• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • mamma mys

mischooo: du kan vara lugn..det gör skit ont när de sparkar neråt ibland..o min  lilltös får också värsta farten när jag lägger mig på kvällen...mysigt när den inte försöker misshandla mig innifrån för då är det inte lika trevligt...

vixan: det är tappen som är öppen den mjuknar o öppnar sig..när den sen är utplånad så är tappen borta o sedan ska man öppna sig 10 cm innan det övergår i krystvärkar...

har precis kommit hem efter 4 timmar på spec mödravården idag..smärtan under magen berodde på tyst uvi o nu äter jag medicin mot det..smärtan i övre delen av magen vet de inte vad det berodde på..de tog lever prover som inte visade nåt..men om jag börjar må illa, kräkas få feber eller diarre skulle jag åka in på en gång... 

• vixan
    mamma mys skrev 2011-10-20 15:01:36 följande:
    mischooo: du kan vara lugn..det gör skit ont när de sparkar neråt ibland..o min  lilltös får också värsta farten när jag lägger mig på kvällen...mysigt när den inte försöker misshandla mig innifrån för då är det inte lika trevligt...

vixan: det är tappen som är öppen den mjuknar o öppnar sig..när den sen är utplånad så är tappen borta o sedan ska man öppna sig 10 cm innan det övergår i krystvärkar...

har precis kommit hem efter 4 timmar på spec mödravården idag..smärtan under magen berodde på tyst uvi o nu äter jag medicin mot det..smärtan i övre delen av magen vet de inte vad det berodde på..de tog lever prover som inte visade nåt..men om jag börjar må illa, kräkas få feber eller diarre skulle jag åka in på en gång... 
    Jo men han sa att han kunde känna huvudet och då måste väl tappen var utplånad och öppet en cm betyda att inre livmunnen vara öppen. Den som ska öppna sig 10cm. 

Vilken tur att du lämnade urin. Det kan vara så att din UVI var på väg upp och då kan man få ont högre upp i sidorna precis som du beskrev som håll. Är det så så kommer smärtan försvinna.
  • Trassel

Vixan, nån vecka efter mitt cerklage klipptes förra gången så var jag inne på en koll för jag hade sånna sd. Då var jag två cm öppen tappen var det inte mycket kvar av heller, BM sa att "ojoj, nu känner jag på bäbisens huvud, du kanske får stanna kvar idag! "
    Det tog tre veckor till innan han kom ut....

MammaMys, vad bra att du kollade! Tror också att du kan känna av den högre upp i magen och oppas på att den försvinner nu med kur!

Idag är det v 23+0!  Läste just i tidningen idag om ett par som fått en liten kille i v 23+2 och som nu fem månader senare mådde finfint. Alltid skönt att läsa solskenshistorierna också och inte bara det tragiska! 

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-10-20 15:01:36 följande:

Tack snälla, trodde det var mer allvarligt än det egenligen var. skönt att höra att det är normalt, jag fick skrika till dock inte högt när det var högt och att det var så långt ner fick mig att bli orolig och gamla minnen kom tillbaka...
  • mamma mys

vixan: hmm..om han kände huvudet så borde det ju vara så??!! att tappen är utplånad o öppen 1 cm..du kan inte ringa o fråga eller ska du på kontroll snart igen?? eller du skulle till bm snart väl..be henne kolla;)
    jo det är det jag misstänker med uvin men jag fick själv säga till om urin prov..o då var det ju klart liksom....men men nu äter jag iaf medicin mot det så hoppas det blir bättre snart... 

trassel: alltid skönt att höra berättelser som gått bra..det ger en lite mer hopp o styrka att fortsätta kämpa... 

