• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Ekorrfamiljen
    Nillan77 skrev 2010-10-03 12:49:22 följande:
    Ni som använder Flips har ni provat med staydry-inlägget på natten?
    Vilket är det? *förvirrad* Jag har ett inlägg på natten och jag tror att det är stay dry. Det håller bra en hel natt faktiskt.
    Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • havochsol

Hej alla,
    jag bor utomlands och har lyckats hitta tygblöjor här! Överlycklig som jag blev så köpte jag 6 st i S för nyfödda som väger mindre än 3,5 kg. Ska sen komplettera med att köpa one size. Dessa som jag köpt nu har flanell i insidan och inlägg läggs emellan blöjan och utsidan. Hur många sådana är det värt att köpa innan de går upp i vikten till 3,5 kg? Kan one-size läcka i början när de ännu inte väger så mycket? Kan jag ha fler inlägg i one size för att förhindra läckage?

Sen nästa sak. Min man är jätteemot att köpa tygblöjor eftersom han vet att vi är ganska lata av oss. Han tror att vi kommer att ha spenderat en massa pengar på blöjor som vi inte kommer använda och får då istället köpa engångsblöjor istället. Jag tror verkligen på dessa blöjor, men nu undrar jag, hur jobbigt är det med tygblöjor egentligen? Är 24 st i minsta laget? Hur ofta tvättar ni och hur många inlägg har ni utöver varje blöja?

Tacksam för alla svar.

• johlinn
    havochsol skrev 2010-10-03 15:58:55 följande:
    Hej alla,
    jag bor utomlands och har lyckats hitta tygblöjor här! Överlycklig som jag blev så köpte jag 6 st i S för nyfödda som väger mindre än 3,5 kg. Ska sen komplettera med att köpa one size. Dessa som jag köpt nu har flanell i insidan och inlägg läggs emellan blöjan och utsidan. Hur många sådana är det värt att köpa innan de går upp i vikten till 3,5 kg? Kan one-size läcka i början när de ännu inte väger så mycket? Kan jag ha fler inlägg i one size för att förhindra läckage?

Sen nästa sak. Min man är jätteemot att köpa tygblöjor eftersom han vet att vi är ganska lata av oss. Han tror att vi kommer att ha spenderat en massa pengar på blöjor som vi inte kommer använda och får då istället köpa engångsblöjor istället. Jag tror verkligen på dessa blöjor, men nu undrar jag, hur jobbigt är det med tygblöjor egentligen? Är 24 st i minsta laget? Hur ofta tvättar ni och hur många inlägg har ni utöver varje blöja?

Tacksam för alla svar.
    Jag är garanterat en av de lataste människorna jag vet! på riktigt! jag kan tycka att det är jobbigt att vika ihop papperskassarna jag använder till tvätten emellan gångerna... Men tygisar tycker jag inte är ett endaste dugg jobbigt. Med engångs måste du köpa och släpa hem blöjor i mängder och slänga och därmed släpa UT dem igen ofta. Tygisar vet du alltid att du har hemma, det blir ändå så mycket tvätt med en liten att en extra maskin var tredje dag inte spelar så stor roll. Jag tycker det fungerar toppen!
    Sambon - som också är lat, använder gärna våra pockets med kardborre. Han tycker det är lika enkelt som o använda engångs. visst, han tvättar eller viker inga blöjor, men han sköljer upp om det behövs (jag sköljer bajsblöjor och sambon sköljer även kissblöjor)
  • johlinn

Jag har ca 30 blöjor, men det är för o ha tillräckligt så att jag inte måste vika direkt när blöjorna är torra från tvätten. Också enklare o ha lite extra på dagis så att de inte riskerar att stå utan. Har 4 extra inlägg som jag boostar med om jag kör tyg på natten. Kör till viss del plast på natten av lathetsskäl. Tyg läcker ibland och de blir rätt bylsiga med nattstoppning.

• banansmoothie
    havochsol skrev 2010-10-03 15:58:55 följande:
    Hej alla,

Tacksam för alla svar.
    Jag är också världens lataste. För tillfället använder jag engångs på natten och om vi ska ut en längre stund, så att jag slipper byta. Jag byter nämligen tygisar regelbundet varje 2 timmar eftersom jag inte har nått torrhetsskickt i mina blöjor. Jag har funderat på att sy in microfleece men nu håller vi på att potträna så dets känns onödigt. Om jag nånsin får ett till barn så ska jag dock göra så.

Det är lite jobbigt. Men inte jättemycket mer jobbigt än engångs. Det jobbigaste är väl bajsblöjor där bajset inte är helt fast och man måste skrapa ur. Men amningsbajs behöver man inte ens skölja, så den första tiden tyckte jag var enkelt. Precis som Johlinn säger så slipper man släpa blöjor hitom och ditom. Dessutom har jag aldrig har läckage med mitt tvådelssystem (blöja och byxblöja). Däremot har mina pockets läckt flertalet gånger när de har blivit igentäppta av tvätt, och engångs stinker så mycket. Sen är det mycket billigare, mer miljövänligt och trotts att jag ibland inte orkat riktigt så är jag jätteglad för att jag investerade i tyg! Som sagt så är det skönaste nästan att veta att man ALLTID har blöjor hemma, oavsett ekonomi eller tidsbrist. Jag har även ett stort lager av vikisar (som jag mest använder som trasor till spill och matkladd) som jag har använt som reservblöjor om man inte hunnit tvätta eller torka blöjorna. Jag har 24 formsydda och det räcker mer än väl, då tvättar jag varannan dag för blöjornas skull.
  • Ekorrfamiljen

Oj, mina ungar har vägt närmare 4 kg allihop (utom dottern som är född ungefär en månad för tidigt.) och de har gått upp cirka 250 g i veckan första månaderna. Hade aldrig vågat köpa massor av saker för bebisar under 3,5 kg!

För övrigt är jag också lat och det är så mycket smidigare med tygblöjor ändå. Just att slippa vara rädd att stå utan blöja, man tvättar så mycket ändå, så ett lass till gör ju inget. Visst kan det vara dyr initialkostnad för tyg, men det är ju dyrare i längden att behöva köpa nya paket engångare hela tiden.

Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • Loreena

Vad är bäst mot röda rumpor? Rapsolja eller potatismjöl? Ingenting? Eller annat?

Potatismjöl har funkat jättebra mot det röda i ljumskarna. Min som bajsar nästan konstant och är lite röd i rumpan. Vi använde först zinksalva mot det men barnsköterskan på BVC sa att det inte var bra. Hon rekommenderade att vi endast skulle torka honom med rapsolja (inget vatten) när vi byter blöja under en vecka.

Problemet är nu att ljumskarna har blivit röda igen. Där funkar det bäst med bara potatismjöl som håller torrt. Kommer det rapsolja där så blir det ju deg med potatismjölet...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24