• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • FruHellström
    mamma mys skrev 2011-10-21 08:54:10 följande:
    fru häll ja det är inte kul när man inte får sova..men som tur är brukar man ju få en adrelalinkick när det drar igång o som tur är brukar vi med svaga tappar inte ha så långa förlossningar....mina tankar går också kring hur det kommer starta....har aldrig haft vattenavgång utan de har tagit hål på mina hinnor...har alltid startat med värkar...
    Låter bra med snabb förlossning, FL med sonen va 48 timmar +... Startade med vattenavgång på Tisdagmorgon, sen kom han Torsdag em. Småjobbigt... :/ samtidigt så va det kul, på så vis att jag hade ju inte hunnit packa väskan, så jag står o försöker packa den o mannen stod o plockade fram kläder osv medans jag står o skrattar, och medans jag gör det forsar vattnet i takt med mina skratt, det är tur man har dålig humor!!

Jag har laddat väskan med kexchoklad, mjölkchoklad, cola o kex. Så finns ju lite energi o tugga i sig. 

Hur gör dem när de tar hål på hinnorna? Har värkarna startat o sen har de fått tagit hål? 
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-10-21 09:07:16 följande:
    Låter bra med snabb förlossning, FL med sonen va 48 timmar +... Startade med vattenavgång på Tisdagmorgon, sen kom han Torsdag em. Småjobbigt... :/ samtidigt så va det kul, på så vis att jag hade ju inte hunnit packa väskan, så jag står o försöker packa den o mannen stod o plockade fram kläder osv medans jag står o skrattar, och medans jag gör det forsar vattnet i takt med mina skratt, det är tur man har dålig humor!!

Jag har laddat väskan med kexchoklad, mjölkchoklad, cola o kex. Så finns ju lite energi o tugga i sig. 

Hur gör dem när de tar hål på hinnorna? Har värkarna startat o sen har de fått tagit hål? 
    Haha Frugan vilka sockerkickar du kommer till att få. Hoppas du får en snabbförlossning. Har du inte läst din läxa man ska äta rikligt med kolhydrater så släng ner lite nudlar också =). 

Har också läst att man ska slänga ner lite snacks så jag får väl be mannen köp hem lite sånt. Ett paket Ballerina måste man nog ha. 

Låg och mös med mannen igår men gick inte hela vägen för det är jag inte redo för. Oj vilka värkar jag fick! Men idag märker jag inte av dem.
  • MiScHoOo

Grattis vixan och fru idag är jag lycklig. Kanske en baby kommer idag trotts allt. Håller tummarna det kommer att gå smidigt för dig.

• MeOnFire

här händer inte mycket på bebis fronten. Trycket neråt är större men typ inget mer..
    Vill få as ont nu, även om det skrämmer mig oxå så vill jag ha det gjort. Belöningen är ju fantastisk! Har haft världens huvudvärk nu i 2 dagar :/ så jobbigt o långdraget.

38+0 imorgon..

• vixan
    MeOnFire skrev 2011-10-21 12:07:08 följande:
    här händer inte mycket på bebis fronten. Trycket neråt är större men typ inget mer..
    Vill få as ont nu, även om det skrämmer mig oxå så vill jag ha det gjort. Belöningen är ju fantastisk! Har haft världens huvudvärk nu i 2 dagar :/ så jobbigt o långdraget.

38+0 imorgon..
    Lite lång näsa till oss alla. Jag går in i v39+o imorgon alltså är det en vecka värre för mig =)

• mamma mys

fru hällström: ja de går in med en virknålsliknande sak o har hål på hinnorna så vattnet går....första sonen tog de hål efter att jag väl kommit från toan till sängen med krystvärkar tog totalt 4 h från första känning...andra sonen föddes med intakta hinnor efter 30 min då de inte kunde stoppa värkarna o 3dje sonen tog de hål när jag var nästan fullt öppen o jag ville ha bäckenbotten bedövning direkt efter övergick det i krystvärkar 6 timmar från första känning var han född...

på matfronten i bb väskan med de andra barnen har jag stoppat ner lite godis ,frukt o cocacola men har inte rört det förens efter förlossningen..har liksom inte hunnit med det;) o så är det svårt att äta med lustgasmasken tryckt mot ansiktet;) + att jag lagt i parkeringspengar o lite fick pengar , dusch saker, kläder till mig, kläder till bebis o mössa o filt o kläder till blivande pappan..man vet aldrig vad de råkar ut för under förlossningen..träligt om man spyr ner dom o så har de inget ombyte;)

på förlossningen här finns det ju rätt mkt att dricka..saft, saftsoppa, nyponsoppa, bubbelvatten, jouice...mm...men alltid bra att ha med lite till blivande pappan då de inte får ta av det som finns..eller ja kaffe o så men det kostar för dom... 

