• llinaa

Varför får barn konstiga namn?

Varför får barn konstiga namn? Tänker föräldrarna inte på barnen i framtiden utan bara på sig själva.
    här är några konstiga namn jag kommer på nu på rak arn Ninja, sol, månstråle, petter-niklas.

• Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?
  • suomynonA
    cs68 skrev 2010-04-09 15:14:21 följande:
    För att föräldrarna som de själva säger uppenbarligen har så tråkiga namn så att de måste "ge utlopp" för det och döpa sina stackars barn till namn som knappt kan uttalas eller bara för att det ska låta häftigt... Ninja?? Ninja Svensson?!? Diezel?? Diezel Karlsson?!? Pripps?? Pripps Johansson?!? Invitra??? Med all respekt för läkemedelskonsten och glädjen över provrörsbarn men vem vill heta "i glas"?!?
    Fast Ninja är inte ett nykommet namn utan har funnits länge. Fanns redan på 70-80-talet.
  • TyskMamma

och pripps hette en berömd sångare

• TjockKatt
    a strid skrev 2010-03-14 12:22:30 följande:
    Om inte föräldrar i alla tider givit sina barn det finaste namnet de visste skulle det inte finnas några Björn, Nova, Lo, Sten, Tindra, Tor, Adam, Aina, osv. Gå in på hem.passagen.se/rodny/namn.htm och kolla själv vad alla namn betyder. Varför har alla de orden blivit namn? Jo, för att ett par föräldrar tyckte att det ordet representerade deras barn. De namnen var säkert "konstiga" på sin tid!?
    Min fetmarkering.

Kul att heta Sten då. Kall som en sten, hård som en sten... 
  • Emeli

Sten är ett fornnordiskt namn, minst 1000 år gammalt. Man hade andra ideal på den tiden. I det perspektivet är det inte så kontigt att Sten blev ett namn. Intressant är att det franska pojknamnet Pierre betyder just sten.

• nurken
    suomynonA skrev 2010-04-09 14:36:58 följande:
    Catti Edfeldts dotter heter Tove Anna Maja Edfeldts, och inte Ny. Om hon inte har några flera hemliga döttrar
    "Ny" heter Fanny. Ja Catti har fler än 1 barn. Ovannämnda Har Tove som tilltalls namn.
  • FrökenKanSjälv
    nurken skrev 2010-04-11 17:40:46 följande:
    "Ny" heter Fanny. Ja Catti har fler än 1 barn. Ovannämnda Har Tove som tilltalls namn.
    Och om hon är döpt till Fanny så är det ju inte så konstigt att det blev människa av henne också...
  • LunaLunatic
    Då heter hon ju inte Ny, det är ett smeknamn. Inte riktigt samma sak, kan tyckas.
  • suomynonA
    Smeknamn Ny, inte namn. Men jo jag visste hatt hon fanns, bara glömt det Var ett tag sedan jag såg henne senast.
Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?