• llinaa

Varför får barn konstiga namn?

Varför får barn konstiga namn? Tänker föräldrarna inte på barnen i framtiden utan bara på sig själva.
    här är några konstiga namn jag kommer på nu på rak arn Ninja, sol, månstråle, petter-niklas.

• Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?
  • Emeli
    TyskMamma skrev 2010-08-15 13:30:18 följande:
    jag känner en som heter Candrah. Hon är född nittonhundraåttiofem och har hetat så hela sitt liv, långt innan den här korkade "WT vs unika-namn-diskussionen" tog fart. Hon fick aldrig höra någonting att hon skulle vara "sämre" p.g.a. sin stavning när hon var liten. Det får hon däremot idag som vuxen, att folk fnyser något om "modestavning" 
    Konstigt att man kunde heta så på åttiotalet, men inte idag? Obestämd
    Uttalar hon det 'Kandra'? Lite ovanligt, men inte fult.
  • TyskMamma
    Emeli skrev 2010-08-15 14:34:07 följande:
    Uttalar hon det 'Kandra'? Lite ovanligt, men inte fult.
    Nej, det uttalas som Sandra.
    Visserligen en ovanlig stavning, det måste man ju medge men under de åren som hon var liten, var det ingen som sa något om "hennes mamma är säkert ung, rökande,arbetslös"...o.s.v....som det låter om många kärringar och gubbar idag =)
  • Lady Dahmer
    TyskMamma skrev 2010-08-15 16:01:08 följande:
    Nej, det uttalas som Sandra.
    Visserligen en ovanlig stavning, det måste man ju medge men under de åren som hon var liten, var det ingen som sa något om "hennes mamma är säkert ung, rökande,arbetslös"...o.s.v....som det låter om många kärringar och gubbar idag =)
    HON uttalar det som sandra, men enligt reglerna så är det Kandra.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    qzectb skrev 2010-08-11 12:20:29 följande:
    Menar du alllvar? Varför inte översätta till svenska i så fall, Yrkesmördare? Lönnmördare?

Upprop i klassen. "Lönnmördare Svensson?"
    om vi ska översätta till svenska så betyder Ninja 'dold person'.

för övrigt är det ett namn som hängt med länge. Min dotter heter Ninja. När jag var liten så hade jag en klasskompis vars storasyster hette ninja. en svensk vanlig tjej. Detta var i början på 80-talet.
  • Lady Dahmer
    Shaun the sheep skrev 2010-08-11 12:31:12 följande:

Men vadå som alla andra? Ska man döpa barnet till något annorlunda bara för sakens skull?

Då håller jag faktiskt med MansonDust, man ger barnet ett namn som man trivs med. Sen om det är
    Ninja, Nova, Håkan eller Emma, vem bryr sig? Så länge det inte är något man kan bli retad över!
    Jag personligen skulle aldrig vågat reta någon som heter Ninja, man vill ju inte gärna känna på en Ninjas egenskaper
    Jag tycker det är ett fint namn!

min Ninja har BARA fått positiva reaktioner på sitt namn. De flesta tycker det är fint, häftigt, coolt.

• Josebosse
    Medveten skrev 2010-08-11 15:03:09 följande:
    Det enda som jag kanske tycker är störigt är folk som döper sina ungar efter dom senaste vampyr filmerna/serierna. Vet inte hur många Isabella eller Bella, Damon, Jacob osv man stött på på nyfödda tottar.
    Attans! Va 17 skulle dom komma med dom böckerna/filmerna nu för?
    Eftersom jag hela mitt liv har sagt att om jag får en flicka ska det bli en liten Bella...
    Kunde inte Stephanie tänkt på det  
    Nu måste jag ju tänka om så att ingen stör sig på mitt framtida barn!

Funderat på att folk faktiskt tycker att det är fina namn?
    För övrigt så var ju tex. inte Isabella ( bella) el Jacob speciellt ovanligt innan twilight heller.
  • TyskMamma
    Lady Dahmer skrev 2010-08-15 16:04:05 följande:
    ... och hennes föräldrar och darav alla andra i hennes närhet också. Fast det kanske stämmer med Kandra så har aldrig någon tänkt på detta för än den här namndebatten drog igång. Konstigt när man tänker efter =)
  • FrökenKanSjälv
    TyskMamma skrev 2010-08-15 13:30:18 följande:
    jag känner en som heter Candrah. Hon är född nittonhundraåttiofem och har hetat så hela sitt liv, långt innan den här korkade "WT vs unika-namn-diskussionen" tog fart. Hon fick aldrig höra någonting att hon skulle vara "sämre" p.g.a. sin stavning när hon var liten. Det får hon däremot idag som vuxen, att folk fnyser något om "modestavning" 
    Konstigt att man kunde heta så på åttiotalet, men inte idag? Obestämd
    Det som du kallar "den här korkade WT vs unika namn diskussionen" är gammal. På 60- och 70-talet var det många pojkar som döptes till namn som Tommy, Jimmy, Ronny, osv. Dessa namn stämplades som y-namn och förknippades med stökiga barn från arbetarklassen. Fråga vilken lärare som helst.

Redan från början var det namn som plockades från amerikanska musiker/filmstjärnor samt annorlunda stavningar som pekades ut att tillhöra arbetarklassen. Och det är ju inte konstigare än att vissa namn förknippas med överklass. Din kompis var naturligtvis inte sämre än andra pga sin stavning, men sannolikheten är extremt hög att hon kommer från ett arbetarklasshem. Vilket omgivningen förmodligen visste men inte såg någon anledning till att påpeka för henne.
  • Angelicca
    Lady Dahmer skrev 2010-08-15 16:04:05 följande:
    enligt vilka regler?
Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?