• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Jania
    telgebo skrev 2011-08-31 12:46:49 följande:
    Vilken NB blöjbyxa skulle du rekommendera? Ska använda vikblöjor.

Funderade på IV soft men den finns inte i NB storleken eller finns den att beställa någon annanstans?

Beställer 3 st och hoppas att bebis inte kissar mängder så man klarar sig i 3 dagar tills man tvättar igen.
    Tror att minimundus har IV Soft i NB.
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Loreena
    telgebo skrev 2011-08-31 13:32:40 följande:
    På vilket sätt skaver kardborren menar du på barnet?

Jag har ju inget som helst aning hur stor min bebis kommer vara som nyfödd men jag tippar på något på 3 kg och då borde väl NB bli bra? Om den nu skulle väga 4 kg då passar väl NB också väl?

Jag har tittat på blöjbyxor på IV och på Minimundus och jag tycker det är jättesvårt att veta vilken byxa som är värd att köpa, finns en uppsjö men det lutar åt Organic cotton eller sofr från IV. Hoppas den inte skaver något.

Är det inte svårt att beställa från Babykind om man är kass på engelska?
    Ska kika på sidan och se vad de skulle kosta.

Tack för ditt svar.
    Imses kardborre är ganska mjuk, men de andra märkerna med kardborre jag provat har haft en hård, vass kardborre som gett märken både på benen och magen när bebisen suttit upp. Imse soft och organic cotton är i stort sett likvärdiga, men organic cotton har ett laget ytterst med mjuk bomull i med gulliga tryck, om man gillar det. :)
    Det är inte svårt att beställa från babykind, man gör som vanligt. Fyller i sitt namn, adress och telefonnummer (+46 minus första nollan i telefonnummer till Sverige)
    Jag tycker att Imse är bra att börja med! :) Beställ från Sverige först du som du känner dig trygg med, och så kan du kika på blöjor från England senare om du vill beställa några andra märken.
  • telgebo
    Jania skrev 2011-08-31 13:39:18 följande:
    Tror att minimundus har IV Soft i NB.
    Jo jag såg det nu och dessutom till billigare pris I like

Loreena: Jag kollade upp babykind, jag tjänar knappt något på att beställa 3 blöjbyxor IV därifrån jämfört med Sverige, typ än 60 kr bara.
    Gravid v.32+3 BF 23/10 Bara 53 dagar dit
  • telgebo
    Loreena skrev 2011-08-31 13:43:07 följande:
    Imses kardborre är ganska mjuk, men de andra märkerna med kardborre jag provat har haft en hård, vass kardborre som gett märken både på benen och magen när bebisen suttit upp. Imse soft och organic cotton är i stort sett likvärdiga, men organic cotton har ett laget ytterst med mjuk bomull i med gulliga tryck, om man gillar det. :)
    Det är inte svårt att beställa från babykind, man gör som vanligt. Fyller i sitt namn, adress och telefonnummer (+46 minus första nollan i telefonnummer till Sverige)
    Jag tycker att Imse är bra att börja med! :) Beställ från Sverige först du som du känner dig trygg med, och så kan du kika på blöjor från England senare om du vill beställa några andra märken.
    Jo jag beställer från Minimundus nu första gången och är detta min grej (kan lätt bli besatt av saker ha ha) så är det nog möjligt att det blir en beställning från Babykind senare när barnet är äldre.

Är så jädra nöjd att jag tatt ett beslut äntligen på att göra slag i saken och använda tygblöjor, förut har jag bara snuddat vid tanken.

Nu undrar jag en bra engångsblöja på natten: Vad använder ni?
  • Jania
    telgebo skrev 2011-08-31 13:32:40 följande:
    På vilket sätt skaver kardborren menar du på barnet?

Jag har ju inget som helst aning hur stor min bebis kommer vara som nyfödd men jag tippar på något på 3 kg och då borde väl NB bli bra? Om den nu skulle väga 4 kg då passar väl NB också väl?

Jag har tittat på blöjbyxor på IV och på Minimundus och jag tycker det är jättesvårt att veta vilken byxa som är värd att köpa, finns en uppsjö men det lutar åt Organic cotton eller sofr från IV. Hoppas den inte skaver något.

Är det inte svårt att beställa från Babykind om man är kass på engelska?
    Ska kika på sidan och se vad de skulle kosta.

Tack för ditt svar.
    Kanske du redan beställt, men det låter som det skulle funka med NB för dig.

Vår Pyttis vägde 3780 när hon kom (nästan 4, två v senare) o vi kör med NB. De är till och med lite stora tycker jag... Men det är gamla byxor, mönstret finns inte längre och vi har några som kallas nattbyxor, men de verkar inte tillverkas längre så mitt (köpt beg) är nog ganska gammalt.... Några byxor har svårt att hålla tätt med Rynkar på näsan  Lurad?
    Tänkte själv kanske beställa ett par nya IV Soft...
  • Jania

Ingen som har erfarenhet av Diaperaps blöjbyxor? De har dem på minimundus å jag väger mellan dem o IV Soft...
    Någon?

• telgebo
    Jania skrev 2011-08-31 14:01:25 följande:
    Kanske du redan beställt, men det låter som det skulle funka med NB för dig.

Vår Pyttis vägde 3780 när hon kom (nästan 4, två v senare) o vi kör med NB. De är till och med lite stora tycker jag... Men det är gamla byxor, mönstret finns inte längre och vi har några som kallas nattbyxor, men de verkar inte tillverkas längre så mitt (köpt beg) är nog ganska gammalt.... Några byxor har svårt att hålla tätt med Rynkar på näsan  Lurad?
    Tänkte själv kanske beställa ett par nya IV Soft...
    Jo jag hoppas dom kommer bli bra till bebis.
    Ska dom tvättas någonting innan dom används för första gången? Hur mycket tvättmedel och går det bra att tvätta med vilket tvättmedel som helst? Inget sköljmedel väl?
  • Tygtiiger

Jania - IV nattbyxa är tätare laminerat än deras gamla dagbyxor. Vi använde bara natt. Soft är likvärdiga. Nattbyxorna har bomull utanpå om jag minns rätt och det är dåligt för bomullen leder gärna ut kiss från benresåren och så blir det blött.

Så satsa på nya Imse soft.

Ibland kan man täta till gamla pul-byxor genom att torktumla dem en kort stund.      

Krupke, we've got problems of our own!
  • Palsternacka
    Jania skrev 2011-08-31 14:03:38 följande:
    Ingen som har erfarenhet av Diaperaps blöjbyxor? De har dem på minimundus å jag väger mellan dem o IV Soft...
    Någon?
    Jag har! Jag skrev förut att de var luftiga och fina, men jag förväxlade dem med en annan sort. Diaperaps är, som jag minns det, lite "plastiga" och har ganska hårda kardborreband. De har en helt annan form än t ex imsevimses byxor, mer långsmala, och passar väldigt bra för limpvikta blöjor. De är ganska "djupa" mellan benen. Jag skulle välja imsevimse soft till en nyfödd men komplettera med diaperaps senare.
  • Jania

Tiger - Tackar för tips/info.
    Det där med blött har vi fått erfara flera gånger nu tyvärr...hoppas vi slipper det med nya byxor

Florentina - mycket bra att veta om diaperaps. Då blir det IV Soft denna gång.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24