• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • telgebo

Nån som har svar på min fråga ang tvätten? Ska man toktumla vikblöjor och blöjbyxor förresten eller?

Gravid v.32+3 BF 23/10 Bara 53 dagar dit
  • knytis
    Jania skrev 2011-08-31 14:03:38 följande:
    Ingen som har erfarenhet av Diaperaps blöjbyxor? De har dem på minimundus å jag väger mellan dem o IV Soft...
    Någon?
    Jag har en diaperaps blöjbyxa, har inte använt den så mkt. Den största skillnaden mot iv soft är att den är lite grövre, annars tycker jag den har motsvarande funktion
  • Loreena
    Jania skrev 2011-08-31 14:03:38 följande:
    Ingen som har erfarenhet av Diaperaps blöjbyxor? De har dem på minimundus å jag väger mellan dem o IV Soft...
    Någon?
    Jag köpte hem en i New born. Jag gillade dem inte! Kardborren skavde på sonens mage direkt och så var de mindre i storleken, hade fulare design och sämre pul-tyg. Imses är helt klart värda de extra kronorna.
  • Loreena
    telgebo skrev 2011-08-31 15:37:09 följande:
    Nån som har svar på min fråga ang tvätten? Ska man toktumla vikblöjor och blöjbyxor förresten eller?
    Det miljövänligaste är att hängtorka, men vi tumlar ändå rätt ofta eftersom att blöjorna blir mjukare då och så är vi lite lata med hängandet....Även blöjbyxorna torktumlar vi oftast eftersom att vi vill kunna använda dem igen direkt efter tvätt. Ni får göra det som passar er bäst!
  • telgebo
    Loreena skrev 2011-08-31 21:27:13 följande:
    Det miljövänligaste är att hängtorka, men vi tumlar ändå rätt ofta eftersom att blöjorna blir mjukare då och så är vi lite lata med hängandet....Även blöjbyxorna torktumlar vi oftast eftersom att vi vill kunna använda dem igen direkt efter tvätt. Ni får göra det som passar er bäst!
    Jag får göra det eftersom jag är ensamstående.

Tack för svar!

Vilket tvättmedel rekommendera och hur mycket? Ska man stryka vikblöjorna?
  • johlinn

telgebo - vad du ska tänka på när det gäller tvättmedel står nog i första inlägget om jag minns rätt. Det är viktigt att det inte är för mycket tvål i tvättmedlet. Du ska inte ta för mycket och inte heller för lite tvättmedel. 2 tsk - 2 msk beroende på hur stor maskin du har. Jag använder tvättmedel från ocean, bastvättmedel, utan fosfat och utan zeoliter.

Stryka vikblöjorna verkar avancerat och lite onödigt. Kanske att det behövs om du tumlar dem, men vikblöjor hängtorkar snabbt, över natt oftast, och hängtorkas de behöver de definitivt inte strykas. Prova och se!  

• telgebo
    johlinn skrev 2011-08-31 21:56:27 följande:
    telgebo - vad du ska tänka på när det gäller tvättmedel står nog i första inlägget om jag minns rätt. Det är viktigt att det inte är för mycket tvål i tvättmedlet. Du ska inte ta för mycket och inte heller för lite tvättmedel. 2 tsk - 2 msk beroende på hur stor maskin du har. Jag använder tvättmedel från ocean, bastvättmedel, utan fosfat och utan zeoliter.

Stryka vikblöjorna verkar avancerat och lite onödigt. Kanske att det behövs om du tumlar dem, men vikblöjor hängtorkar snabbt, över natt oftast, och hängtorkas de behöver de definitivt inte strykas. Prova och se!  
    Jag vill gärna ha tips på tvättmedel för jag har ingen kunskap om det öht och jag vill gärna veta dosering för jag kan inte dosera rätt, tar alltid för lite ha ha. Vi har mjukt vatten här.
  • m o e

telgebo: Tvättmedlet ska mindre än 5% tvål i, helst ingen. Tvättsåpa går inte, för det tätar ihop. Men det här med tvål och såpa gäller främst om man använder fleece eller liknande i sina blöjor. Har man bomullsblöjor är det nog inte lika tjinkigt.

Du ska inte använda sköljmedel och delar du tvättstuga ska du helst skölja ur maskinen innan du tvättar din tvätt, för sköljmedel sitter gärna kvar i tvättmaskinen.

Du behöver bara en pyttemängd tvättmedel, så ta lite i början och öka lite om du märker att det inte blir rent. Det syns nog lättast på den övriga tvätten, för amningsbajs kan ge fläckar som inte går bort. Men det är bara missfärgning och går bort så småningom.

Tvätta gärna blöjorna i 90 grader någon gång då och då, men det behövs inte särskilt ofta. Det är bra för maskinen också.

• Loreena

Jag använder Skona parfymfri flytande tvättmedel(Från Ica) till blöjorna, det funkar bra! :)
    Eftersom att vi slänger med handdukar i tvätten som vi använder till sonens matkladd i köket så brukar jag hälla i en skvätt diskmedel i förtvätten ibland för att få bort eventuellt flott.

Nu har jag tvättat och torktumlat mina nya vikisar från Jysk. De blir lite mindre än vikisarna från minimundus, men de är mjuka och fluffiga så jag tror de blir bra. De passar säkert perfekt till små bebisar! :)

Jag har köpt några microfiberdukar som jag tänkte ha som extra inlägg när vi ska iväg och det blir lite längre mellan blöjbytena. Jag har tvättat dem 3 ggr nu före användning och jag tycker ändå att de luktar äckligt kemiskt! Vad tror ni? Kan de fälla ur sig kemikalier? Jag kommer att vika in dem i blöjan så de ligger inte direkt mot huden.

• betula

Vet att det kanske inte hör hemma här, men tänkte se om nån här har erfarenhet ändå, då jag inte hittade så många trådar här på FL om det. Så någon här som har erfarenhet av tygbindor? Jag använder normalt menskopp, men tydligen skall man inte göra det till avslaget (väntar första barnet i dagarna). Tänkte att eftersom jag ändå skall tvätta en massa tygblöjor, så borde det ju vara lika smidigt att slänga ner några bindor... Men vilka skall man köpa? Funderar på ett 3-pack av IV för att testa (när jag ändå beställer blöjbyxa nu) eller skall man våga ge sig på deras lite mer komplicerade 11 delars set??

Sen så undrar jag om någon ha koll på en prisvärd och bra påse av typ pul som man kan ha i skötväskan för att lägga använda blöjor i. Känns ju som värsta slöseriet att ha plastpåsar som man sen slänger...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24