• puss

lars vilks, vad trodde han?

väljer man att jävlas med andra människor kan jag bara säga, you had it coming!

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-18 20:45
    nu är det för många brajton i tråden som tror att diskussionen ska handla om ifall det är rätt eller fel att mordhota folk. jag har ingen lust att diskutera det, det var inte det jag ville, så kör på ni andra. bye.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 08:13
    ser att tråden är igång igen.... har man rätt att spotta folk i ansiktet, och sen ba "Haha, vi har yttradendefrihet,du-kan-inte-ta-mig, tjohoo!"?
  • Svar på tråden lars vilks, vad trodde han?
  • Rabelais
    Pappa med 3 skrev 2010-03-17 14:55:09 följande:
    Men jag har hört att de var lokala gäng som drog runt på nätterna kring Kullaberg för att märka honom. Det var ju också en massa folk som träffades och bad i grupp om guds straff och att det skulle förgöra skräpet. Det sattes stor tilltro till Gudrun men skräpet stod ändå kvar
    Mh, jag har hört att det drar runt muslimska gäng i Rinkeby som våldtar svenska kvinnor eftersom dessa är syndfulla. Jag har också hört att den muslimska invandringen till Sverige är första steget i deras master plan att skapa Eurabia och att det är svenska judar som ligger bakom det. Jag har hört mycket dumt men sett få trovärdiga källor.
    Och i min mening är det rätt stor skillnad mellan att några tokstollar träffas i grupp och ber ett sagoväsen förstöra två skulpturer och att några tokstollar träffas i grupp och planerar att mörda skaparen av dessa skulpturer. Men det är jag det.
  • ViceGuy
    Add3 skrev 2010-03-19 23:19:43 följande:
    Stalin hade samma åsikt har jag för mig...
    Billigt cheapshot. Håller inte heller med Marlean, men ditt uttalande är ungefär som att säga "Hitler trode också på naturligt urval (evolution)".
    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • Gung Ho
    ViceGuy skrev 2010-03-20 20:20:21 följande:
    Billigt cheapshot. Håller inte heller med Marlean, men ditt uttalande är ungefär som att säga "Hitler trode också på naturligt urval (evolution)".
    'Som man frågar får man svar' heter det..{#lang_emotions_undecided}
  • Kinya

Lars Vilks tycker om att orsaka uppståndelse. Han tycker nog att han lyckats bra tror jag. Sen anser jag att man ska kunna rita en bild på Muhammed som rondellhund eller på Jesus som homosexuell utan att bli mordhotad. Sen får man ju stå ut med att folk kanske inte tycker om en eller idiotförklarar en.

• Gung Ho
    Kinya skrev 2010-03-21 10:42:27 följande:
    Lars Vilks tycker om att orsaka uppståndelse. Han tycker nog att han lyckats bra tror jag. Sen anser jag att man ska kunna rita en bild på Muhammed som rondellhund eller på Jesus som homosexuell utan att bli mordhotad. Sen får man ju stå ut med att folk kanske inte tycker om en eller idiotförklarar en.
    Det tror jag de flesta kan hålla med om. På samma sätt som Lars skyddas av lagen skall de som vill uttrycka sitt verbala eller skriftliga ogillande skyddas av densamma. Problemet är att vissa verkar ha svårt att stanna vid verbala och skriftligt ogillande. Detsamma gällde ju vissa motståndare till Ecce Homo utställningen, även om det var i mycket mindre skala än när Islam sk "hädas".
  • Argo

Vilks trodde egentligen ingenting i den väg som sedan skedde. Hans egna ord om saken:

Genom att avbilda Mohammad i alla tänkbara skepnader blir det snart meningslöst att försöka göra något åt det. De stora kanonerna har redan avfyrats och det är osannolikt att någon är intresserad av att genomföra ytterligare fyrverkerier. Islam kan lika lite som andra religioner kräva någon särbehandling. Alla religioner kan kritiseras och kränkas. Men inte hur som helst. Det handlar också om vilka intentioner och ideologier som ligger bakom.

Historiken bakom är den att Tällbergs Hembygdsgård bjöd in till en utställning "hunden i konsten". Vilks bidrag var tre eller fyra teckningar med Mohammed som rondellhund. Syftet, som han förklarade det, var att (i samma anda som Ecce Homo) visa på att ingen religion är/borde vara tabu att avhandla inom konsten och genom att hävda att man inte får ”kränka” muslimer så beskyddar man dem som om de vore mindre vetande småbarn.

