• llinaa

Varför får barn konstiga namn?

Varför får barn konstiga namn? Tänker föräldrarna inte på barnen i framtiden utan bara på sig själva.
    här är några konstiga namn jag kommer på nu på rak arn Ninja, sol, månstråle, petter-niklas.

• Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?
  • linas fina
    Ferrari72 skrev 2010-06-16 21:57:31 följande:
    Mina barn har namn som inte så många bär. Anledningen till det är att jag vill att dom ska sticka ut lite med just sina namn. Men dom namnen du skriver är ju lite väl skumma. Jag tror ju knappast nån namnger sitt barn till Petter- Niklas.....Ninja däremot är häftigt. Jag skulle ALDRIG ge mina barn namn som tex Alva, Leon, William, Malva som precis ALLA andra heter. Jag blir sååååå uttråkad av sånt. Mina döttrar är dom coolaste människorna jag någonsin träffat och dom ska ha speciella namn, skräddarsydda för just dom. Själv har jag också ett inte alltför vanligt namn. Varför vara tråkig och vara som alla andra??
    Håller med!
  • qzectb
    BlommyNess12 skrev 2010-03-10 19:29:11 följande:
    Folk tycker att vi har ett udda namn på sonen. Han heter Nicolas. Men jag tycker inte det är särskilt konstigt, snarare lite brittiskt klingande.

Och när folk frågar "hur kom ni på tanken att ta ett BRITTISKT namn då?" så blir jag helt nollställd. Hahaha, om mamma heter "Jennifer" och pappa heter "Ted" så kanske "Nicolas" passar in också, om man tänker efter...

Men vi ville ha ett internationellt gångbart namn, det har vi haft, och det har varit skitbra genom livet.
    Nicolas är inte så konstigt, långt ifrån knäppnamnen som tråden främst gäller, men lite väl anglo när det heter Niklas på svenska.

Det som jag verkligen har svårt för är föräldrar som ger barnen helt idoitiska namn (som Tequila eller Tingeling, andra kända produktnamn, namn på hjältar i aktuella filmer...). De tycker de är roliga, men allt de visar är förakt för sina barn.

"Vad heter du min lille vän?"
    "Jag heter Puttefnask."
  • Rocktroll
    MansonDust skrev 2010-06-16 10:10:04 följande:
    Samma här. Ingen har sagt något negativt om min Ninja på 4 år heller. Hon ÄR Ninja helt enkelt. Ingen har sagt något om min Star eller min Seven heller. Har bara fått höra att det är väldigt fina namn.
    Jättefina namn :) om vi får en flicka till ska hon heta Ninja.
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • qzectb
    Rocktroll skrev 2010-08-11 12:14:23 följande:
    Jättefina namn :) om vi får en flicka till ska hon heta Ninja.
    Menar du alllvar? Varför inte översätta till svenska i så fall, Yrkesmördare? Lönnmördare?

Upprop i klassen. "Lönnmördare Svensson?"
  • Rocktroll
    qzectb skrev 2010-08-11 12:20:29 följande:
    Menar du alllvar? Varför inte översätta till svenska i så fall, Yrkesmördare? Lönnmördare?

Ja jag var allvarlig. Tycker det är jättefint...och för övrigt betyder det även flicka på spanska men man tolkar dte ju som man själv vill.
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • noname76

fick mig ett gott skratt när jag läste tråden..mina barn har också väldigt udda namn,man gör vell som man villSkrattande

• Angelicca
    qzectb skrev 2010-08-11 12:20:29 följande:

fast ninja har funnits som namn länge, långt innan ninja turtels kom.
  • Shaun the sheep
    Ferrari72 skrev 2010-06-16 21:57:31 följande:
    Mina barn har namn som inte så många bär. Anledningen till det är att jag vill att dom ska sticka ut lite med just sina namn. Men dom namnen du skriver är ju lite väl skumma. Jag tror ju knappast nån namnger sitt barn till Petter- Niklas.....Ninja däremot är häftigt. Jag skulle ALDRIG ge mina barn namn som tex Alva, Leon, William, Malva som precis ALLA andra heter. Jag blir sååååå uttråkad av sånt. Mina döttrar är dom coolaste människorna jag någonsin träffat och dom ska ha speciella namn, skräddarsydda för just dom. Själv har jag också ett inte alltför vanligt namn. Varför vara tråkig och vara som alla andra??

Men vadå som alla andra? Ska man döpa barnet till något annorlunda bara för sakens skull?

Då håller jag faktiskt med MansonDust, man ger barnet ett namn som man trivs med. Sen om det är
    Ninja, Nova, Håkan eller Emma, vem bryr sig? Så länge det inte är något man kan bli retad över!
    Jag personligen skulle aldrig vågat reta någon som heter Ninja, man vill ju inte gärna känna på en Ninjas egenskaper
    Jag tycker det är ett fint namn!
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • sisterinlaw
    Rocktroll skrev 2010-08-11 12:27:06 följande:
    Ja jag var allvarlig. Tycker det är jättefint...och för övrigt betyder det även flicka på spanska men man tolkar dte ju som man själv vill.
    Men det stavas ju inte så på spanska så det kanske är en mer långsökt tolkning?
    BF 100804
Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?