• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Tygtiiger
    betula skrev 2011-09-01 16:13:09 följande:
    Var hittar man dem till bäst pris?

Hon som har babyheaven syr dem själv

www.babyheaven.se - så man kan mejla om man inte vill ha fuskmocka närmast huden.

Jag har ecosoft hemma och tycker de är bättre än imses om man vill ha bara flanell (och pul). De är tunnare, bättre passform och ffa så har de fuktspärr även i vingarna, imses läcker gärna ut i vingarna om man som jag blöder mycket.     
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Salt Groda

Gillar också tygbindor. Mina favoriter heter Fussy Butt. Så mjuka och sköna. Men jag vet inte var de säljs i Sverige.

• johlinn

jag använder ecosofts tygbindor och har gjort så i fyra år. Det är oerhört smidigt att bara lägga dem i blöjtvätten. Jag kan inte ha menskopp pga superkänsliga slemhinnor...

• telgebo
    m o e skrev 2011-09-01 15:17:50 följande:
    Det är nog bästa lösningen, att tvätta annan tvätt i maskinen först. Då minimerar du risken att det finns sköljmedel kvar. Använd gärna extra vatten eller sköljning om det går, för dagens maskiner brukar vara så vattensnåla. Därför är det också extra viktigt att inte ta för mycket tvättmedel.

Flera vanliga tvättmedel funkar för blöjor. Vi använder Grummes oparfymerade (Obs! ej tvättsåpan, utan pulver).

Även blöjbyxorna tål 90-graderstvätt då och då.

Lite tvättmedel = ungefär en matsked. Du får prova dig fram lite.

PUL-påsar går att köpa på flera ställen och äger du en symaskin är et lätt att se egna.
    Jag ska göra så, tvätta min egna tvätt först med extra sköljning om det går att välja som tillval och så blöjbyxorna och vikblöjorna efter på 90 grader och så in i torktumlaren.

Kommer ta 1 msk och testa och se, låter som så lite, men ska det vara så så är det så.

Ja sy egen PUL påse låter ju inte så svårt så det kanske jag ska ge mig på en med dragsko. Var kan man få tag på relativt billigt PUL-tyg tro?
    Gravid v.32+4 BF 23/10 Bara 52 dagar dit
  • telgebo
    llotta skrev 2011-09-01 15:18:14 följande:
    Jag gillar IV tygbindor/trosskydd och använde dem de sista veckorna av avslaget. Har använt trosskydden tidigare då min p-pillermen var så pass liten att de räckte. Har alltså ingen uppfattning om hur de klarar stora mängder blod, men de är bra för alla erfarenheter jag har. Och om man ändå använder tygblöjor är det ju himla smidigt...
    Tygbindor låter ju smart iofs men jag tror det får bli vanliga för min del. Satsar sedan på en menskopp när mensen kommer tillbaks, inget jag ser fram emot, så skönt att slippa mensen nu när man är gravid.
  • telgebo
    johlinn skrev 2011-09-01 18:34:34 följande:
    jag använder ecosofts tygbindor och har gjort så i fyra år. Det är oerhört smidigt att bara lägga dem i blöjtvätten. Jag kan inte ha menskopp pga superkänsliga slemhinnor...
    Hmm, funkar inte menskopp så bra om man reagerar med klåda av vanliga engångsbindor? jag får världens klåda i slutet av mensperioden varenda gång och dessutom sover jag urdåligt när jag har mens.

Kanske ska satsa på Babyheavens tygbindor, får se. Lämpar sig tygbindor när man har avslag?
  • Salt Groda

Telgebo:
    Jag varvade tyg med engångsbindor till avslaget förra gången. Jag ska köpa på mig så många tygbindor jag anser mig ha råd med den här gången, för när man blöder så mycket och länge är det mycket skönare och bättre att slippa de där prassliga engångs. Om du får klåda är ju tyg verkligen att rekommendera!

• telgebo
    Salt Groda skrev 2011-09-01 19:21:53 följande:
    Telgebo:
    Jag varvade tyg med engångsbindor till avslaget förra gången. Jag ska köpa på mig så många tygbindor jag anser mig ha råd med den här gången, för när man blöder så mycket och länge är det mycket skönare och bättre att slippa de där prassliga engångs. Om du får klåda är ju tyg verkligen att rekommendera!
    Frågan är bara hur många tygbindor man kan tänkas behöva. Jag minns knappt hur länge jag hade avslag förra gången, men 1 månad var det nog om jag minns helt fel.

Kan ju precis som du skriver variera lite med engångsbinda på natten när man ska iväg och ha tyg på dagen hemma. Kan man tvätta tygbindorna med vikblöjor och blöjbyxor?
  • johlinn
    telgebo skrev 2011-09-01 19:27:09 följande:
    Frågan är bara hur många tygbindor man kan tänkas behöva. Jag minns knappt hur länge jag hade avslag förra gången, men 1 månad var det nog om jag minns helt fel.

Kan ju precis som du skriver variera lite med engångsbinda på natten när man ska iväg och ha tyg på dagen hemma. Kan man tvätta tygbindorna med vikblöjor och blöjbyxor?

Ja, de går jättebra att tvätta tillsammans med blöjor!

Jag har haft jättemycket problem med klåda, smärta, svamp och allt sådant har försvunnit sen jag började med tygbindor! Rekommenderas!!  
  • m o e

telgebo: Babyheaven säljer "blöjklipp" av PUL, alltså färdigköippta bitar som är lagom att sy en blöja av. De borde vara bra även till mindre PUL-påsar. Om de är lite mindre funkar de ju perfekt till bindor senare.

På Wanoo tygblöjor kan du också köpa prisvärt material till blöjor, bl.a. PUL.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24