma sa till mig ju längre jag går desstå mer och konstiga saker kommer jag känna.

ja ja hoppas dessa 7 veckor går snabbt nu  
  • mamma mys

mischooo: det med illamåendet o kallsvettigheten beror på att det blir tryck på stora kroppspulsådern..brukar släppa om man lägger sig på sidan ett tag..kan komma om bebisen trycker på den eller om man sitter dumt eller ligger på rygg...detta kan även göra att bebisen också mår illa precis som man själv gör...får ganska ofta så o det känns nästan som man inte kan andas...är inte så kul..första gången jag fick så var när jag väntade förra sonen o jag trodde jag skulle dö..hände på bussen in till stan när jag skulle på läkarkontroll..var helt kallsvettig när jag kom till läkaren o hon förklarade vad som hänt...