• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Niinis
    Schäfer skrev 2010-10-05 16:46:30 följande:
    Jag tror de flesta INTE är sängliggande!
    MagdaA skrev 2010-10-05 15:26:19 följande:
    Såg att Dallis loggat ut. Hoppas det går bra för henne. Nån som vet hur långt gången hon är? Syntes inte på hennes presentation.
    Vet inte exakt, men hade hon inte fått tid för klipp om ett par veckor så gissar på v.35!? Håller tummarna!!!Usch, läskigt det där... Har ju också fått höra att man märker det eftersom det börjar blöda
    för jag kommer vara hemma med min minsting på dagarna, men ska ta det lugnt. Försöka bära enstaka gång bara (hon kan gå bra själv nu) men vid blöjbyte kan det ju vara svårt. Sen måste jag röra mig lite grann försiktigt, gå till närliggande lekplats och sitta där, eller öppna förskolan som ligger här bredvid. vid veckor som är mest kritiska kanske mannen kan få ledigt. Men jag undrar om det överhuvudtaget kan hålla då? eller är det då dumt att änns riskera, om man redan nu vet att man inte kan mest ligga/sitta?
  • MagdaA
    Niinis skrev 2010-10-05 17:53:40 följande:
    för jag kommer vara hemma med min minsting på dagarna, men ska ta det lugnt. Försöka bära enstaka gång bara (hon kan gå bra själv nu) men vid blöjbyte kan det ju vara svårt. Sen måste jag röra mig lite grann försiktigt, gå till närliggande lekplats och sitta där, eller öppna förskolan som ligger här bredvid. vid veckor som är mest kritiska kanske mannen kan få ledigt. Men jag undrar om det överhuvudtaget kan hålla då? eller är det då dumt att änns riskera, om man redan nu vet att man inte kan mest ligga/sitta?
    det var ju så jag levde. gick lite, men inga långa sträckor. ett tips. börja träna tösen redan nu på att klättra med hjälp. ha en pall/trappstege vid skötbordet. likadant i och ur sängen, i och ur badkaret osv. på dagis har dom ju ofta en "stege" upp till skötbordet där 1-åringarna får lära sig klättra (med frökens hjälp) för att inte fröknarna ska lyfta alla barn upp å ner.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Schäfer
    Niinis: har du haft förebyggande cerklage tidigare? Hur var utvecklingen? (kommer inte ihåg om du fick för att du öppnat dig eller om det var förebyggande förra gången och hur det utvecklade sig?)
    Jag tycker du ska ta upp detta med en läkare som kan ge dig svar utefter din historia. Allra bäst vet ju såklart "vår professor" eftersom hon känner till din historia.
    Du måste ju inte boka tid hos henne, boka ett telefonmöte med henne och ta upp din situation och se vad hon säger innan du tar några beslut själv!?

Det finns ju de som varit sängliggande och allt har hållit sig lugnt och då har man i en kommande graviditet fått röra på sig med cerklage. I många fall räcker det med stödet som cerklaget ger!
    Jag var sängliggande, men min cervix minskade och jag började öppna mig trots sängliggning så på mig är dom övertygade om att jag inte kan bära ett barn utan båda ordinationerna!
    Men som sagt, detta tycker jag att du ska prata med en läkare om! *kram*
  • PennyJenny
    Schäfer skrev 2010-10-05 16:48:58 följande:
    PennyJenny: Btw, hur mår din kille?
    Är det ok om jag frågar hur det gick med din livmoder efter kejsarsnittet? Får/kan du bära fler barn?
    Jodå han mår fint :) Hemsjukvården var här idag och vägde och mätte honom. 2310 gram och 45 cm bebis har jag nu :D

Min livmoder och urinblåsa var i mycket dåligt skick när de öppnade. Men dr har sagt att jag kan bli gravid igen om jag vill men de rekommenderar det inte. Och som jag känner nu så känner jag att det får vara bra. Jag har fått 4 barn varav en ängel så rent mentalt orkar jag inte fler graviditeter. Vi höll ju på att förlora sonen nu också och jag orkar aldrig ligga i så många månader igen med all ovisshet. Läkarna sa att de var ingen som vågade tro att det skulle gå vägen men det gjorde det mot alla odds och att jag kom undan med blotta förskräckelsen. Så nej... inga mer bebisar här :(
  • Niinis
    Schäfer skrev 2010-10-05 18:30:39 följande:
    Niinis: har du haft förebyggande cerklage tidigare? Hur var utvecklingen? (kommer inte ihåg om du fick för att du öppnat dig eller om det var förebyggande förra gången och hur det utvecklade sig?)
    Jag tycker du ska ta upp detta med en läkare som kan ge dig svar utefter din historia. Allra bäst vet ju såklart "vår professor" eftersom hon känner till din historia.
    Du måste ju inte boka tid hos henne, boka ett telefonmöte med henne och ta upp din situation och se vad hon säger innan du tar några beslut själv!?

