• puss

lars vilks, vad trodde han?

väljer man att jävlas med andra människor kan jag bara säga, you had it coming!

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-18 20:45
    nu är det för många brajton i tråden som tror att diskussionen ska handla om ifall det är rätt eller fel att mordhota folk. jag har ingen lust att diskutera det, det var inte det jag ville, så kör på ni andra. bye.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 08:13
    ser att tråden är igång igen.... har man rätt att spotta folk i ansiktet, och sen ba "Haha, vi har yttradendefrihet,du-kan-inte-ta-mig, tjohoo!"?
  • Svar på tråden lars vilks, vad trodde han?
  • puss

visst FÅR han göra rondellhundar. ingen har såvitt jag vet krävt ett förbud mot det.
    syftet uppnåt, provokationen är ett faktum, gratulerar.

• jaghopparhögt
    puss skrev 2010-03-16 14:48:27 följande:
    man kan kräva av medvetna människor att de borde veta vad de ger sig in på. memingen var att provocera, så grattis och sluta gnäll. men som sagt, provokationer är bara roliga så länge de inte slår tillbaks.
    Ja fast om man då menar att han skulleha undvikit att rita bilderna pga att han borde vetat vad som skulle hända så vore det ju att låta tokstollarna segra och acceptera att de styr och ställer genom att hota folk till livet.
  • puss

låta tokstollarna segra? på vilket vis då? måste man provocera annars är man en loser?
    vad är det han har vunnit? sårat folk?

• puss

"jag måste skada folk, annars vinner dom"?

• jaghopparhögt
    puss skrev 2010-03-16 14:55:47 följande:
    låta tokstollarna segra? på vilket vis då? måste man provocera annars är man en loser? vad är det han har vunnit? sårat folk?
    Han har inte sårat folk, anser man att man har blivit sårad för att någon som inte följer ens religion har gjort något som är emot ens religion så bör tänka över det här rejält.
    Folk kan inte vara lättkränkta.

Men ja.
    * Person ritar bilder som tokstollar anser är "kränkande".
    * Tokstollar hotar med våld om det upprepas
    Undviker man här att göra det som tokstollarna ogillar så har man accepterat att de får hålla ordning genom dödshot.
    Därför anser jag att Lars Vik gjorde en rätt bra sak som ritade de där teckningarna.
    Han manifesterade "nej ni kan inte hålla på och hota med våld så fort någon gör något som inte gillar, så fungerar det inte i ett civiliserat samhälle. Vi bryr oss inte om era hot"
  • puss

på vilket vis har vi visat att vi inte bryr oss om hoten? vilka "vi"?
    eller är du inne nu på att det i sig är självuppfyllande?

• puss

dessutpm är provokation och manifest inte samma sak.
    ingetnting med detta är fö manifesterat.

• puss

"nån måste stå upp mot stolligheterna"-resonemanget är ju bara trams.
    så man få inte göra avbilder av mohammed. är det svårt att leva med för mågon? måste det bekämpas på nåt vis? varför? vad är vunnet med det?
    är detta rätt väg att gå, i såna fall? har "vi" segern som i en liten ask nu?

• jaghopparhögt
    puss skrev 2010-03-16 15:14:26 följande:
    "nån måste stå upp mot stolligheterna"-resonemanget är ju bara trams. så man få inte göra avbilder av mohammed. är det svårt att leva med för mågon? måste det bekämpas på nåt vis? varför? vad är vunnet med det? är detta rätt väg att gå, i såna fall? har "vi" segern som i en liten ask nu?
    För att religiösa människor inte ska få bestämma vad ickereligiösa får göra och inte får göra. Och ingen grupp får någonsin hota med våld för att få igenom sina krav.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    jaghopparhögt skrev 2010-03-16 15:28:16 följande:
    För att religiösa människor inte ska få bestämma vad ickereligiösa får göra och inte får göra. Och ingen grupp får någonsin hota med våld för att få igenom sina krav.
    Precis!

Vilka interna regler en grupp vill ha är upp till dem, de får bestämma det själva. Däremot kan inte denna grupp bestämma vad andra grupper ska få göra. Om något är heligt för mig så gäller det för mig enbart (och de som delar denna syn) att kräva att andra, som inte delar denna syn, ska visa "respekt" (= inte kritisera, i det här fallet avbilda) mot detta är absurt. Man har helt enkelt ingen rätt att diktera vad andra får och inte får göra.

Detta lär man sig på dagis, sedan verkar det försvinna och många tar sig rätten att godtyckligt bestämma vad andra får och inte får göra. Moralism är en annan del av detta.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -Robert A. Heinlein
Svar på tråden lars vilks, vad trodde han?