• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Titinea
    knytis skrev 2011-04-03 20:06:49 följande:
    I princip allt du kan berätta =)
    Framförallt klurar jag mycket på det där med tyger, var köper du pul tex? Verkar som om många köper från myllymuksut, de har ju också massor av spännande hampa och bambutyger, vad använder du som uppsugning? Jag är ju mycket förtjust i kushies aio, och var inne på att försöka imitera (pul och flanell i all anspråkslöshet) men blir samtidigt lite nyfiken på hampa och bambu som sägs vara så otroligt absorberande. Sedan undrar jag hur svårt det är, hur lång tid tar det att knåpa ihop en blöja? jag är väl typ medelhändig, syr en del men inte supermycket! Vad syr du för modeller, knappar/kardborre/knytband? Vilka fallgropar snubblar man i? Det brukar ju alltid vara något som blir lite annorlunda än man tänkt sig menar jag . 
    Ja du hör, jag är ju en levande tiotusenkronorsfråga :)
    I min blogg berättar jag lite om material och annat: http://titinea.blogspot.com/2010/06/att-sy-egna-tygblojor.html

Jag syr mest pockets. AIO tar lång tid att torka, sen har jag några AI2. Men pockets går lättast att sy (förutom covers).
    Jag har inte tagit tid på när jag syr en blöja, men kanske ungefär 1 timme, kanske lite mer. Men i början tog det längre tid. Syr man flera blöjor så blir det mindre per blöja, men jag rekommenderar att sy en åt gången i början och sen testa, då är det lättare att ändra det som inte är bra.
    Börja sy formsydda blöjor av skräptyg, så kan du senare avancera på finare tyger, när du är nöjd.

Hampainläggen som jag har haft har lät börjat lukta, så nu har jag bambufleece, bambucollege som inlägg. Zorb ska vara ett bra material och det har jag beställt, så få se hur det fungerar.  Insidan använder jag oftast coolmax tyg eller flanell. 
    Tyg kan man köpa från Myllymuksut, Babyheaven eller Wanoo (den sista köper hem från cooper i USA).  Finns säkert fler som jag inte kommer på nu.
    Jag använder knappar för jag tycker de är bäst (men du behöver en tång). Kardborre är enkelt att sy, men de blir fula efter ett tag (observera att du behöver bra kvalité på kardborren). 

Sen kan jag tipsa dig om Sjalbarns forumet där vi har en tråd som heter just "Vi som syr tygblöjor2". Där är vi flera entusiaster. 

Lycka till! :) 
    Kika gärna in i min Syblogg
  • knytis

@Titinea du outsinligga källa till visdom Glad Tack för  tipsen! Nu har jag spanat in din blogg också, vilka fina grejjer du syr, inte bara blöjorna!! Tror att jag skall beställa lite pul från MM och kolla, de verkar prisvärda och okomplicerade... spännande

• Titinea
    knytis skrev 2011-04-05 10:10:20 följande:
    @Titinea du outsinligga källa till visdom Glad Tack för  tipsen! Nu har jag spanat in din blogg också, vilka fina grejjer du syr, inte bara blöjorna!! Tror att jag skall beställa lite pul från MM och kolla, de verkar prisvärda och okomplicerade... spännande
    Tack! Glad     Roligt att kunna hjälpa till. Speciellt när det är så roligt att sy. 
  • KossanMuu

Är det för sent att börja med tygblöjor till en 14 månaders? Var rätt anti i början när hon var liten men nu bajsas det inte lika mycket och är inte lika kladdigt så känns inte lika äckligt :P Har försökt läsa runt lite och tror isf att pocket-blöjor låter mest intressant. Hur ser ett startkit ut och var kan jag hitta superbilliga? Hittade av märket Papoose på tradera men när jag läste lite här verkar de inte bra. Vilka märken är bra?

♥ Clara 14 februari 2010 ♥ - kossanshandarbete.blogg.se
  • Titinea
    KossanMuu skrev 2011-04-05 22:19:56 följande:
    Är det för sent att börja med tygblöjor till en 14 månaders? Var rätt anti i början när hon var liten men nu bajsas det inte lika mycket och är inte lika kladdigt så känns inte lika äckligt :P Har försökt läsa runt lite och tror isf att pocket-blöjor låter mest intressant. Hur ser ett startkit ut och var kan jag hitta superbilliga? Hittade av märket Papoose på tradera men när jag läste lite här verkar de inte bra. Vilka märken är bra?
    En tygblöja är bättre än ingen. Jag skulle rekommendera att köpa begagnade och köra på. De flesta modeller jag testat på är bra. Det var bara när in A var pytteliten som pocket inte var så bra, de var för stora med onesize.

Jag har testat: BabyKangas OS, Babyheaven, BumGenious OS, ImseVimse AIO,  Mommys Touch OS, Baby idea Grow Hour.

Alla dessa har varit bra, men Imse lite klumpig. Mommys hade många knappar, men satt bra på A. Bum genious och BabyKangas är ganska lika i passform. Men onesize blev för liten för A vid ungefär 16 m ålder. Så jag sydde large till henne och de passar perfekt. 

Så mitt tips till dig är att köpa blöjor som har ganska stor onesize (Bum genious och Baby Kangas är inte så stora i Large) eller bara köpa large

sen beror dock på vad ditt barn väger och lår/midje mått

Hoppas detta hjälpte något :)

• miljarden

Ok, hjälp mig nu blöjproffs:

Jag är intresserad av ullbyxor, av drauppmodell. Små och smidiga ska de vara: Ju mer lika kalsonger desto bättre, så länge de inte läcker så klart. 
    Vill man ha formsydda blöjor i dem (vilket jag tycker verkar praktiskt om man har krypande barn?) måste de vara sådana som har någon typ av knäppning, som jag fattar det? Kan man inte sy på det själv om man t ex kör på imsevimses formsydda eller de som minimundus säljer till billigt pris?

• knytis
    zuzzan skrev 2011-04-04 21:53:29 följande:
    Jag har testat en papoose och den gick sönder direkt i tvätten. Har 6 från babyland och de funkar bra.
    Hmmm... jag som trodde papoose och babyland var samma blöja, båda namnen brukar liksom stå i blöjannonsen/auktionen. Lite otydligt då kan man tycka ;) Jag har försökt googla på dem, men får bara upp en massa annonser, är det någon som vet vem som tillverkar och säljer i första ledet?
  • Nillan77
    johlinn skrev 2011-04-01 20:11:26 följande:
    jag använder till 99% bumgenious pockets och är nöjd! Karborren slits men är förvånandsvärt bra att fästa i även om den ser sliten ut. Jag gillar att de ger steglös justering då mitt barn pendlar mycket i vikt, så vi kan justera storlekarna mer än med knappar. Det och att det går supersnabbt att sätta på blöjan, att de torkar fort och fungerar bra både hos barnvakter, hemma och på dagis gör att de är våra favoriter Plus att deras inlägg är det jag testat som suger upp överlägset mest vätska!!
    Använder du dem på natten också?
  • Barbabok

Babyland säljs ffa på E-bay, tillverkas och skickas från Kina. Jag har köpt en del, 3/10 går sönder men de som håller har hållt bra. Det är tryckknapparna som går sönder/lossnar och ibland har PULen släppt. Billiga dock, ca 35kr för 1 blöja och ett ilägg, men ett ilägg räcker verkligen inte. 2 minst, eller annat märke. Jag har sett att de säljs dyrt på Tradera och liknande, mittråd är att köp själv från Ebay, jag har aldrig fått extra avgifter som tull pålagt. Smidigt!

Svar på tråden Tygblöjetråden 24