• FruHellström

japp, 38 fulla veckor imorrn...

Vi får ett mål till pappan efter bebisen är ute, sen får han äta det vi har med oss , bm tycker med det är konstigt att det inte går o beställa från sjukhusets restaurang, en tallrik till, men nä...
    Jag tror <3 börjar bli lite nervös... han ringer flera ggr/dag och tycker jag ringer alldeles för lite. Sen har han köpt massa ätbart till sig o packat o kollat väskan o så. gullgubben. E ju hans första knodd så han e väl lite hispig<3

Har vart iväg på läkarbesök med sonen idag o hans pappa. Tänkte gå in på Åhlens o kolla ngt tyg till ett babynest, men jag orkade fasen inte. Bebis sparkar o sd till förbannelse, knappt så jag kom in o ut ur bilen :S Usch, nä, nu vill jag ha min bebis hos mig<3<3<3 

Jag blir så nervös över det här med ta hål på hinnor o hinnsvepning o allt vad det är, jag hoppas verkligen jag slipper den biten...

• mamma mys

fru hällström: gullig man du har..tror min kommer bli lika dan han..är ju hans första också men vi får se hur han reagerar,) ja det är konstigt att dom inte kan beställa mat till pappan också..menar det kan ju vara så att man inte hinner packa en massa innan man måste åka in o kanske har man inte hunnit äta o så heller....ja det är en konst att ta sig in i o ur bilen nu..jag har bara någon cm kvar till ratten...att ta hål på hinnorna känns inte, bm stoppar in 2 fingrar o med andra handen håller hon virk nålen sen blir det bara blött;) o hinnsvepning är ju inget du behöver göra...känns som en mindre försiktig gyn undersökning..men är ju inget de kommer tvinga dig till o göra...o du lär ju inte behöva en igång sättning..den kommer säkert innom några dagar o då är alla funderingar borta då är det ju bara att följa kroppens signaler..det kommer gå bra o sen har du ditt lilla <3 hos dig:)

30+2 idag o har haft lite sd som gör att det känns som tryck o gör att det känns tung andat..men det beror säkert på uvin..men den värsta smärtan har gett sig så det verkar som att tabletterna gör nytta...o jag menar vul som jag gjorde igår visade ju på oförändrad tapp o så ska jag ju träffa min läkare på måndag o få klipptid:D längtar:D 

• vixan
    mamma mys skrev 2011-10-21 18:34:19 följande:
    fru hällström: gullig man du har..tror min kommer bli lika dan han..är ju hans första också men vi får se hur han reagerar,) ja det är konstigt att dom inte kan beställa mat till pappan också..menar det kan ju vara så att man inte hinner packa en massa innan man måste åka in o kanske har man inte hunnit äta o så heller....ja det är en konst att ta sig in i o ur bilen nu..jag har bara någon cm kvar till ratten...att ta hål på hinnorna känns inte, bm stoppar in 2 fingrar o med andra handen håller hon virk nålen sen blir det bara blött;) o hinnsvepning är ju inget du behöver göra...känns som en mindre försiktig gyn undersökning..men är ju inget de kommer tvinga dig till o göra...o du lär ju inte behöva en igång sättning..den kommer säkert innom några dagar o då är alla funderingar borta då är det ju bara att följa kroppens signaler..det kommer gå bra o sen har du ditt lilla <3 hos dig:)

30+2 idag o har haft lite sd som gör att det känns som tryck o gör att det känns tung andat..men det beror säkert på uvin..men den värsta smärtan har gett sig så det verkar som att tabletterna gör nytta...o jag menar vul som jag gjorde igår visade ju på oförändrad tapp o så ska jag ju träffa min läkare på måndag o få klipptid:D längtar:D 
    Lämna nu urinprov minst en gång i månaden så att FL inte sätter igång.
  • Trassel
    Viola,
     Tack! Det var i Jönköpings-Posten men repet var hämtat från SmålandsTidningen. Tyvärr tyvärr tyvärr finns vi inte på nätet men om du vill kan jag säkert fixa en tidning och skicka till dej?

Så spännande att läsa om er nu som ar klippt och att det faktiskt inte kan vara många veckor/dagar kvar nu!
    Inte så lite avundsjuk alls!!!!
    Jag har också funderat lite på hur det blir efter klipp ( om allt går fint ) och hur det kan tänkas sätta igång osv jämförelsevis nu med Sander. Nu är det ju ändå mindre veckor kvar än vad jag har gått och sist så räknade jag nästan ner lite istället för räkna veckan... bara 17 veckor kvar......
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008