• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Loreena
    betula skrev 2011-09-01 14:22:53 följande:
    Vet att det kanske inte hör hemma här, men tänkte se om nån här har erfarenhet ändå, då jag inte hittade så många trådar här på FL om det. Så någon här som har erfarenhet av tygbindor? Jag använder normalt menskopp, men tydligen skall man inte göra det till avslaget (väntar första barnet i dagarna). Tänkte att eftersom jag ändå skall tvätta en massa tygblöjor, så borde det ju vara lika smidigt att slänga ner några bindor... Men vilka skall man köpa? Funderar på ett 3-pack av IV för att testa (när jag ändå beställer blöjbyxa nu) eller skall man våga ge sig på deras lite mer komplicerade 11 delars set??

Sen så undrar jag om någon ha koll på en prisvärd och bra påse av typ pul som man kan ha i skötväskan för att lägga använda blöjor i. Känns ju som värsta slöseriet att ha plastpåsar som man sen slänger...
    Jag tycker att det verkar vara en bra idé! Jag funderar också på att beställa hem tygbindor för att komplettera menskoppen med.

Jag använder hundpåsar och lägger blöjor i skötväskan i. Oftast kissar bara sonen när vi ska iväg ändå så då kan jag använda påsen till att plocka upp efter hunden med sedan, så inget slöseri här inte! :) Annars är säkert en PUL-påse både fint och smidigt! Det kanske även går att sy en liten vattentät påse själv annars av tex. en vaxduk eller dyl?  Har för mig att imse vimse har färdiga Pul-påsar annars och så har jag sett att de säljer på babykind.
  • telgebo
    m o e skrev 2011-09-01 13:37:55 följande:
    telgebo: Tvättmedlet ska mindre än 5% tvål i, helst ingen. Tvättsåpa går inte, för det tätar ihop. Men det här med tvål och såpa gäller främst om man använder fleece eller liknande i sina blöjor. Har man bomullsblöjor är det nog inte lika tjinkigt.

Du ska inte använda sköljmedel och delar du tvättstuga ska du helst skölja ur maskinen innan du tvättar din tvätt, för sköljmedel sitter gärna kvar i tvättmaskinen.

Du behöver bara en pyttemängd tvättmedel, så ta lite i början och öka lite om du märker att det inte blir rent. Det syns nog lättast på den övriga tvätten, för amningsbajs kan ge fläckar som inte går bort. Men det är bara missfärgning och går bort så småningom.

Tvätta gärna blöjorna i 90 grader någon gång då och då, men det behövs inte särskilt ofta. Det är bra för maskinen också.
    Oj finns det sånt tvättmedel i vanlig affär som ICA utan tvål? Jag kommer ju till en början använda vikblöjor och det är ju 100% bomull så det ska ju tåla tvätt på 90 grader.

Jag använder inte ens sköljmedel till min egen tvätt och jag delar tvättstuga men nån möjlighet att tvätta ur maskinen innan jag tvättar min vet jag inte om jag hinner då man bara har 4 timmars tvättid per gång. Kan man tex tvätta vanliga kläder först i maskinen och sedan efter det fylla på med viklblöjor, blöjbyxor och handdukar tex? Är det samma sak som att skölja ur maskinen då jag inte använder sköljmedel till nån av min tvätt?

Kan man tvätta blöjbyxorna på 90 grader också om det är IV soft eller IV cotton? Hur mycket är lite tvättmedel?
    Gravid v.32+4 BF 23/10 Bara 52 dagar dit
  • telgebo
    Loreena skrev 2011-09-01 14:17:30 följande:
    Jag använder Skona parfymfri flytande tvättmedel(Från Ica) till blöjorna, det funkar bra! :)
    Eftersom att vi slänger med handdukar i tvätten som vi använder till sonens matkladd i köket så brukar jag hälla i en skvätt diskmedel i förtvätten ibland för att få bort eventuellt flott.

Nu har jag tvättat och torktumlat mina nya vikisar från Jysk. De blir lite mindre än vikisarna från minimundus, men de är mjuka och fluffiga så jag tror de blir bra. De passar säkert perfekt till små bebisar! :)

Jag har köpt några microfiberdukar som jag tänkte ha som extra inlägg när vi ska iväg och det blir lite längre mellan blöjbytena. Jag har tvättat dem 3 ggr nu före användning och jag tycker ändå att de luktar äckligt kemiskt! Vad tror ni? Kan de fälla ur sig kemikalier? Jag kommer att vika in dem i blöjan så de ligger inte direkt mot huden.
    Åhh då ska jag köpa Skona flytande jag med. Har man det i en sån där plastkula eller häller man det i facken som vanligt pulver?

Smart med microfiberdukar som inlägg, var köpte du dom och hur stora är dom?
  • betula
    Loreena skrev 2011-09-01 14:32:17 följande:
    Jag tycker att det verkar vara en bra idé! Jag funderar också på att beställa hem tygbindor för att komplettera menskoppen med.

