• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • yrväder

Miljarden
    Pockets tycker jag är mindre bylsiga än AIO men det beror nog på vilken AIO man testat. Man byter allt, både inlägg och blöja. Smidiga på stan vet jag inte, men dom torkar fortare efter tvätt än AIO

• miljarden
    yrväder skrev 2011-04-01 17:57:39 följande:
    Miljarden
    Pockets tycker jag är mindre bylsiga än AIO men det beror nog på vilken AIO man testat. Man byter allt, både inlägg och blöja. Smidiga på stan vet jag inte, men dom torkar fortare efter tvätt än AIO
    Finns det några blöjor som är lite smidiga att ha i skötväskan om man är ute och ränner?
  • Nillan77
    miljarden skrev 2011-04-01 18:08:55 följande:
    Finns det några blöjor som är lite smidiga att ha i skötväskan om man är ute och ränner?
    Flips tycker jag är jättesmidiga! Man byter bara inlägget och behöver inte vika något. Sitter bra! Nackdelen är att det inte går att köpa dem i Sverige och det är svårt att hitta någon i England som säljer dessa till Sverige också. barnshop.se kunde dock förut ta in på specialbeställning. Jag vet dock inte om de gör det nu med.
  • johlinn
    miljarden skrev 2011-04-01 17:11:26 följande:
    Någon som testat bumgenius?
    jag använder till 99% bumgenious pockets och är nöjd! Karborren slits men är förvånandsvärt bra att fästa i även om den ser sliten ut. Jag gillar att de ger steglös justering då mitt barn pendlar mycket i vikt, så vi kan justera storlekarna mer än med knappar. Det och att det går supersnabbt att sätta på blöjan, att de torkar fort och fungerar bra både hos barnvakter, hemma och på dagis gör att de är våra favoriter Plus att deras inlägg är det jag testat som suger upp överlägset mest vätska!!
  • MammaEmilie

Juniblöjan är överlägset den bästa pocket blöjan

• knytis

Nån här som syr själv (blöjor alltså) och vill dela med siig av sin visdom?

• Loreena
    miljarden skrev 2011-04-01 17:09:14 följande:
    Tack för tipset! Är också nyfiken på vad andra rekommenderar. Måste  man ha vikblöjor i eller finns det färdiga inlägg man kan köpa?
    Stämmer det att pocketblöjor är lite mindre bylsiga än aio och lättare att ta med sig om man är t ex på stan? Byter man bara inlägget eller pocketblöjan också?
    Det finns färdiga inlägg till Weehuggers. :) Jag tror det blir liknande BGs flip.
  • Titinea
    knytis skrev 2011-04-03 11:22:52 följande:
    Nån här som syr själv (blöjor alltså) och vill dela med siig av sin visdom?
    Vad vill du veta? :)
    Kika gärna in i min Syblogg
  • knytis
    Titinea skrev 2011-04-03 16:02:55 följande:
    Vad vill du veta? :)
    I princip allt du kan berätta =)
    Framförallt klurar jag mycket på det där med tyger, var köper du pul tex? Verkar som om många köper från myllymuksut, de har ju också massor av spännande hampa och bambutyger, vad använder du som uppsugning? Jag är ju mycket förtjust i kushies aio, och var inne på att försöka imitera (pul och flanell i all anspråkslöshet) men blir samtidigt lite nyfiken på hampa och bambu som sägs vara så otroligt absorberande. Sedan undrar jag hur svårt det är, hur lång tid tar det att knåpa ihop en blöja? jag är väl typ medelhändig, syr en del men inte supermycket! Vad syr du för modeller, knappar/kardborre/knytband? Vilka fallgropar snubblar man i? Det brukar ju alltid vara något som blir lite annorlunda än man tänkt sig menar jag . 
    Ja du hör, jag är ju en levande tiotusenkronorsfråga :)
  • zuzzan
    Nillan77 skrev 2011-03-31 20:46:30 följande:
    Jag köpte ett fyrapack av Papoose, men fick reklamera två för att lamineringen på pulen släppte redan i första tvätten. Fick två nya och det hände exakt samma sak med dem. Jag har två som fungerar av sex provade. De är rätt små tycker jag, men har aldrig läckt.

Inuti blöjan står det:
    Outer material: 100% Polyester waterproof PUL
    Inner material: 100% Polyester Micro-polar fleece
    Jag har testat en papoose och den gick sönder direkt i tvätten. Har 6 från babyland och de funkar bra.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24