Schäfer skrev 2010-10-05 18:30:39 följande:
Niinis: har du haft förebyggande cerklage tidigare? Hur var utvecklingen? (kommer inte ihåg om du fick för att du öppnat dig eller om det var förebyggande förra gången och hur det utvecklade sig?)
Jag tycker du ska ta upp detta med en läkare som kan ge dig svar utefter din historia. Allra bäst vet ju såklart "vår professor" eftersom hon känner till din historia.
Du måste ju inte boka tid hos henne, boka ett telefonmöte med henne och ta upp din situation och se vad hon säger innan du tar några beslut själv!?
Det finns ju de som varit sängliggande och allt har hållit sig lugnt och då har man i en kommande graviditet fått röra på sig med cerklage. I många fall räcker det med stödet som cerklaget ger!
Jag var sängliggande, men min cervix minskade och jag började öppna mig trots sängliggning så på mig är dom övertygade om att jag inte kan bära ett barn utan båda ordinationerna!
Men som sagt, detta tycker jag att du ska prata med en läkare om! *kram*
sist var det akut cerklage i v.17 då jag öppnat mig rejält, sen sängläge hela graviditeten, och min tapp blev bättre, från 4mm var den till sist 3cm!! så den började först minkas i v. 34 eller nåt, men väldigt sakta, så jag gick ju till v.39+4. Men jag rörde på mig hemma från v.30 och uppåt, lite grann iallafall. Tyvärr tror jag att vår professor skulle säga sängläge ändå för så lät det verkligen sist. Och redan sist var det andra läkare som sa till mig att jag kunde röra mig lite, men hon var väldigt strikt med att jag inte skulle göra det. Så jag tror hon ofta tänker, cerklage ja då är det sängläge också som gäller. När började du öppna dig trots sängläge?