• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • telgebo
    Tygtiiger skrev 2011-08-31 10:07:03 följande:
    Tre blöjbyxor är vårt minimum. Börja med en nb-byxa och komplettera senare.

Florentina: vi hade tots bots frottéblöjor sist och de är jättebra, suverän passform, så provköp du en eller två! 
    Vilken NB blöjbyxa skulle du rekommendera? Ska använda vikblöjor.

Funderade på IV soft men den finns inte i NB storleken eller finns den att beställa någon annanstans?

Beställer 3 st och hoppas att bebis inte kissar mängder så man klarar sig i 3 dagar tills man tvättar igen.
    Gravid v.32+3 BF 23/10 Bara 53 dagar dit
  • llotta
    Viena skrev 2011-08-31 12:28:03 följande:
    OK, är det altså IV AIO som ni använt i stl S från ca 3 mån ålder? Använde ni alls IV tidigare än så?

Hur var det med Fuzzi buns, de började ni väl med vid 1 mån ålder, eller förstod jag fel? Började ni då med stl S  eller kör ni med one size varianten?
    Du har förstått helt rätt. Vi har strl S i FB också. Skaffade inte IV förrän hon vägde dryga fem kilo, men de hade säkert fungerat tidigare. Då ungefär kissade hon så pass mycket att vi behövde börja tänka mer på uppsugningsförmågan och då blev det intressant med IV. Jag skulle tro att FB i S klarar sig några månader till också. Men då har vi som sagt en ganska smal bebis som inte växt jättefort efter de första två månaderna...
  • johlinn

Jag köpte några fb i xs och de var helt underbara! De enda som satt perfekt på min lilla lilla bebis Men, för de flesta normalisar är det en helt onödig storlek och S fungerar utmärkt.

• telgebo

Hur mycket kissar ett nyfött barn på ett ungefär? Är det helt individuellt eller? Jag har helt glömt bort hur det var, men å andra sidan så had eju barnen engångs så det var ju svårt att uppskatta men blöjorna kändes ju aldrig blytunga som senare när de var nyfödda

• Loreena
    telgebo skrev 2011-08-31 12:46:49 följande:

Funderade på IV soft men den finns inte i NB storleken eller finns den att beställa någon annanstans?

Beställer 3 st och hoppas att bebis inte kissar mängder så man klarar sig i 3 dagar tills man tvättar igen.
    Jag skulle köpt Imses organic cotton blöjbyxa till att börja med. Jag köpte även en från Diaperers till min son, men den kardborren skavde plus att blöjbyxan var väldigt liten i storleken, så blöjbyxan användes aldrig. Annars kulle jag satsat på Blueberrys coveralls med knappar. De enda blöjbyxorna med kardborre som jag tycker funkar är Imses, sedan har jag provat lite andra märken men då har sonen fått skav av kardborren direkt, så vi köper bara blöjbyxor med knappar numera. Lite synd är det ändå för jag har säkert kastat 600 spänn i sjön på att köpa blöjbyxor av olika märken med kardborre... men man lär sig ju. Viken sida beställer du ifrån? Minimundus är bra (en svensk sida), och babykind också. Det kostar bara 60 spänn att beställa från England så det är ingen kostnad. :)
  • betula
    telgebo skrev 2011-08-31 12:46:49 följande:

Vat kollar du efter IV soft? Både på IVs sida och minimundus verkar de finnas i stl NB iaf.
  • Tygtiiger

Telgebo - IV soft finns i NB på minimundus sida.

Viena - vi har en av IV AIO och jag tycker den är lite stel, men S börjar sonen växa ur nu vid 3½ månad och dryga 7 kg.   

Krupke, we've got problems of our own!
  • telgebo
    Loreena skrev 2011-08-31 13:06:09 följande:
    Jag skulle köpt Imses organic cotton blöjbyxa till att börja med. Jag köpte även en från Diaperers till min son, men den kardborren skavde plus att blöjbyxan var väldigt liten i storleken, så blöjbyxan användes aldrig. Annars kulle jag satsat på Blueberrys coveralls med knappar. De enda blöjbyxorna med kardborre som jag tycker funkar är Imses, sedan har jag provat lite andra märken men då har sonen fått skav av kardborren direkt, så vi köper bara blöjbyxor med knappar numera. Lite synd är det ändå för jag har säkert kastat 600 spänn i sjön på att köpa blöjbyxor av olika märken med kardborre... men man lär sig ju. Viken sida beställer du ifrån? Minimundus är bra (en svensk sida), och babykind också. Det kostar bara 60 spänn att beställa från England så det är ingen kostnad. :)
    På vilket sätt skaver kardborren menar du på barnet?

Jag har ju inget som helst aning hur stor min bebis kommer vara som nyfödd men jag tippar på något på 3 kg och då borde väl NB bli bra? Om den nu skulle väga 4 kg då passar väl NB också väl?

Jag har tittat på blöjbyxor på IV och på Minimundus och jag tycker det är jättesvårt att veta vilken byxa som är värd att köpa, finns en uppsjö men det lutar åt Organic cotton eller sofr från IV. Hoppas den inte skaver något.

Är det inte svårt att beställa från Babykind om man är kass på engelska?
    Ska kika på sidan och se vad de skulle kosta.

Tack för ditt svar.
  • telgebo
    betula skrev 2011-08-31 13:18:15 följande:
    Vat kollar du efter IV soft? Både på IVs sida och minimundus verkar de finnas i stl NB iaf.
    Jag kollar på de du nämner, men jag är blind då ha ha. Jag ska kolla igen.
  • llotta
    johlinn skrev 2011-08-31 13:04:48 följande:
    Jag köpte några fb i xs och de var helt underbara! De enda som satt perfekt på min lilla lilla bebis Men, för de flesta normalisar är det en helt onödig storlek och S fungerar utmärkt.
    Det hade vi nog också behövt om vi inte väntat en månad med att börja...
Svar på tråden Tygblöjetråden 24