• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Schäfer
    DevilsDaughter skrev 2010-10-07 09:46:45 följande:
    Hej
    Jag funderade lite på det att om det bara har börjat att påverka liite på cervix, kan de se det då? De vet ju inte hur lång den var från början.. Eller ser de det på något annat sätt?

Man kan mäta cervix med vul och så kan läkaren titta på hur den ser ut och känns med en vanlig gyn-undersökning. Med vul kan man även se om man börjat öppna sig inifrån!
    Man måste ju börja någonstans så om man har misstanke om att något är på gång får man säkert återbesökstid och då har man nått att jämföra med!
    Men framför allt, om du har så kraftiga sammandragningar så finns det medicin mot det!

• DevilsDaughter

Ok, men får man återbesök till akuten? För det finns inga tider nånannanstans.. Visste inte att det fanns medicin mot det.. Få se hur jag gör idag, när jag åker in, kanske väntar på en sammandragning som MVC sa, ska till MVC och lämna ett urinprov för att kunna utesluta UVI.

• Schäfer
    DevilsDaughter skrev 2010-10-07 09:56:56 följande:
    Ok, men får man återbesök till akuten? För det finns inga tider nånannanstans.. Visste inte att det fanns medicin mot det.. Få se hur jag gör idag, när jag åker in, kanske väntar på en sammandragning som MVC sa, ska till MVC och lämna ett urinprov för att kunna utesluta UVI.
    Uvi är ju en vanlig orsak till sammandragningar och oftast enkelt behandlat!
    Återbesöket får man vanligen till en läkare på kvinnokliniken, men såklart olika från sjukhus till sjukhus.
  • DevilsDaughter

Ok, hoppas på UVI då! Fick en sammandragning nu, tycker inte att de borde komma så här med jämna mellanrum under hela dagen om allt vore ok.. Åker in efter att ha kollat urinprov, man får svar på urinprovet direkt va?

• Schäfer
    DevilsDaughter skrev 2010-10-07 10:03:29 följande:
    Ok, hoppas på UVI då! Fick en sammandragning nu, tycker inte att de borde komma så här med jämna mellanrum under hela dagen om allt vore ok.. Åker in efter att ha kollat urinprov, man får svar på urinprovet direkt va?
    Har aldrig haft problem med uvi, men jag har för mig att det ska odlas!?
    Lycka till!
  • DevilsDaughter

Jag har haft UVI en eller två gånger, men kommer faktiskt inte ihåg om jag fick svar direkt då.. Ja trodde att det var som när man kollar tex halsfluss att de ser på en sticka eller något.. Men det är möjligt att det ska odlas. Ska googla lite.

• DevilsDaughter

Verkar som att man kan se om man har bakterier i urinen genom ett enkelt prov och så gör man en odling för att se vilka bakterier det är..

• Schäfer
    DevilsDaughter skrev 2010-10-07 10:10:00 följande:
    Verkar som att man kan se om man har bakterier i urinen genom ett enkelt prov och så gör man en odling för att se vilka bakterier det är..
    Lycka till!
  • MagdaA
    DevilsDaughter: jag tycker absolut att du ska åka in för en koll. att dom inte kan hitta nån tid alls förns om en månad är skitsnack. dom kan alltid sätta in dig på en jourtid, då kan du få vänta länge, men det brukar ofta lösa sig. var bor du? vilket sjukhus tillhör du? kom ihåg att du även kan söka på andra sjukhus, du har rätt till vård!

när jag förlorade min dotter i vecka 20 så kände jag INGENTING! Kanske att jag hade lite små sammandragningar, men inget märkvärdigt, ingen speciell tyngdkänsla heller. däremot rikliga flytningar, som i efterhand visat sig vara slemproppen. Det kan du ju försöka hålla koll på, flytningar alltså, om de blir annorlunda.

Jag håller alla tummar och hoppas att allt ser bra ut. åk till akuten. KRÄV en cervixmätning och om allt ser bra ut nu, kräv att få en tid om 2-3 veckor så att dom kan mäta och jämföra.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • MagdaA

jag har ju glömt att lämna rapport från gårdagens läkarbesök. Allt såg fint ut! Nästan så jag borde hoppa av den här tråden, men jag hänger kvar, hoppas det är ok? Hon mätade flera ggr, tappen låg kring 45 mm och däröver. Känns mycket konstigt, men såklart bra! Har tid för nästa koll på torsdag nästa vecka, det blir sista kollen hos min ordinarie läkare innan han går i pension. Känns lite tråkigt att han slutar, men jag gissar att han kommer hoppa in och jobba endel ändå. dom brukar ju ha svårt att sluta helt dom där gamla rävarna

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
Svar på tråden Cerclage?