• llinaa

Varför får barn konstiga namn?

Varför får barn konstiga namn? Tänker föräldrarna inte på barnen i framtiden utan bara på sig själva.
    här är några konstiga namn jag kommer på nu på rak arn Ninja, sol, månstråle, petter-niklas.

• Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?
  • FrejaMariah
    Lady Dahmer skrev 2010-03-12 22:26:02 följande:
    haha. jag har inte mött en enda negativ reaktion på namnet, så jag fattar inte varför vissa på fl tror att det skulle skapa obehag för barnet. Och då har ninjan mött en hel del gamla människor. Eller så är det bara så att vi i stockholm är lite mer... eh.... "öppna".
    När jag första gången såg att Nöffen heter Ninja, så smälte jag vid första anblicken och undrade för mig själv om hon varit rörlig av sig i magen  Alltså tänkte jag på de japanska ninjorna..
  • Lady Dahmer
    FrejaMariah skrev 2010-03-12 22:39:51 följande:
    När jag första gången såg att Nöffen heter Ninja, så smälte jag vid första anblicken och undrade för mig själv om hon varit rörlig av sig i magen  Alltså tänkte jag på de japanska ninjorna..
    hon var förbannat rörlig. Ninjakickade åt alla håll. men vi hade helt andra namn i tankarna tills hon föddes. Och ba såg ut som en jävla Barbro. Men det kan man ju inte heta. {#lang_emotions_tongue_out}

Jag minns att karln bräkte nåt om att "ninja är ett fint namn" när jag syddes ihop. Och så var det med det. Barnmorskan tyckte det var skitfint och den spanska sjuksköterskan  tyckte likaså.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Eisa
    Lady Dahmer skrev 2010-03-12 22:42:30 följande:
    hon var förbannat rörlig. Ninjakickade åt alla håll. men vi hade helt andra namn i tankarna tills hon föddes. Och ba såg ut som en jävla Barbro. Men det kan man ju inte heta. Jag minns att karln bräkte nåt om att "ninja är ett fint namn" när jag syddes ihop. Och så var det med det. Barnmorskan tyckte det var skitfint och den spanska sjuksköterskan  tyckte likaså.
    Barbro hahahahahahaha.

Ja Neo såg nog lite ut som en Pär-Åke han med...
  • hönaböna
    Themis skrev 2010-03-12 22:39:50 följande:
    höna: Alexander kan nog aldrig få trashstämpel, det har för stor spridning och har gamla anor från Alexander den store m fl kända personer. Edward är väl lite ovanligt i Sverige men också ett klassiskt namn och ett kunganamn, det brukar funka.
    Ja, så tänker nog jag med, men man vet ju aldrig ;) 
    Edward scissorhands filmen är så vacker! därifrån fick jag hans namn. 
    och såklart Alexander den store!
    jag vet
  • Fiva

Min dotter heter också Ninja.

När jag talade om för vänner och släkt vad vi hade tänkt för namn på henne när hon fortfarande låg i magen var det en enda person som ryggade tillbaka.
    Hon trodde inte att man fick döpa sina barn till det. :-P
    Idag bryr hon sig inte ett dugg, nu tycker hon mest att det är häftigt och passande på lilla Ninja.

Och Ninjas storasyster, Junie, skryter högt om syrrans namn. Grabbarna på förskolan tycker att det är "coolt", de står med stora glittrande ögon och pratar hej vilt om ninja turtles och krigare när man kommer in med Ninja.

Vilken tur att barnen inte är full av fördomar (hittills)... även om föräldrarna är det ibland

• Umbrageous
    Kusin Knase skrev 2010-03-10 22:05:25 följande:
    Min chef sa något tänkvärt idag apropå det här med namnval:Det finns tre tillfällen då ett namn måste passa:* XX, kom in och ät!* Åååhh, XX, jag älskar dig...* Den vi har valt ut för detta jobb är XX.Enkelt va?
    Men... det gör ju alla namn?
  • Umbrageous

Heh, en i min klass hette atershw. GIssa om hon kallades prosit jämt.

• Veladis

Lite lustigt, namnet Vilya togs emot med öppna armar av hela släkten, särskilt den äldre generationen som mindes Zarah Leanders "hit" på typ 40-talet, "Vilja, åh, Vilja, du skogsjungfrun min, hör mig och och gör mig för evigt till din...". Bara svärmor hade lite svårt för det, tills hon såg en dokumentär om barnhemsbarn fårn något östeuropeiskt namn och det var ett tvillingpar som hette Vilja och Vitalia som tårtrypande söta...
    Men Egil, som då har varit ett vedertaget namn sedan åtminstone 1000 år, det hade man svårare för...

• Veladis
    Themis skrev 2010-03-13 09:39:55 följande:
    Veladis: Jag tycker Egil är coolt.
    Jamen eller hur!
    Lagom coolt, lagom mjukt namn att säga. Betyder typ "Han som är snabb med svärdet", "Svärdsman" eller "Vass/snabb klinga"
Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?