• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Schäfer
    Maria3: Hej, jag har också hört att vid försvagning så visar det sig tidigare (v,18-24 har dom sagt till mig).
    Har du "pyspunka" eller har allt vatten gått och hinnorna är sönder? Har du börjat öppna dig?

SaraDK: har du inte blivit erbjuden ryggmärgsbedövning?
    Jag gissar att man inte vill söva karo då hon fortfarande är så tidigt i graviditeten. När jag träffade narkosläkaren så sa han att man hellst skulle ha kommit till v.14 innan man söver. Innan denna vecka rekommenderar man ryggmärgsbedövning - som för övrigt innebär mindre risker än sövning...
    Jag var i v.14+6 när jag fick mitt cerklage och jag valde sövning, men hade narkosläkaren fått bestämma så hade det blivit ryggmärgsbedövning...
    MagdaA skrev 2010-10-23 23:52:27 följande:
    men om du är vaccinerad mot svininfluensan så ska du ju inte behöva vaccinera dig i år... fast de kanske du inte hade tänkt heller?

.
    Jag vet inte vad jag tänker... Har aldrig vaccinerat mig mot "vanliga" influensan och heller aldrig fått influensan innan... Blir sällan sjuk överhuvudtaget! Men förra året vaccinerade jag mig mot svininfluensan eftersom vi skulle åka till USA mitt i "högtoppen" och pga att syrran har en extremprematur.
    Nu blev jag osäker när jag läste om HongKong-stammen i årets influensa som är väldigt aggressiv och när "toppen" kommer är man (förhoppningsvis) i senare graviditet och därmed mer känslig...
    Sen blir jag orolig pga slapptappen och hur den skulle klara av en kraftig influensa? En vanlig förkylningshosta skulle ju kunna få en att öppna sig liksom Obestämd
    Ska självklart ta upp det med min läkare, men är nyfiken på hur ni andra tänker och resonerar!?
  • Maria3

Hej och tack för svaret. Läkarna har ej velat undersöka om jag är öppen pga infektionsrisken. Ingen pyspunka här inte utan jag låg i soffan och såg på film när det helt plötsligt bara sa pang och vattnet forsade. Sprang till toa och det bara rann ur mig. När det tog slut kom det inte så mkt mer. På ul kunde de konstatera att det inte fanns några fickor med vatten inne i livmodern. Förra gången var det mer pyspunka, olika det där. Tycker också att det låter lite sent om det vore försvagad livmodertapp, men den kanske bara är lite försvagad och blir mer försvagad för varje graviditet!? massa tankar som snurrar =)

Fick lite starkare sammandragningar för nån timma sen, fick bricanylspruta och nu har det lugnat ner sig. Men vad jag har förstått så klarar de flesta barn födda i v 30 ganska bra!?

Tack än en gång.

• Schäfer
    Maria3: tidig vattenavgång tillhör ju även det symptomen för försvagad cervix - även om det brukar ske tidigare!
    Men hur länge får du ligga utan fostervatten?
    Chanserna för barn födda i v.30 är absolut BRA! Lycka till! Håll oss gärna uppdaterade!
  • MagdaA
    Maria3: som jag förstått blir inte tappen mer försvagad för varje graviditet, utan snarare är det väldigt individuellt mellan graviditeterna. jag t ex fick ceklage vecka 20 förra gången då man såg att det började ge efter. nu är jag i vecka 24 och har inte behövt knyta åt ännu...
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Thalis
    MagdaA skrev 2010-10-24 15:47:50 följande:
    Maria3: som jag förstått blir inte tappen mer försvagad för varje graviditet, utan snarare är det väldigt individuellt mellan graviditeterna. jag t ex fick ceklage vecka 20 förra gången då man såg att det började ge efter. nu är jag i vecka 24 och har inte behövt knyta åt ännu...
    Fast tappen kan bli försvagad för varje förlossning, och det kanske är var Maria menar.....?
    Snart mamma- igen!!
  • karo