mischooo: klart man blir orolig speciellt när de sparkar på våra dumma tappar som det dessutom sitter massa stygn i...o med allt bagage som vi har så är det ju inte det minsta konstigt att man blir nojig o orolig...men du ska se att snart vänder den sig..min hade föresten vänt sig idag visade ul:)

fick göra både vul o vanligt ul idag..vul visade oförändrad tapp enligt den läkaren o sedan fick vi se våran lilla prinsessa genom vanligt ul...fick se hennes ansikte i profil o nu bara längtar jag tills det är dax...tänk att man kan älska någon innan man ens träffat dom<3  o allt var iaf bra med bebis:) 

• vixan
    mamma mys skrev 2011-10-20 18:44:44 följande:
    vixan: hmm..om han kände huvudet så borde det ju vara så??!! att tappen är utplånad o öppen 1 cm..du kan inte ringa o fråga eller ska du på kontroll snart igen?? eller du skulle till bm snart väl..be henne kolla;)
    jo det är det jag misstänker med uvin men jag fick själv säga till om urin prov..o då var det ju klart liksom....men men nu äter jag iaf medicin mot det så hoppas det blir bättre snart... 

trassel: alltid skönt att höra berättelser som gått bra..det ger en lite mer hopp o styrka att fortsätta kämpa... 

mischooo: klart man blir orolig speciellt när de sparkar på våra dumma tappar som det dessutom sitter massa stygn i...o med allt bagage som vi har så är det ju inte det minsta konstigt att man blir nojig o orolig...men du ska se att snart vänder den sig..min hade föresten vänt sig idag visade ul:)

fick göra både vul o vanligt ul idag..vul visade oförändrad tapp enligt den läkaren o sedan fick vi se våran lilla prinsessa genom vanligt ul...fick se hennes ansikte i profil o nu bara längtar jag tills det är dax...tänk att man kan älska någon innan man ens träffat dom<3  o allt var iaf bra med bebis:) 
    Ska till BM den 27 så om en vecka och då ska hon in och pilla. Hoppas att Snorpan behagat att komma ut innan dess men samtidigt är jag livrädd för att det ska sätta igång.
  • mamma mys

vixan: jag kan också bli lite nervös när jag tänker på den kommande förlossningen, men samtidigt vet jag att när det väl är dax så blir jag så fokuserad på här o nu så nervositeten försvinner så länge allt flyter på som det ska..är mest nervös för att det skulle gå jätte fort o att jag inte hinner in eller att den föds här hemma eller i bilen...men man måste väl tänka att det ändå går bra...blir ju spännande vilket som om det sätter igång innan du ska till bm eller om du hinner åka till bm..du får ju en ny upplevelse vilket som..antingen förlossning eller hinnsvepning;) eller hinnsvepning o sedan förlossning;)

• FruHellström

åh va trött jag blir!!! 

Haft sd under natten, lyckades slumra till vid 3 igen o sen har jag varit vaken sen sambon åkte kl 6, har haft rätt så starka sd ngn timme, men nu efter frukost o så är det borta! Jag vill ju vara utvilad när fisen kommer

Ska till sjukan idag med sonen o hans pappa, sen blir det en sväng på stan o en fika, ska nog strutta lite extra! Men 21:30 har jag inte tid o föda, för då börjar äntligen Hellenius hörna<3

Ang rädslan att det ska dra igång så har jag med haft de tankarna i flera veckor nu, vissa dagar har jag bara velat lägga mig ner o dö, andra dar så vill jag bara ha ut ungen. O den senaste tiden har det varit mer "ut med den" Jag avskyr smärta, men det här e ju en positiv smärta som dessutom är övergående. Man får tokpeppa sig själv. Samtidigt så är man såklart rädd för smärtan och ovissheten, HUR kommer det börja framförallt....?

• mamma mys

fru häll ja det är inte kul när man inte får sova..men som tur är brukar man ju få en adrelalinkick när det drar igång o som tur är brukar vi med svaga tappar inte ha så långa förlossningar....mina tankar går också kring hur det kommer starta....har aldrig haft vattenavgång utan de har tagit hål på mina hinnor...har alltid startat med värkar...