Tällbergs hembygdsförenings styrelse fick just innan utställningen information om att hunden är ett orent djur inom islam, och av rädsla för vad som just hade hänt med Jyllandspostens teckningar valde man att ta bort Vilks bidrag. Fram tills dess hade konstverken ingen som helst spridning.

Sedan kom publiceringen i Örebro-kuriren. En liten, sketen landsortstidning (men med en www-sida som man kunde sprida vidare till MENA-länderna) som gjorde en artikel om refuseringen och visade en av bilderna (helt utan Vilks kännedom). Och så brakade det lös …

*givetvis utan att bilden sätts i sitt konstnärliga sammanhang utan bara ses som en enskild enhet*

En blogg om saken från den tiden det begav sig. Innan mordhoten:
    http://antigayretorik.blogspot.com/2007/07/muhammed-debacle-20.html#links

Länk till nyheten om original-utställningen:

www.nwt.se/karlstad/article22366.ece

• Argo
    Anna o Leia skrev 2010-03-15 11:27:54 följande:
    Nä jag vet att han gjorde som dansken..men ändå.. Kan verkligen inte hjälpa att jag tycker det är superlöjligt av muslimerna.. jag menar.. dom får väl tåla lite skämt för f*n
    Det var inte "dansken" som ritade mohammedteckningar i Danmark. Det var ett antal olika konstnärer som ställde upp.

Bakgrunden där var att en bok om mohammed/islam inte fick fram en förstasida eftersom förlaget (eller illustratören) inte vågade rita en bild av mohammed. Då utlyste Jyllandsposten en tävling för at de ansåg att man inte skulle behöva vara rädd för mulimska terrorister bara för att man ritar en bild på mohammed.

Orginalpubliceringen var 12 bilder. Ganska harmlösa de flesta av dem och med förklarande text i tidningen.

När sedan muslimerna började sprida dessa bilder hem till sina hemländer så lade man till fler bilder (bla mohammed knullandes en gris i stjärten) och låtsades att det var dessa som "de onda danskarna" hade skrattat åt.

På samma sätt som senare med Vilks tog man saken ur sin kontext och till och med förfalskade budskapet, för att få en starkare reaktion mot västvärlden.
  • Argo

Idag känns det ju som läge att uppdatera på Lars Vilks:

http://www.unt.se/tv/#category=390&date=2010-5&clip=932782&startTime=0m0s

Man har till och med lyckats filma den senare delen av attacken och det allmänna slagsmålet efteråt.

En fascinerande film. Kalabaliken i Bender all over. Taktfast akompanjerat av publikens heja-ramsor.

Men varför kom någon ens åt att slå ned Vilks? Det är ju inte så att det fattades poliser där direkt. Hade killen som anföll haft en kniv hade det ju varit kört.

Fråga: är det bara jag som tycker att det verkar som att han som verkligen anföll Vilks verkar klara av att dra sig undan i bakgrunden efteråt? Svart jacka, palestinasjal och svart hår. Dyker upp ur högen bakom katedern (jag utgår från att det är Vilks i mockajackan) och fösvinner ut mot en sidodörr bakom till höger.

De som muckar med polisen och organistörerna efteråt får ju i alla fall stryk så det räcker.

• Argo

Inser nu att killen som hoppade på Vilks kommer undan för att en annan kille (röd jacka, svarta byxor) börjar mucka och dra på sig polisens uppmärksamhet från andra hållet.

Och där kan vi snacka om pepparsprej i nyllet.

Strax efteråt kommer samma kille (utan jackan) inhoppandes från vänster och klappar till en civilpolis varpå han bryskt tas om hand av tre uniformerade poliser.

Fråga två: Vem är det Vilks sisar en bild på när överfallet äger rum? Jesus? Mohammed? Någon annan? Är det en bild som specifikt triggar attacken?

• Rataxes

Jag säger inte så mycket, filmklippet och den taktfasta talkören bekräftar alla mina fördomar om de protesterande.

I suffer, therefore I am...
Svar på tråden lars vilks, vad trodde han?