Jag skulle nog gärna vilja bli sövd men det har aldrig varit prat om det.. Börjar att bli riktigt nervös nu för ryggbedövningen. Känns som att jag kommer blie en "barnrumpa" som ligger och vägrar  och inte låter någon röra migSkäms
    På erat förberedande samtal träffa ni då de på NARKOS som skulle utföra bedövning/sövning, det har inte jag gjort. Utan först träffa gynläkare (inte han som ska göra cerclaget) som gjorde undersökning och undra om jag hade några frågor, Sen fick jag träffa en BM som tog blodprov kolla även blodtrycket. Hon tala om när jag skulle infinna mig på avd, samt gav instruktioner på Hibiscrub dusch...

En mycket nervös Karolina.....

• Thalis
    karo skrev 2010-10-24 16:04:02 följande:

Jag skulle nog gärna vilja bli sövd men det har aldrig varit prat om det.. Börjar att bli riktigt nervös nu för ryggbedövningen. Känns som att jag kommer blie en "barnrumpa" som ligger och vägrar  och inte låter någon röra migSkäms
    På erat förberedande samtal träffa ni då de på NARKOS som skulle utföra bedövning/sövning, det har inte jag gjort. Utan först träffa gynläkare (inte han som ska göra cerclaget) som gjorde undersökning och undra om jag hade några frågor, Sen fick jag träffa en BM som tog blodprov kolla även blodtrycket. Hon tala om när jag skulle infinna mig på avd, samt gav instruktioner på Hibiscrub dusch...

Hej Karolina!
    Du har rätt att kräva att bli nedsövd! Det har jag krävt 2 ggr och det har gått hur bra som helst!!
    Man blir skitnervös tyvärr så hör det till men det kommer att gå kanon!
    Jag har båda gångerna träffat samma narkosläkare och då har vi pratat om narkos och vad som kommer att göras. Denna gång blev det lite mer prat om hur det hade gått förra gången, och då jag hade kräkts på uppvakningen så fick jag "kräkmedicin" denna gång.

Tillåt dig att vara nervös,det är ju helt normalt!
    Kram
    Snart mamma- igen!!
  • Schäfer
    karo: ja, jag fick träffa en narkosläkare och planera narkosen. Det var då jag bad om att få bli sövd och han sa att ja eftersom jag hade passerat 13 fulla veckor så var det ok - annars var det inte att rekommendera...
    Det kommer säkert gå jätte bra i morgon!!! Klart du är nervös, vore väl nästan konstigare om du inte var det! *kram*
    Thalis skrev 2010-10-24 16:03:58 följande:
    Fast tappen kan bli försvagad för varje förlossning, och det kanske är var Maria menar.....?

Har också hört att förlossning och tidigare cerklage (ärrvävnad) kan försvaga ytterligare. Jag fick även ta bort moderkakan på operation efter förlossning (alla 3 ggr) och det kan också försvaga ytterligare...

• MagdaA
    karo skrev 2010-10-24 16:04:02 följande:

när jag satte mitt cerklage var det prat om narkos vs ryggbedövning, alla rekomenderade då narkos, sa att det var det bästa för alla parter. speciellt för mig, eftersom det inte är ett så "angenämlt" ingrepp, så skönt att slippa ligga vaken.

jag träffade ingen narkosläkare innan. träffade inte heller den läkare som satte cerklaget. han var då pensionerad, men hoppade in och gjorde sånna op eftesom han var den som var bäst på det. han har tyvärr hunnit gå bort sedan dess så blir det cerklage igen så blir det nån annan som får sätta det. Men jag pratade flera ggr med min ord läkare + bm så jag hade fått mycke info.
  • MagdaA

haft mer sd än vanligt även idag känns inge kul alls. har koll på onsdag men tänkte ringa specen redan i morgonbitti. rädd att tappen ska börja påverkas.

Svar på tråden Cerclage?