• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MiScHoOo
    vixan skrev 2011-10-24 11:40:58 följande:
    Ingen bebis här inte. Bf på fredag så hon har ju några dagar på sig =). 

Håller vi tummarna för en klipptid idag då mamma mys. 

jag ska stå ut till fredag, håller tummarna ni får en fin förlossning
  • snalmums

det har varit väldigt tyst från fru hellström nu, har det kommit någon bebis tro? Flört

lilltjejen kom den 29 augusti
  • violatricolor

Åh jag blir så stressad och ledsen av hur rörigt det är ibland på min spec.mvc. Tänker hela tiden att de har så många patienter att de nätt och jämt hinner med men jag blir ju inte mindre stressad för det. Jag fick cerklaget den 12/10 och skulle få en återbesökstid denna vecka, sa läkaren, men har inte fått någon och läkarens tidbok är full så jag vet inte när eller hos vem jag får det. Eftersom de sa att jag skulle få tid denna vecka så kändes det ju viktigt. Jag är ju jätterädd att skjuta upp en kontroll och att det ska få ödesdigra konsekvenser. Dessutom är jag inte sjukskriven utan pluggar 100 % och det är ganska krävande kurs just nu med arbete i par och vi ska boka in möten med en massa olika människor så det hade varit bra om jag åtminstone visste när jag har mina läkartider... Jag blir verkligen skitstressad av detta.

Nu var jag på akutmottagningen förra veckan och mätte tappen pga sammandragningar och då mätte hon den till 45 mm men jag tror inte riktigt på det för hon verkade lite osäker så jag vill gärna få den mätt av någon av de två läkare som mätt den tidigare. Den har tidigare legat på 38-39 mm och dagen för cerklageinsättningen låg den på 35. Vet inte om den kan öka så mycket bara så där? 

• Trassel
    Viola,
    det förstår jag om du blir stressad av det!! Antar att du ringt och hört med dom eller kunde du få en "akuttid", kanske på förlossningen?  Säg nästa gång du träffar din läkare och BM att du vill ha en graviditetsplan så du vet när dina inbokade besök är!
    Ang mätningen på akuten så visst kan den bli längre men det beror lite på vilken maskin de mäter med, och hur du ligger och vem det är som mäter. Men måttet var ju i alla fall åt det långa hållet istället för tvärtom och det är ju bra!
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • mamma mys

då har jag kommit hem från kontrollen..allt såg bra ut o fick ett nytt sjukintyg men bara till slutet på nov...så ska söka havandeskapspenning sista månaden..o så fick jag en ny tid för kontroll:( 7 nov så ingen klipptid än:( suck... men men går ju åt rätt håll iaf....

• violatricolor
    Trassel skrev 2011-10-24 14:32:49 följande:
    Viola,
    det förstår jag om du blir stressad av det!! Antar att du ringt och hört med dom eller kunde du få en "akuttid", kanske på förlossningen?  Säg nästa gång du träffar din läkare och BM att du vill ha en graviditetsplan så du vet när dina inbokade besök är!
    Ang mätningen på akuten så visst kan den bli längre men det beror lite på vilken maskin de mäter med, och hur du ligger och vem det är som mäter. Men måttet var ju i alla fall åt det långa hållet istället för tvärtom och det är ju bra!
    Jo, det är bra att måttet var åt det långa hållet! Ja, det är det jag tänker, att det beror lite på vem som mäter, så jag vill gärna att någon som mätt tidigare ska mäta, helst den läkare som satte cerklaget.

Jag var ju inne akut förra veckan så det känns inte som om det behövs igen om jag inte börjar få mer sammandragningar eller smärta.

Ja, jag vill verkligen ha en plan. Blir skitstressad av detta. 
  • MiScHoOo
    violatricolor skrev 2011-10-24 14:06:40 följande:
    Åh jag blir så stressad och ledsen av hur rörigt det är ibland på min spec.mvc. Tänker hela tiden att de har så många patienter att de nätt och jämt hinner med men jag blir ju inte mindre stressad för det. Jag fick cerklaget den 12/10 och skulle få en återbesökstid denna vecka, sa läkaren, men har inte fått någon och läkarens tidbok är full så jag vet inte när eller hos vem jag får det. Eftersom de sa att jag skulle få tid denna vecka så kändes det ju viktigt. Jag är ju jätterädd att skjuta upp en kontroll och att det ska få ödesdigra konsekvenser. Dessutom är jag inte sjukskriven utan pluggar 100 % och det är ganska krävande kurs just nu med arbete i par och vi ska boka in möten med en massa olika människor så det hade varit bra om jag åtminstone visste när jag har mina läkartider... Jag blir verkligen skitstressad av detta.

Nu var jag på akutmottagningen förra veckan och mätte tappen pga sammandragningar och då mätte hon den till 45 mm men jag tror inte riktigt på det för hon verkade lite osäker så jag vill gärna få den mätt av någon av de två läkare som mätt den tidigare. Den har tidigare legat på 38-39 mm och dagen för cerklageinsättningen låg den på 35. Vet inte om den kan öka så mycket bara så där? 

jag rekommenderar dig att ringa. tyvärr kan det vara ¨så att dem har glömt bort dig helt enkelt. angående etappen så låg min som minst på 2,7 och en och en halv vecka senare på 4,5 och jag trodde aldrig att den skulle växa så mycket, men tydligen gör det. Har du fått vanlig cerklage och du får röra dig så pass mycket i alla fall?!!
  • MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-10-24 15:02:09 följande:
    då har jag kommit hem från kontrollen..allt såg bra ut o fick ett nytt sjukintyg men bara till slutet på nov...så ska söka havandeskapspenning sista månaden..o så fick jag en ny tid för kontroll:( 7 nov så ingen klipptid än:( suck... men men går ju åt rätt håll iaf....

skönt att det såg bra ut och det är huvudsaken. varför kunde dem inte sjukskriva dig sista månaden? lite jobbigt med massa pappers arbete...

Min läkarintyg tar slut mitten av nästa månad också, vet dock inte om han eller hon förlänger den, men jag tror inte det blir några problem.  
  • mamma mys

mischooo: ja man kan ju inte vara sjukskriven för risk för prematur födsel sista månaden då det inte är någon risk för bebisen att födas då..då de räknas som fullgångna då....var lite därför läkaren ville att jag skulle komma om 2 veckor igen för att se hur det är med fogarna eller andra besvär för eventuell sjukskrivning för det..men läkaren trodde inte det skulle vara några problem för mig med havandeskaps penning pga mitt jobb..

har haft en del jobbiga sd idag..men läkaren sa också att det är normalt iom att jag börjar komma en bit på väg nu o att hon tror fortfarande inte att jag kommer gå längre än med min senaste son vilket var vecka 38..