• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • betula
    telgebo skrev 2011-09-03 01:00:36 följande:
    Jo jag vill testa menskopp och se men hur vet man vilken storlek man har och ska man inte ganska så okej knipmuskler där inne för att hålla den på plats?

Förlåt OT från ämnet.
    Jag hade lite problem att hitta storlek/modell och fick prova två olika innan jag hittade en som satt bra. Men jag komme ju antagligen få byta storlek nu efter att jag fött barn. www.amandasintima.se/prismodell.html Där finns några modeller och storlekar samt vilken som rekommenderas till vem. :)
  • orion x

Hej hej.
    Jag är helt ny på tygblöjeområdet, men blev inspirerad av min kusin när jag såg hennes tygblöjor och vad det kan göra för miljön. Så senaste veckan har jag läst en del och beställt hem en BG onesize som jag har provet två gånger. Första gången läckte den ut på ryggen, men igår la jag ett bambuinlägg först och sen micro(-vad det nu är) närmast PUL-tyget och det höll kanon. Så efter att ha diskuterat lite med sambon så ska vi ev beställa fler tygblöjor. men jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker är bra och dåligt med de olika modellerna. Det finns ju massvis! Tror dock vi vill använda pockets. Det verkar smidigast.

Hur är det förresten med rispapper? Fleecen i blöjan gör ju att det blir mjukt och torrt mot barnets rumpa. Om man då lägger på ett rispapper, vad händer då? Ökar det risken för irriterad hud?

• orion x

Bra läsning! tack

hur fungerar det med BG på natten?

Fler som tycker och tänker?

• johlinn

orion -- vi kör med engångs på natten. Men de gånger vi provat bg på natten har vi kört med dubbla inlägg eller med ett vanligt inlägg och en bambubooster och det har fungerat toppen.

• telgebo
    betula skrev 2011-09-03 11:24:24 följande:
    Jag hade lite problem att hitta storlek/modell och fick prova två olika innan jag hittade en som satt bra. Men jag komme ju antagligen få byta storlek nu efter att jag fött barn. www.amandasintima.se/prismodell.html Där finns några modeller och storlekar samt vilken som rekommenderas till vem. :)
    Ska kika på länken tack.

Lär väl dröja ett tag innan mensen kommer åter förhoppningsvis.
    Gravid v.32+6 BF 23/10 Bara 50 dagar dit
  • Loreena

orion x
    rispapper behövs inte. :) Amningsbajset går bort ändå i tvätten och när bajset blir fastare när barnet äter mat kan man ploppa ner bajset i toaletten.
    Om ni ska satsa på pockets så köp gärna i one size så att ni klarar er hela blöjperioden. Pockets är ju lite dyra i inköp så då är det bra om man kan använda dem länge. Jag skulle satsa på pockets med knappar. Knappar håller bättre än kardborre och ger inte skav på barnets mage när barnet sitter upp.
    Kom ihåg att inte använda feta salvor till barnet, det täpper till fleecen! Om ni vill använda salvor så skulle jag satsat på pockets med naturmaterial närmast huden.

• kamelu
    johlinn skrev 2011-09-03 11:58:34 följande:
    här är mina recensioner av tygblöjor. Det var ett tag sen men jag håller i princip med mig själv om allt fortfarande Tungan ute www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b112257.html
    Bra genomgång johlinn, tack! Funderar också på pockets efter att ha använt vikisar ett tag.

Ett tillägg dock - Fuzzi Bunz finns även som onesize numera. Någon som har provat?

På tal om onesize-pockets funderar jag på om det inte blir ganska bylsigt när de är "nerknäppta" till en mindre storlek? Och är det svårt att hitta rätt knappar vid blöjbyten, en del modeller har ju väldigt många knappar på framsidan när de är i full storlek?
  • telgebo

Vad är det för skillnad på IV Soft och IV organic cotton? Jag kan inte se någon direkt skillnad så någon kan ni förklara?

Gravid v.33+0 BF 23/10 Bara 49 dagar dit
  • Tygtiiger
    telgebo skrev 2011-09-04 15:29:39 följande:
    Vad är det för skillnad på IV Soft och IV organic cotton? Jag kan inte se någon direkt skillnad så någon kan ni förklara?

Soft är bara laminerad polyester. Organic cotton har ett lager ekologisk bomull på utsidan. De är alltså snyggare och mjukare, men min erfarenhet (från de gamla iofs) är att bomullen leder kiss från benresåren och ut på blöjan om det kissas mycket - så vi kör stenhårt på soft.

Förr i världen så var inte kardborreremsan på framsidan fastsydd i nederkant på soft och då gled kardborren lätt upp och skavde, men på s-byxorna jag köpte hade de ändrat designen så de var jättebra. Men på m-byxan var det som tidigare - kan ha varit så att jag fått ett ex av gamla designen från babyproffsen (inte så många som köper tygblöjor här)  
    Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24