Det finns ju de som varit sängliggande och allt har hållit sig lugnt och då har man i en kommande graviditet fått röra på sig med cerklage. I många fall räcker det med stödet som cerklaget ger!
    Jag var sängliggande, men min cervix minskade och jag började öppna mig trots sängliggning så på mig är dom övertygade om att jag inte kan bära ett barn utan båda ordinationerna!
    Men som sagt, detta tycker jag att du ska prata med en läkare om! *kram*
    sist var det akut cerklage i v.17 då jag öppnat mig rejält, sen sängläge hela graviditeten, och min tapp blev bättre, från 4mm var den till sist 3cm!! så den började först minkas i v. 34 eller nåt, men väldigt sakta, så jag gick ju till v.39+4. Men jag rörde på mig hemma från v.30 och uppåt, lite grann iallafall. Tyvärr tror jag att vår professor skulle säga sängläge ändå för så lät det verkligen sist. Och redan sist var det andra läkare som sa till mig att jag kunde röra mig lite, men hon var väldigt strikt med att jag inte skulle göra det. Så jag tror hon ofta tänker, cerklage ja då är det sängläge också som gäller. När började du öppna dig trots sängläge?
  • Niinis
    MagdaA skrev 2010-10-05 18:24:12 följande:
    det var ju så jag levde. gick lite, men inga långa sträckor. ett tips. börja träna tösen redan nu på att klättra med hjälp. ha en pall/trappstege vid skötbordet. likadant i och ur sängen, i och ur badkaret osv. på dagis har dom ju ofta en "stege" upp till skötbordet där 1-åringarna får lära sig klättra (med frökens hjälp) för att inte fröknarna ska lyfta alla barn upp å ner.
    jag har inget skötbord längre, men ska försöka det jag kan för att minska alla lyft! Tack för tipsen!
  • Schäfer
    Niinis: jag känner tre till som gått hos henne och ingen av de har varit sängliggande - bara du och jag som jag vet! Eller bara jag med förebyggande cerklage. Det är ju väldigt stor skillnad på akut och förebyggande cerklage!
    Min cervix började minska redan i v.23-24 (om jag minns rätt, kan diffa på någon vecka) och jag började öppna mig innifrån i v.30. Tidig vattenavgång är ju också ett tecken på försvagad cervix och mitt vatten gick i v.35+

Kom ihåg att det är ju alltid Du som bestämmer i slutändan och det finns inget som hindrar Dig att försöka med att vara uppe på det sätt som du skriver. Du har rätt till vård oavsett! Om du gör kontinuerliga undersökningar så kan man ju omvärdera längre fram om det skulle behövas! Jag håller verkligen tummarna för Er!
  • DevilsDaughter

Hej
    Jag skrev här för ett tag sedan om att jag hade koniserats men inte fick tid till kontroller under graviditeten eftersom läkaren tyckte att det var onödigt trots att spec-läkaren sagt att jag behöver det om jag skulle bli gravid. Jag har nu gått 14 veckor och kämpat/tjatat för att få fler tider för kontroll av tappen men NEJ, de kommer göra en kontroll i v 28 men inget mer. Finns inga tider till det någonstans.

Jag har nu börjat få sammandragningar varje dag, kanske 4-5 om dagen. De gör inte ont men en del är kraftiga så att det strålar ner i benen. Magen blir hård och jag får mensvärk.  Om jag står/går en längre stund så får jag en kraftig tyngdkänsla neråt som faktiskt gör ont mellan benen, något som jag i tidigare graviditeter fått i slutet när det blir tungt. Jag tycker att sammandragningarna blir starkare för varje dag och igår så tog en verkligen andan ur mig. Därför har jag ringt till MVC idag och berättat om detta. Hon tyckte att jag definitivt var i behov av en läkartid men att det inte finns en enda ledig tid förren om en månad! Och hon sa att om det fortsätter idag så får jag åka in till akuten. Hon sa att det inte var normalt att känna detta såhär tidigt, v 20 ok, men inte v 15. Hon sa att det är viktigt att jag kollar upp så att det inte "händer" någonting.

Ni i denna tråden verkar ha koll på sådant här. Kan detta vara ett tecken på att det inte är som det ska eller kan man ha såhär ändå, trots att allt är normalt?

• Schäfer
    DevilsDaughter skrev 2010-10-07 09:39:08 följande:
    Hej
    Jag skrev här för ett tag sedan om att jag hade koniserats men inte fick tid till kontroller under graviditeten eftersom läkaren tyckte att det var onödigt trots att spec-läkaren sagt att jag behöver det om jag skulle bli gravid. Jag har nu gått 14 veckor och kämpat/tjatat för att få fler tider för kontroll av tappen men NEJ, de kommer göra en kontroll i v 28 men inget mer. Finns inga tider till det någonstans.

Jag har nu börjat få sammandragningar varje dag, kanske 4-5 om dagen. De gör inte ont men en del är kraftiga så att det strålar ner i benen. Magen blir hård och jag får mensvärk.  Om jag står/går en längre stund så får jag en kraftig tyngdkänsla neråt som faktiskt gör ont mellan benen, något som jag i tidigare graviditeter fått i slutet när det blir tungt. Jag tycker att sammandragningarna blir starkare för varje dag och igår så tog en verkligen andan ur mig. Därför har jag ringt till MVC idag och berättat om detta. Hon tyckte att jag definitivt var i behov av en läkartid men att det inte finns en enda ledig tid förren om en månad! Och hon sa att om det fortsätter idag så får jag åka in till akuten. Hon sa att det inte var normalt att känna detta såhär tidigt, v 20 ok, men inte v 15. Hon sa att det är viktigt att jag kollar upp så att det inte "händer" någonting.

Ni i denna tråden verkar ha koll på sådant här. Kan detta vara ett tecken på att det inte är som det ska eller kan man ha såhär ändå, trots att allt är normalt?
    Hej, det är helt omöjligt att svara på hur eller om det påverkar din cervix. Jag skulle ABSOLUT åka in till akuten och kolla upp det! Hellre en gång för mycket än en gång för lite....
    Dåligt att du får så lamt bemötande på mvc
    Lycka till!
  • DevilsDaughter

Hej
    Jag funderade lite på det att om det bara har börjat att påverka liite på cervix, kan de se det då? De vet ju inte hur lång den var från början.. Eller ser de det på något annat sätt?

Svar på tråden Cerclage?