• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Maria3
    Schäfer skrev 2010-10-24 14:39:09 följande:
    Maria3: tidig vattenavgång tillhör ju även det symptomen för försvagad cervix - även om det brukar ske tidigare!
    Men hur länge får du ligga utan fostervatten?
    Chanserna för barn födda i v.30 är absolut BRA! Lycka till! Håll oss gärna uppdaterade!
    Tack för svar. Var på ul ganska nyligen och de kunde se att det fanns lite fostervatten men det var väldigt lite. Vet inte hur länge det får vara så men hon trodde inte att jag skulle förbli gravid så länge till. Viktmässigt låg barnet bra, förväntad vikt var 1566g och beräknad 1570g så bebisen var 4 gram tyngre =) Men det är ju bara en uppskattning och det kan diffa +- 10% om inte mer.

Ska försöka få prata med en läkare ang, orsaken till varför det blir som det blir. Det togs en massa prover i går och det lär dröja några dar tills svaren kommer. Kanske finns en annan förklaring än livmodertappen. Angående att livmodertappen skulle bli mer försvagad efter varje förlossning är väl endå inte uteslutet. Känns logiskt att det skulle kunna vara så med tanke på att den utsätts för ganska mkt. Har en till son som är född 01- som kom i v 39+5 och detta var innan koniseringen... ja vilket som så kommer jag vara på bm och läkarna vid en eventuell ny graviditet.
  • Niinis
    MagdaA skrev 2010-10-24 17:43:46 följande:
    haft mer sd än vanligt även idag känns inge kul alls. har koll på onsdag men tänkte ringa specen redan i morgonbitti. rädd att tappen ska börja påverkas.
    kram! Jag hade EN MASSA sammandragningar i v.22-25 , därför blev jag inlagd till och med, men det var ingen påverkan på tappen tack och lov trots att jag kunde svurit på att det var så! Men jag hade cerklage. bra att du kollar upp det, hoppas allt ser bra ut vännen!
  • Niinis

väntar bara på min läkartid som är den 27 okt, på onsdag. Hoppas på en vettig läkare som kan ge mig lite svar på en del frågor. Känner mig väldigt nere annars, undrar om jag håller på att bli deprimerad? är för mkt just nu känns det som, och graviditeten känns bara jobbig och oroande just nu, har ingen hopp om att det ska gå vägen Gråter pga omständigheter som att jag måste ta hand om min 1 åring också, kan inte bli sängliggande, ush min stora skräck! vill inte förlora hennes andra år!

ibland blir man så arg över att behöva ha ett sånt här problem, och INGEN i min familj/släkt har det heller, jag har inte opererats eller liknande heller. Blää för allt idag Skrikandes

med sonen går det ok! på skolan märker de inte av hans adhd, och inte heller utredarna märkte personligen på honom, men de satte ändå en diagnos? men vi är ganska säkra, så mkt stämmer. Och nu får han ju extra hjälp och uppmärksamhet i skolan, så det behöver han i vilket fall som helst då han är extrem prematur och är lite efter i vissa saker, men extrahjälp skulle han aldrig få utan diagnos. men men, man märker väll mer i ettan och framåt. Han är ju intensiv, men vi klarar det precis Skrattande

• MagdaA

Niinis: ingen i min familj el släkt har heller haft problem, så ingen kan riktigt sätta sig in i situationen. Min mamma har gått över 10-14 dagar med mig och alla mina syskon, 7 graviditeter. Min storasyster har 4 barn, hon har fått just kring BF el inom nån vecka efter. Helt vanliga graviditeter utan större problem, lite foglossningar men i övrigt helt ok. Man känner sig verkligen utsatt,a tt man fått ta all "skit".

Försök att ha en lite mer positiv inställning. RIsken att du blir sängliggandes är ju väldigt liten om du nu får hjälp i tid och ett cerklage förebyggande medan tappen ännu är lång och fin. KRAM!!! Kämpa på! Jag förstår att det är riktigt tungt, jag mådde själv skit under första tiden av grav, fram till vecka 20 ungefär, sen har det börjat gå betydligt bättre.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • SaraDK

Nu bär det av till sjukhuset för insättning av cerklage i eftermiddag... Ska ligga över till imorgon, så jag uppdaterar er när jag har vilat ut och kommit hem igen!

• Niinis
    MagdaA skrev 2010-10-25 08:16:31 följande:
    Niinis: ingen i min familj el släkt har heller haft problem, så ingen kan riktigt sätta sig in i situationen. Min mamma har gått över 10-14 dagar med mig och alla mina syskon, 7 graviditeter. Min storasyster har 4 barn, hon har fått just kring BF el inom nån vecka efter. Helt vanliga graviditeter utan större problem, lite foglossningar men i övrigt helt ok. Man känner sig verkligen utsatt,a tt man fått ta all "skit".

Försök att ha en lite mer positiv inställning. RIsken att du blir sängliggandes är ju väldigt liten om du nu får hjälp i tid och ett cerklage förebyggande medan tappen ännu är lång och fin. KRAM!!! Kämpa på! Jag förstår att det är riktigt tungt, jag mådde själv skit under första tiden av grav, fram till vecka 20 ungefär, sen har det börjat gå betydligt bättre.
    tack för dina ord, de hjälpte verkligen {#emotions_dlg.flower}
  • Liisa

Hamnade in här av en slump.....men vad kul att se lite välbekanta nick....roligt att det väntas småsyskon
    Själv är jag oxå ganska nyplussad så....hör väl inte hemma här egentligen då jag inte behöver cerklage vad jag vet men var bara tvungen att  säga "hej"

Alexander & Rasmus 9/7-06, Linus 24/4-07 & Theo 6/2-09
  • Schäfer
    Liisa skrev 2010-10-25 08:28:48 följande:
    Hamnade in här av en slump.....men vad kul att se lite välbekanta nick....roligt att det väntas småsyskon
    Själv är jag oxå ganska nyplussad så....hör väl inte hemma här egentligen då jag inte behöver cerklage vad jag vet men var bara tvungen att  säga "hej"
    Heeeeej vännen!!! Så glad jag blir att "se" dig GRATTIS till ny graviditet!!! Hoppas allt är bra! *kram*
    SaraDK skrev 2010-10-25 08:25:33 följande:
    Nu bär det av till sjukhuset för insättning av cerklage i eftermiddag... Ska ligga över till imorgon, så jag uppdaterar er när jag har vilat ut och kommit hem igen!
    Lycka till!!!

Niinis: träffar du professorn?
    Skönt att ni fått en diagnos och extra stöd till sonen!
  • Niinis
    lycka till!!
  • Niinis
    Schäfer skrev 2010-10-25 09:39:39 följande:
    Heeeeej vännen!!! Så glad jag blir att "se" dig GRATTIS till ny graviditet!!! Hoppas allt är bra! *kram*
    Lycka till!!!

Niinis: träffar du professorn?
    Skönt att ni fått en diagnos och extra stöd till sonen!
    nej det är SÖS jag valde, för det ligger mycket närmare för oss, och då vi inte har bil är det verkligen jätte viktigt om jag blir inlagd. Sen tror jag att jag nu själv har så pass mkt information om mina problemområden osv som jag lärde mig sist jag var gravid så det bör nog räcka att gå till sös. Men vem läkaren är och hur kunnig denna är återstår att se! Är mest orolig över insättandet av cerklage, för vad jag förstått sätts mångs fler på KS och där satte jag ju mitt sist, hoppas de är kunniga här ändå...