Jag använder hundpåsar och lägger blöjor i skötväskan i. Oftast kissar bara sonen när vi ska iväg ändå så då kan jag använda påsen till att plocka upp efter hunden med sedan, så inget slöseri här inte! :) Annars är säkert en PUL-påse både fint och smidigt! Det kanske även går att sy en liten vattentät påse själv annars av tex. en vaxduk eller dyl?  Har för mig att imse vimse har färdiga Pul-påsar annars och så har jag sett att de säljer på babykind.
    Frågan är ju vilka bindor man skall våga satsa på dock...

IVs pul-påse är större än jag tänkt mig. Bajspåsar är det det kommer bli här annars, men känner jag mig rätt lär påsen slängas sen när man kommer hem :/ Och det är ju det jag vill undvika... Annars ä ju bajspåsar oslagbara till ALLT! Vet inte hur mkt svamp vi plockat i dessa påsar tex ;)
  • telgebo
    Loreena skrev 2011-09-01 14:32:17 följande:

Lägger du hundens bajs bland ditt barns byxor? Eller lägger du samma påse med hundbajs ssom barnets blöjor? Det är smart med hundpåsar, hade det också förut och har funderat på samma sak nu.
  • m o e
    telgebo skrev 2011-09-01 14:40:40 följande:
    Oj finns det sånt tvättmedel i vanlig affär som ICA utan tvål? Jag kommer ju till en början använda vikblöjor och det är ju 100% bomull så det ska ju tåla tvätt på 90 grader.

Jag använder inte ens sköljmedel till min egen tvätt och jag delar tvättstuga men nån möjlighet att tvätta ur maskinen innan jag tvättar min vet jag inte om jag hinner då man bara har 4 timmars tvättid per gång. Kan man tex tvätta vanliga kläder först i maskinen och sedan efter det fylla på med viklblöjor, blöjbyxor och handdukar tex? Är det samma sak som att skölja ur maskinen då jag inte använder sköljmedel till nån av min tvätt?

Kan man tvätta blöjbyxorna på 90 grader också om det är IV soft eller IV cotton? Hur mycket är lite tvättmedel?
    Det är nog bästa lösningen, att tvätta annan tvätt i maskinen först. Då minimerar du risken att det finns sköljmedel kvar. Använd gärna extra vatten eller sköljning om det går, för dagens maskiner brukar vara så vattensnåla. Därför är det också extra viktigt att inte ta för mycket tvättmedel.

Flera vanliga tvättmedel funkar för blöjor. Vi använder Grummes oparfymerade (Obs! ej tvättsåpan, utan pulver).

Även blöjbyxorna tål 90-graderstvätt då och då.

Lite tvättmedel = ungefär en matsked. Du får prova dig fram lite.

PUL-påsar går att köpa på flera ställen och äger du en symaskin är et lätt att se egna.
    Nu har vi två mirakelkillar!
  • llotta
    betula skrev 2011-09-01 14:43:36 följande:
    Frågan är ju vilka bindor man skall våga satsa på dock...

IVs pul-påse är större än jag tänkt mig. Bajspåsar är det det kommer bli här annars, men känner jag mig rätt lär påsen slängas sen när man kommer hem :/ Och det är ju det jag vill undvika... Annars ä ju bajspåsar oslagbara till ALLT! Vet inte hur mkt svamp vi plockat i dessa påsar tex ;)
    Jag gillar IV tygbindor/trosskydd och använde dem de sista veckorna av avslaget. Har använt trosskydden tidigare då min p-pillermen var så pass liten att de räckte. Har alltså ingen uppfattning om hur de klarar stora mängder blod, men de är bra för alla erfarenheter jag har. Och om man ändå använder tygblöjor är det ju himla smidigt...
  • betula
    llotta skrev 2011-09-01 15:18:14 följande:
    Jag gillar IV tygbindor/trosskydd och använde dem de sista veckorna av avslaget. Har använt trosskydden tidigare då min p-pillermen var så pass liten att de räckte. Har alltså ingen uppfattning om hur de klarar stora mängder blod, men de är bra för alla erfarenheter jag har. Och om man ändå använder tygblöjor är det ju himla smidigt...
    Ok, det låter ju positivt. :) Kanske skall satsa på ett av deras 3-pack till o börja m o känna om det funkar. Går ju att kombinera m engångs med.
  • Tygtiiger
    betula skrev 2011-09-01 15:26:07 följande:
    Ok, det låter ju positivt. :) Kanske skall satsa på ett av deras 3-pack till o börja m o känna om det funkar. Går ju att kombinera m engångs med.

Imses är ok men babyheavens är kanon!
    Krupke, we've got problems of our own!
  • betula
    Tygtiiger skrev 2011-09-01 15:58:13 följande:
    Imses är ok men babyheavens är kanon!
    Var hittar man dem till bäst pris?
Svar på tråden Tygblöjetråden 24