• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • knytis
    betula skrev 2011-03-29 21:53:04 följande:
    Vi fick köpa 21 st + 9 extrainlägg för 250:-, så vi slog till och så får vi se om de passar/funkar för oss eller om vi säljer dem vidare till nån annan sen istället.
    Kom på förresten att det finns olika "kushiesar" En variant har sitt tätskikt ytterst, de är superbra, en annan variant har ett lager flanell utanpå tätskiktet, det ger lite mjukare känsla men om man har en storkissare  så suger ytterskiktet ut kisset vidare på utsidan om du förstår vad jag menar. De läcker ganska snabbt, man kan förstås dra på en tunn pul-byxa el. wrap utanpå men det förtar ju lite effekten av aio 
  • knytis
    Emmelinan skrev 2011-03-30 19:27:30 följande:
    Ingen som kan svara på min fråga om BPA-fri sprayflaska i mitt inlägg lite högre upp här på sidan?
    Är nog ingen fara, värre med nappflaskor som skall vara i munnen, bpa... och annat skräp som kan finnas i plast för den delen, fäller dessutom ut mer om man värmer upp plasten med vätska i därför blir det ju galet med nappflaskor som ofta värms med välling tex.
  • betula
    knytis skrev 2011-03-30 20:25:47 följande:
    Kom på förresten att det finns olika "kushiesar" En variant har sitt tätskikt ytterst, de är superbra, en annan variant har ett lager flanell utanpå tätskiktet, det ger lite mjukare känsla men om man har en storkissare  så suger ytterskiktet ut kisset vidare på utsidan om du förstår vad jag menar. De läcker ganska snabbt, man kan förstås dra på en tunn pul-byxa el. wrap utanpå men det förtar ju lite effekten av aio 
    Ah, tur nog så är dessa såna där tätskicket är ytterst :) Nu skall bara bebisen ha en kropp som passar dem sen med då :)
  • knytis

En liten fråga, har någon provat en blöja som heter papoose el babyland? Det går fullständigt inflation i dem på bla tradera, på e-bay säljs de superbilligt. Undrar om de är prisvärda? I en del svenska annonser står det att de har bambufleece närmast babyns rumpa, andra skriver microfleece, på e-bay står det polyesterfleece, är det någon som vet vad de är sydda av eller vart de kommer ifrån? Alla gör ju lite olika men jag vill helst inte ha konstmaterial mot barnets hud, tänkte att om de förövrigt är prisvärda kanske man kan använda dem med ett flanellinlägg... eller vad tror ni?

• Nillan77
    knytis skrev 2011-03-31 14:13:14 följande:
    En liten fråga, har någon provat en blöja som heter papoose el babyland? Det går fullständigt inflation i dem på bla tradera, på e-bay säljs de superbilligt. Undrar om de är prisvärda? I en del svenska annonser står det att de har bambufleece närmast babyns rumpa, andra skriver microfleece, på e-bay står det polyesterfleece, är det någon som vet vad de är sydda av eller vart de kommer ifrån? Alla gör ju lite olika men jag vill helst inte ha konstmaterial mot barnets hud, tänkte att om de förövrigt är prisvärda kanske man kan använda dem med ett flanellinlägg... eller vad tror ni?
    Jag köpte ett fyrapack av Papoose, men fick reklamera två för att lamineringen på pulen släppte redan i första tvätten. Fick två nya och det hände exakt samma sak med dem. Jag har två som fungerar av sex provade. De är rätt små tycker jag, men har aldrig läckt.

Inuti blöjan står det:
    Outer material: 100% Polyester waterproof PUL
    Inner material: 100% Polyester Micro-polar fleece
  • knytis

Tack Nillan! klart och tydligt Glad Då känns det inte så lockande att prova dem, med så hög felprocent blir det ju iaf inte så billigt. Jag fortsätter väl att jag mina kushiesar, jag har nog 2-3 månader på mig innan dottern vuxit ut de nuvarande.

• Loreena
    miljarden skrev 2011-03-29 22:06:07 följande:
    Det borde inte vara det, för det är liksom på låren, mitt på benen, där benen tar emot när han viftar på dem. 

Det här är komplicerat. Hur ska man veta om det är modellen som är fel, eller sorten eller om det är storleken.
    AIO-blöjor borde ju vara lite kinkigare med storlekarna kanske.
    Gillar många produkter från imsevimse och utgick ifrån att blöjorna skulle funka. Kan det vara så att vi måste ge upp dem?
    Vad skulle du rekommendera till vår kille? Han är lite över fem månader och väger sex kilo. 
    Det måste vara enkelt och gärna inte för dyrt. 
    Jag tycker att weehuggers från babykind.co.uk är bra... Jag viker minimundus vikblöjor och har som ilägg. Det är lätt eftersom att man lägger ilägget i blöjan, där det lixom sitter fast så att man bara har en del att knäppa på barnet. Det är väl som BGs flip ungefär.

www.babykind.co.uk/weehuggers.htm

Jag gillar dock inte de med kardborre, för den är hård som sjutton och skaver, men de med knappar är bra!

Det finns ju en uppsjö med tygblöjor... Vad tycker ni andra är bra?
  • miljarden
    Loreena skrev 2011-04-01 16:13:17 följande:
    Jag tycker att weehuggers från babykind.co.uk är bra... Jag viker minimundus vikblöjor och har som ilägg. Det är lätt eftersom att man lägger ilägget i blöjan, där det lixom sitter fast så att man bara har en del att knäppa på barnet. Det är väl som BGs flip ungefär.

www.babykind.co.uk/weehuggers.htm

Jag gillar dock inte de med kardborre, för den är hård som sjutton och skaver, men de med knappar är bra!

Det finns ju en uppsjö med tygblöjor... Vad tycker ni andra är bra?
    Tack för tipset! Är också nyfiken på vad andra rekommenderar. Måste  man ha vikblöjor i eller finns det färdiga inlägg man kan köpa?
    Stämmer det att pocketblöjor är lite mindre bylsiga än aio och lättare att ta med sig om man är t ex på stan? Byter man bara inlägget eller pocketblöjan också?
Svar på tråden Tygblöjetråden 24