• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Viena

Tack för svaren gällande erfarenheter av Imse vimse och Fuzzi Bunz! Fler med tankar/synpunkter??

Frågar en gång till gällande Bambino Mio, någon som använt dem? +/-???

• Palsternacka

Hade just bestämt mig för att det får bli BumGenius från Babykind till bebisen, de är jättebra och har tydligen blivit ännu bättre. Så visar det sig att Babykind inte säljer dessa utanför Storbritannien. Typiskt! De är väldigt mycket dyrare här. 219 kr istället för 17 pund. Det blir ju en del om man ska ha flera...

• telgebo
    johlinn skrev 2011-09-01 19:41:19 följande:
    Ja, de går jättebra att tvätta tillsammans med blöjor!

Jag har haft jättemycket problem med klåda, smärta, svamp och allt sådant har försvunnit sen jag började med tygbindor! Rekommenderas!!  
    Vad bra

Jo jag får jättemycket klåda i snippan efter några dagar med bindor, det är i slutet när jag inte blöder så mycket men ändå måste ha binda. Jag böt bindsort ett tag tag till annat märke och då blev det väl lite bättre.

Dessutom sover jag så dåligt när jag har mens, vaknar av att dt rinner så jag är helt slut.
    Gravid v.32+5 BF 23/10 Bara 51 dagar dit
  • telgebo
    m o e skrev 2011-09-01 19:49:09 följande:
    telgebo: Babyheaven säljer "blöjklipp" av PUL, alltså färdigköippta bitar som är lagom att sy en blöja av. De borde vara bra även till mindre PUL-påsar. Om de är lite mindre funkar de ju perfekt till bindor senare.

På Wanoo tygblöjor kan du också köpa prisvärt material till blöjor, bl.a. PUL.
    Tack för tipset. Kom på att man kanske kan sy en påse av vanligt vaxtyg eller det kanske är svårt att sy i.

Har folk både blöjhink för sina tygisar och blöjpåse? varför då egentligen?
  • miljarden

Vi har bara haft en hink till blöjorna. En vanlig grå sophink med lock från ikea. Men ofta slänger vi faktiskt bara blöjorna bland vanliga tvätten. Fast då är det ju bara kiss i dem. Hade vi haft bajsblöjor hade vi nog ändå bara använt hinken. Förstår inte heller riktigt varför man ska ha båda.

• MammaEmilie

Vi har hink hemma och PUL påse när vi är ute.

• telgebo
    miljarden skrev 2011-09-02 16:55:57 följande:
    Vi har bara haft en hink till blöjorna. En vanlig grå sophink med lock från ikea. Men ofta slänger vi faktiskt bara blöjorna bland vanliga tvätten. Fast då är det ju bara kiss i dem. Hade vi haft bajsblöjor hade vi nog ändå bara använt hinken. Förstår inte heller riktigt varför man ska ha båda.
    De kanske ha PUL-påsen när de är ute för att ha nånstans att lägga använda blöjor och sedan kanske det är lättare att bära ner en påse till tvättstugan än en hink, ingen aning.

Jag har funderat på att också lägga kissblöjor med vanlig smutstvätt, givetvis sköja ur dom hänga upp på tork innan jag lägger dom i tvättkorgen. Bajsblöjor funderar jag på att spola av i toastolen och hänga upp på tork innan de läggs i en påse i tvättkorgen.
  • johlinn

vi har pulpåse till att ha ute och när vi är på landet. Hink hemma.

telgebo - då rekommenderar jag att du provar tygbindor på slutet av perioden, det tror jag du skulle må bra av  

Florentina - jag är jättenöjd med mina bumgenious och har köpt många. Det är något med avtalen som gör att de inte skickar till länder med egna försäljare och det kan jag förstå. Ioch med att storbrittannien inte har moms på blöjorna blir ju konkurrensen orättvis.   Jag är jättenöjd med servicen hos barnshop och kan rekommendera köp där även om priset blir högre än i uk.

• m o e

Vi har haft hink med lock hemma till tygblöjorna. När vi hade skötbord i tvättstugan slängde vi blöjorna (utan bajs) direkt i maskinen i väntan på tvätt, men byter man i badrummet är det ju smidigt med hink med lock, för att slippa lukt.

PUL-påse hade vi med i skötväskan, att ta hem blöjor i när vi var iväg, och de använde vi även på dagis. Vi hade två stora som vi varvade mellan varannan dag på dagis. Då kunde den använda hänga hemma och vädras lite.

• johlinn

vi har hink utan lock - utan lukt skrev jag först, men det stämmer ju också, det luktar inget

Svar på tråden Tygblöjetråden 24